با وجود آنکه شاخص کل بورس تهران و فرابورس در مهر‌ماه به‌طور میانگین ۳ درصد رشد کرد اما حجم معاملات در نخستین‌ماه پاییز در هر دو بازار بیش از ۴۰ درصد کاهش داشت در مقابل هجوم نقدینگی به سمت اوراق مشارکت در این‌ماه شدت گرفت.

بورس

به گزارش همشهري، بازار سهام در مهر‌ماه 2بخش كاملا متفاوت را سپري كرد، در20روزه مهر‌ماه امسال شاخص كل بورس تهران روند نزولي خود را همچون 20‌ماه گذشته ادامه داد اما در هفته پاياني 3رويداد مهم شرايط بازار را دگرگون كرد، در تحول نخست 4وزير اقتصاد، صنعت، كار و دفاع با ارسال نامه‌اي سرگشاده به رئيس‌جمهور از وضع بورس و اتفاقاتي كه در صنايع افتاده، گلايه كردند.

اين نامه بحث‌هاي زيادي را در ميان فعالان بازار سرمايه ايجاد كرد. رويداد دوم تصويب برجام در مجلس شوراي اسلامي بود و در رويداد سوم لغو تحريم‌هاي اتحاديه اروپا بود. اين تحولات منجر شد تا شاخص كل بورس تهران و فرابورس در هفته آخر پاييز پس از ماه‌ها نزول با رشد مواجه شود، به‌طوري كه شاخص كل بورس تهران در اين مدت مهر‌ماه 2.6درصد و شاخص فرابورس 3درصد رشد كردند. البته بخش زيادي از رشد شاخص بورس مربوط به هفته پاياني بود كه در آن شاخص كل بورس تهران 2درصد رشد كرد.

  • نزول حجم معاملات

با وجود رشد شاخص‌هاي بورس و فرابورس حجم معاملات در هر دو بازار با نزول مواجه شد. بسياري از كارشناسان معتقدند نوسان حجم معاملات بورس از نوسان شاخص‌ها مهم‌تر است. نبض بازار سهام در مهر‌ماه نشان مي‌دهد مقدار معاملات انجام شده در بازار سهام روند كاهشي داشته است و با توجه به انتشار اسناد خزانه اسلامي براي نخستين‌بار بر شدت سرمايه‌گذاري در اوراق با درآمد ثابت اضافه شده است.

معاملات اوراق با درآمد ثابت در مهرماه به لحاظ حجم 27درصد و به لحاظ ارزش 275درصد رشد داشته است. اين در حالي است كه ارزش معاملات در تمام بازار‌هاي فرابورس در اين‌ماه با روند نزولي مواجه بوده است.اين اطلاعات حاكي از آن است كه در مهرماه امسال فقط ارزش بازار ابزار‌هاي نوين مالي داغ بوده و همه بازار‌ها با نزول مواجه شده‌اند.اين در حالي است كه ارزش كل معاملات انجام شده در بورس تهران نيز 41درصد كاهش نشان مي‌دهد.

  • صنايع پيشرو

آمار‌ها نشان مي‌دهد صنايع شيميايي، گروه فرآورده‌هاي نفتي و بانك‌ها ازجمله صنايع پيشرو در هر دو بازار بورس و فرابورس بوده‌اند و توانسته‌اند بخش مهمي از معاملات مهر‌ماه را به‌خود اختصاص دهند. البته شركت‌هاي گروه سيمان نيز در مهرماه با رشد ارزش سهامشان روبه‌رو شدند و شاخص اين صنعت در بورس تهران كه بيش از 30شركت در آن عضو هستند 4درصد رشد كرد. در گروه محصولات شيميايي و فرآورده‌هاي نفتي شركت‌هاي مهم توليد‌كننده محصولات پتروشيمي و پالايشگاه‌ها عضو هستند.

نمودار

کد خبر 311373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha