چند روز پس از گزارش روزنامه همشهری مبنی بر ناتوانی یکی از مؤسسات مالی غیرمجاز در بازپرداخت اصل و سود سپرده‌گذارانش، خبرگزاری ایسنا هم گزارش داده است:

پول -بانک

برخي گزارش‌هاي رسيده مردمي حاكي از آن است كه يكي ديگر از موسسات غيرمجاز نام آشنا كه اتفاقا از سابقه زيادي هم برخوردار است، اكنون شرايط مطلوبي نداشته و حتي در برخي شعب آن توان پرداخت منابع مشتريان وجود ندارد. بنا بر اظهارات سپرده‌گذاران، اين روزها برخي شعب اين موسسه دچار ازدحام مشتري براي دريافت منابع شده‌اند، ولي نه‌تنها مؤسسه توان بازپرداخت سپرده‌ها را ندارد بلكه حتي مشتريان خود را از دريافت سودهاي كوتاه‌مدت سپرده‌ محروم كرده است.

نكته قابل تامل اينجاست كه مؤسسه در اين شرايط هم باز براي نگه‌داشتن منابع سپرده‌گذاران، آنها را به تمديد حساب سپرده سالانه و گشايش چنين حساب‌هايي با سود بالاتر و حتي تا 25درصد تشويق مي‌كند! و مشتري هم در حالتي كه توان دريافت منابع خود را ندارد ناگزير به پذيرش اين پيشنهاد مي‌شود.

به هر حال سود پرداختي در موسسات غيرمجاز كه عمده دلايل ترغيب‌شدن مردم براي رفتن به سمت آنهاست شايد فقط 2 تا 3 درصد بيشتر از سود موسسات يا بانك‌هاي مجاز باشد، ولي در مقابل آن نه تضميني براي بقاي مؤسسه وجود دارد و نه هنگام هرگونه اتفاقي براي اين دست از مؤسسات، بانك مركزي مسئوليت آن را مي‌پذيرد و فقط ممكن است ميليون‌ها تا ميلياردها تومان سرمايه يك سپرده‌گذار در نهايت به سرنوشتي مانند سرمايه سپرده‌گذاران مؤسسه منحل شده ميزان دچار شود. گزارش ايسنا در شرايطي منتشر شده كه مقامات رسمي بانك مركزي تأكيد كرده‌اند كه تكليف مؤسسات مالي غيرمجاز تا پايان سال روشن خواهد شد.

حتي 2 روز پيش بود كه ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي خبر داد 2مؤسسه مالي كه فاقد مجوز هستند، در آستانه تعيين‌تكليف قرار دارند. اما با وجود اين توضيحات به‌نظر مي‌رسد كه مؤسسات مالي غيرمجاز يكي پس از ديگري زمينگير شده و هزاران سپرده‌گذار را بلاتكليف مي‌گذارند.

ظاهرا سرعت زمينگير شدن غيرمجازها بيشتر از سرعت عمل بانك مركزي است. بررسي‌هاي ميداني خبرنگاران همشهري نشان مي‌دهد موسسه مالي غيرمجازي كه ناتوان از بازپرداخت اصل و سود سپرده‌گذارانش است، در شعب خود روزانه پذيراي حداكثر 100سپرده‌گذار است و بيشتر از اين تعداد مشتري نمي‌پذيرد. مشترياني كه عمدتا دنبال بازپس‌گيري پول خود هستند اما مؤسسه يادشده به خاطر هجوم سپرده‌گذاران به‌شدت ناتوان شده است. اين در حالي است كه هنوز بسياري از مشتريان اين مؤسسه از موضوع يادشده اطلاع ندارند. اگر بانك مركزي براي مهار وضعيت اين موسسه وارد عمل نشود، اتفاقي ديگر مانند سرنوشت مؤسسه مالي غيرمجاز ميزان در راه است.

کد خبر 312297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha