«خاکستر و برف» دومین ساخته روح‌الله سهرابی از هفته اول مهر در گروه هنر و تجربه روی پرده رفته است؛ فیلمی با مضمون دفاع‌مقدس که تلاش کرده تبعات و تأثیرهای جنگ تحمیلی را در جامعه امروز نشان دهد.

فیلم

خاكستر و برف در سي‌ويكمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و در بخش جنبي تجلي اراده ملي جايزه گرفت. سيدمرتضي مصطفوي و سهرابي فيلمنامه را نوشته و ايده مركزي آن را از زندگي 2مادر شهيد گرفته‌اند. ميترا حجار، كامبيز ديرباز، قربان نجفي و سيامك اديب نقش‌هاي اصلي خاكستر و برف را ايفا مي‌كنند و داستان درباره فردي است كه پس از ۲۵سال به ايران بازمي‌گردد تا بهترين دوست خود را براي آخرين بار ببيند. همين مسئله سرآغاز رخ دادن چند اتفاق ناخواسته ديگر براي مرد است. سهرابي در حال حاضر قائم‌مقام انجمن سينماي انقلاب و دفاع‌مقدس است.

  • نگاه منتقد

محمدتقي فهيم: در حوزه سينماي دفاع‌مقدس به لحاظ كمي‌وكيفي با مشكل روبه‌رو هستيم و با توجه به مشكلات عديده موجود، اكران فيلم‌هايي چون خاكستر و برف غنيمت است. فيلمساز اين فرصت را در اختيار مخاطبان قرار داده تا با تبعات جنگ و تأثير آن از نزديك آشنا شوند. موضوع‌هاي زيادي براي پرداختن در سينماي جنگ وجود دارد اما نكته مهم اين است كه براي نوشتن يك فيلمنامه قابل‌قبول بايد ماجراهاي واقعي را به قصه‌هاي جذاب تبديل و با درام براي تماشاگر كشش ايجاد كرد.

ممكن است عده‌اي بگويند در حوزه سينماي دفاع‌مقدس يكسري بي‌توجهي‌ها وجود دارد اما بايد بدانيم اگر فيلمسازان بتوانند فيلم‌هايي بسازند كه مخاطب براي تماشاي آن ترغيب شود، بي‌توجهي‌ها هم كمتر خواهد شد. قصه در يك اثر سينمايي با هر مضمون مهم است و سهرابي در دومين تجربه سينمايي خود تلاش مي‌كند به يك موضوع جذاب بپردازد. او در مقام كارگردان از عهده تكنيك و مراحل فني فيلم برآمده و توانسته بازيگران را (كه از چهره‌هاي تواناي سينماي ايران هستند) هدايت كند اما بايد گفت قصه خاكستر و برف كم‌بنيه است و كشش لازم را براي تبديل شدن به يك فيلم بلند سينمايي ندارد.

کد خبر 310708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha