سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

همشهری دو - حسین رحمانی: انسان در زندگی شهری، زمان زیادی را داخل اتومبیلش می‌گذراند. سفرهای بین شهری، سفرهای داخل شهری و زمان‌هایی که در ترافیک و پشت چراغ قرمز می‌گذرانیم، زمان نسبتا زیادی از زندگی عادی‌مان را شامل می‌شوند و حتی کسانی هستند که اتومبیل‌شان دفتر کارشان هم هست.

کلاچ، صدا، گاز، حرکت!

وقتي زماني اينچنيني را در اتومبيل‌مان مي‌گذرانيم! مي‌تواينم با گوش‌دادن به فايل‌هاي صوتي مورد علاقه،‌از هدررفتن وقت‌مان جلوگيري كنيم. از كتاب صوتي و مداحي گرفته تا فايل‌هاي آموزشي و سخنراني. اگر اتومبيل‌تان پخش صوت و بلندگوهاي خوبي داشته باشد و به يك مجموعه خوب صوتي مجهز باشيد، احتمالا ديگر حوصله‌تان هم پشت چراغ قرمز سر نمي‌رود. البته بسياري از ماشين‌دارها به همان سيستم صوتي پيش‌فرض اتومبيل‌شان راضي هستند و از همان استفاده مي‌كنند اما اگر بخواهيد تجربه صداي باكيفيت‌تري داشته باشيد، مي‌توانيد سيستم صوتي قدرتمندتري را براي اتومبيل‌تان درنظر بگيريد. مي‌خواهيم ببينيم چگونه با كمترين هزينه بهترين پخش صوت و بلندگو را براي اتومبيل‌مان انتخاب كنيم.

  • انتخاب
سواري با موج‌هاي صدا

در بازار سيستم‌هاي صوتي مخصوص ماشين، انواع و اقسام برندهاي متفرقه وجود دارند. اگر دنبال سيستم صوتي حرفه‌اي يا حتي متوسط هستيد، كمي بيشتر خرج كنيد.

از چه تجهيزاتي همراه دستگاه پخش مي‌خواهيد استفاده كنيد؟

اگر سيستم صوتي‌اي كه درنظر داريد شامل مجموعه‌اي از آمپلي‌فاير، ساب‌ووفر، دي‌وي‌دي پشت سري و غيره مي‌شود، بايد پخشي كه انتخاب مي‌كنيد از اين مولفه‌ها پشتيباني كند. مثلا اگر بخواهيد دي‌وي‌دي پشت سري نصب كنيد، پخش‌تان بايد خروجي AV داشته باشد يا اينكه اگر بخواهيد دوربين دنده عقب كار بگذاريد، دستگاه‌پخش‌تان بايد به ورودي AV مجهز باشد.پس قبل از آنكه به فروشگاه برويد، دقيقا مشخص كنيد دنبال چه دستگاهي مي‌گرديد. تجربه نشان داده است دستگاه پخش اتومبيل از آن كالاهايي است كه به راحتي اشتباه انتخاب مي‌شوند و مي‌توانند در درازمدت گرفتاري به بار بياورند و پول خريدار را هدر بدهند.

توان خروجي و تعداد خروجي‌هاي صدا

توان خروجي دستگاه پخش مشخص مي‌كند كه حداكثر قدرت صداي دستگاه‌تان چقدر است. توان خروجي اكثر پخش‌هاي متوسط (تا حدود 500هزار تومان) چيزي در حدود 50وات است و اگر توان خروجي بيشتري بخواهيد، بايد بيشتر هزينه كنيد. پيشنهاد ما اين است كه به همان 50وات بسنده كنيد و به جاي آن به تعداد خروجي‌ها اهميت بدهيد. اگر دستگاه پخش‌تان فقط يك جفت خروجي صدا داشته باشد، آنگاه ديگر نمي‌توانيد از ساب‌ووفر استفاده كنيد. اگر در آينده مي‌خواهيد سيستم صوتي‌تان را ارتقا بدهيد و ساب‌ووفر يا آمپلي‌فاير به آن اضافه كنيد، حتما دنبال دستگاه پخشي باشيد كه 2يا 3 جفت خروجي صدا داشته باشد.

پشتيباني از USB

در حال حاضر بسياري از پخش‌هاي اتومبيل درگاه يواس‌بي دارند و از فلش مموري پشتيباني مي‌كنند. شما هم بهتر است دستگاهي را انتخاب كنيد كه به اين درگاه مجهز باشد. برخي از مدل‌هاي جديد پخش اتومبيل، پشتيباني از اندرويد و iOS را هم اضافه كرده‌اند و درگاه‌هايي براي اتصال به گوشي‌هاي هوشمند اندرويدي و آيفون دارند. اگر مي‌خواهيد گوشي هوشمندتان را به پخش اتومبيل وصل كرده و از روي گوشي فايلي را پخش كنيد، دنبال چنين دستگاه‌هايي باشيد.

تك دين يا 2 دين؟

پخش‌هاي اتومبيل به 2 دسته كلي تقسيم مي‌شوند: Single DIN يا تك‌دين و Double DIN يا 2دين. دستگاه‌هاي تك‌دين 2 اينچ و دستگاه‌هاي 2دين 4اينچ ارتفاع دارند و بسته به نوع اتومبيل‌تان، مي‌توانيد يكي از اين ابعاد را انتخاب كنيد. براي مثال خودروهايي مانند سمند، پژو 206و پژو 405تنها مي‌توانند از پخش‌هاي تك دين استفاده كنند و اتومبيل‌هايي مانند ريو، تويوتا كمري و مزدا 3امكان استفاده از پخش‌هاي 2 دين را هم دارند.

  • انتخاب
بلندگوها

بلندگوهاي سيستم صوتي اتومبيل‌تان را با دقت و متناسب با دستگاه پخش‌تان انتخاب كنيد.

1. باند گرد : حدود قيمت: 30تا 100هزار تومان
بلندگوها يا باندهاي اتومبيل معمولا به 2 گروه باندهاي گرد و باندهاي خربزه‌اي تقسيم مي‌شوند. باندهاي گرد اغلب زير روكش در و يا طاقچه عقب ماشين نصب مي‌شوند و معمول‌ترين نوع باند هستند. اين باندها را نمي‌توان به آمپلي‌فاير وصل كرد و قدرت خروجي آنها بين 10 تا 40وات است. اگر دنبال كيفيت و حجم صداي بهتري هستيد، بايد سراغ باندهاي خربزه‌اي برويد. باندهاي اين رده 3 اندازه اصلي دارند كه با عددهاي 10، 13و 16شناخته مي‌شوند. باند 10براي داشبورد، باند 13براي درهاي عقب و باند 16براي درهاي جلو و طاقچه عقب كاربرد دارند.

2.باند خربزه‌اي: حدود قيمت: 50تا 400هزار تومان
باندهاي خربزه‌اي كيفيت بهتري دارند و بعضي از انواع آن توان خروجي بالاي 40وات دارند. باندهاي خربزه‌اي معمولي امكان اتصال به آمپلي‌فاير را ندارند و حداكثر توان خروجي‌شان همان 40وات است، اما برخي ديگر از انواع باندهاي خربزه‌اي، امكان اتصال به آمپلي‌فاير را هم دارند. اين نوع باندها كيفيت بالاتري دارند و با كمك آمپلي‌فاير مي‌توان حداكثر قدرت آنها را به‌كار گرفت بدون آنكه لرزشي در صداي خروجي ايجاد شود. دقت داشته باشيد كه ارزان‌قيمت‌ترين باند خربزه‌اي كه ورودي آمپلي‌فاير داشته باشد، حدود 180هزار تومان قيمت دارد.

2.كامپوننت:حدود قيمت: 120تا 400هزار تومان
كامپوننت‌ها از نظر ظاهري شبيه باندهاي گرد هستند اما قدرت و كيفيت بسيار بهتري دارند و مي‌توان آنها را به آمپلي‌فاير وصل كرد. توان كامپوننت‌ها در مقايسه با باندهاي خربزه‌اي كمتر است اما شفافيت و كيفيت بالاي صداي اين دسته از باندها براي كساني كه نمي‌خواهند به ظاهر ماشين‌شان دست بزنند، انتخابي فوق‌العاده است. كامپوننت‌ها بيشتر در ماشين‌هاي گران‌قيمت استفاده مي‌شوند چون مي‌توان بدون بُرش دادن محل نصب، آنها را به‌كار گرفت.

  • قيمت

بين 100تا 150هزار تومان
ارزان‌قيمت‌ترين دستگاه‌هاي پخش موجود در بازار چيزي بين 100الي 150هزار تومان قيمت دارند. اين دستگاه‌ها امكانات و قابليت‌هاي زيادي ندارند و بيشتر آنها فقط از راديو و فلش مموري پشتيباني مي‌كنند. به همين دليل است كه اين نوع پخش‌ها با عنوان «راديو فلش» نيز شناخته مي‌شوند. درواقع، براي پايين آوردن قيمت، سي‌دي‌گردان يا دي‌وي‌دي‌گردان ندارند. در اين رده محصولي با اين مشخصات مي‌توانيد پيدا كنيد:
ابعاد: 178در 120در 50ميلي‌متر / وزن: 700گرم / ورودي‌ها: USB، AUX / خروجي صدا: يك جفت RCA / حداكثر قدرت خروجي: 50وات

بين 200تا 500هزار تومان
اگر دنبال دستگاه پخش سي‌دي‌خوري هستيد كه برند معتبري هم داشته باشد و كيفيت صداي خوبي در اختيارتان بگذارد، بايد چيزي در حدود 200هزار تومان هزينه كنيد. برخي از انواع دستگاه‌هاي اين رده، علاوه بر پشتيباني از فلش مموري، قابليت اتصال به گوشي‌هاي هوشمند را دارند و از حافظه SD هم پشتيباني مي‌كنند. در اين رده دستگاهي با مشخصات فني زير مي‌توانيد بخريد:
ورودي‌ها: USB، AUX / حداكثر صداي خروجي: 50وات / خروجي صدا: يك جفت RCA
امكان جدا شدن پنل، ريموت، پخش سي‌دي

کد خبر 313308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha