در پی انتشار عمومی اطلاعیه ستاد مدیریت بحران مبنی بر در پیش بودن پاییز و زمستانی سخت و سرد، یک ریسک تازه به مخاطرات سرمایه‌گذاری در بورس اضافه شد.

 سهامداران خرد و كلان بورس نگران قطعي زودرس و طولاني گاز و برق شركت‌هاي صنعتي و در نتيجه كاهش سود عملكردشان هستند.بازارسرمايه در 2 سال اخير با انواع و اقسام چالش‌ها دست و پنچه نرم كرده است. طبق اطلاعيه ستاد مديريت بحران مبني براينكه ظاهرا 17مهر به 21نهاد و مسئول ازجمله وزارتخانه‌هاي نفت، نيرو، صنعت، راه و كشور و... ارسال شده آمده است: در ماه‌هاي مهر و آبان امسال، به‌دليل بروز ال‌نينوي قوي يعني بروز يك پديده قوي آب و هوايي، احتمال و قوع پاييز و زمستان بسيار سرد و بارش‌هاي زياد در ايران وجود دارد.

  • نامه وزير نيرو

همزمان حميد چيت‌چيان وزير نيرو هم در دستوري جديد به معاون خود در امور برق و انرژي با پيش‌بيني زمستاني سخت و پربارش از فلاحتيان خواسته تا نسبت به ذخيره سوخت مايع كافي در نيروگاه‌ها اقدام كند. در نامه وزير نيرو كه رونوشت آن به وزيركشور و ستاد مديريت بحران هم ارسال شده، آمده است:

در اين صورت احتمال روي‌آوردن مردم به گرمايش توسط برق افزايش مي‌يابد. (مشابه زمستان86) لذا ضروري است اقدامات زير به عمل‌ آيد و ساير تدابير لازم به‌كار گرفته شود: 1- پيش‌بيني ذخيره سوخت مايع كافي در نيروگاه‌ها كه درصورت افزايش مصرف گاز طبيعي در ساير بخش‌ها و كاهش تأمين گاز طبيعي براي نيروگاه‌ها بتوان تداوم توليد نيروگاه‌ها را تضمين كرد. 2- پيش‌بيني توان توليد لازم در برنامه تعميرات سالانه نيروگاه‌ها در فصول سرد.

هرچند يك كارشناس هواشناسي اين موضوع را در گفت‌وگو با شبكه خبر رد كرد اما انتشار نامه 2نهاد رسمي يعني ستاد مديريت بحران و وزارت نيرو ديروز موجب شد تا فعالان بازارسهام از شرايط صنايع بورس در زمستان پيش رو ابراز نگراني كنند. قطعي زودرس و طولاني گاز و برق واحدهاي توليدي به‌ويژه در صنايع فولاد، پتروشيمي، سيمان و خودرو در كاهش سود شركت‌ها، غيرقابل ترديد خواهد بود.

  • واكنش سازمان هواشناسي

اما در مقابل مديركل پيش‌بيني و هشدارسريع سازمان هواشناسي در واكنش به نامه‌ آماده‌باش وزارت نيرو مبني بر وقوع زمستاني سرد گفت: دماي زمستان امسال به‌طور ميانگين بين يك تا 1.5 درجه گرم‌تر از شرايط نرمال خواهد بود. احد وظيفه به ايسنا گفت: براساس مدل‌هاي اقليمي، دماي زمستان امسال در ايران به‌طور ميانگين حدود 1تا 1.5درجه گرم‌تر از شرايط نرمال خواهد بود. او به پيش‌بيني‌هاي انعكاس‌يافته در مدل‌هاي اقليمي اشاره كرد و افزود:

ميزان بارندگي براي بخش‌هايي از كشور شامل غرب و جنوب‌غرب بيشتر از حد نرمال پيش‌بيني شده است، آمار ارائه شده در مدل‌هاي اقليمي به‌طور تقريبي است و با احتمال و خطا مواجه است و اگر براي يك منطقه بارش نرمال يا بالاتر از حد نرمال بيان شده، 50درصد احتمال دارد اين پيش‌بيني درست باشد. وظيفه با تأكيد بر اينكه اعتقاد نداريم به اينكه زمستان سردي پيش‌رو است، ادامه داد: براساس مدل‌هاي اقليمي نه‌تنها زمستان سردتر از شرايط نرمال نخواهيم داشت، بلكه احتمالا اين فصل گرم‌تر از شرايط نرمال خواهد بود.

کد خبر 311105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha