یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: مبلغ قبض گازتان در ماه‌های آینده، چشمانتان را گرد خواهد کرد.

مأموریت: محافظت از گـرما

به هر حال هرچقدر هوا سردتر شود، مصرف گاز هم افزايش مي‌يابد. با سرد شدن تدريجي هوا و وزيدن بادهاي سوزناك پاييزي، استفاده از وسايل گرمازا در خانه‌ها رونق مي‌گيرد اما با رعايت نكاتي نه چندان سخت مي‌توانيد از هدر رفتن گرما در خانه‌هايتان جلوگيري كنيد تا هم در مصرف انرژي به‌عنوان سرمايه ملي و هم هزينه‌هاي آن صرفه‌جويي كرده باشيد. چه نكاتي؟ اين صفحه به شما اطلاعاتي مي‌دهد تا از گرماي موجود در خانه محافظت كنيد.

  • گام اول

درزگيري در و پنجره‌ها
در و پنجره‌ها از مهم‌ترين جاهايي هستند كه موجب اتلاف انرژي مي‌شوند. گرما از درزهاي موجود در آنها خارج مي‌شود و شما احساس سرما مي‌كنيد اما زياد كردن درجه بخاري يا رادياتور راه‌حل اين مشكل نيست. شما خيلي راحت با درزگيري در و پنجره‌ها مي‌توانيد از هدر رفتن گرما جلوگيري كنيد. براي درزگيري در و پنچره وسايلي با جنس‌هاي متنوع وجود دارد، اما بهترين جنس براي اين كار سيليكون يا لاتكس است كه به‌صورت نوارهايي كه يك طرف آن چسب زده شده در بازار عرضه مي‌شوند. روي قسمت چسب‌دار كاغذي وجود دارد، آن را جدا كرده و نوار را دور تا دور پنجره‌ها و در بچسبانيد. درز زير در را هم فراموش نكنيد. حداقل شب‌ها مي‌توانيد با يك تكه پارچه، جلوي خروج گرما را بگيريد.

  • گام دوم

استفاده از پرده‌هاي ضخيم
تبادل گرما از داخل خانه به بيرون بيشتر از طريق شيشه پنجره‌ها انجام مي‌شود. استفاده از پرده‌هاي نازك اين تبادل را راحت‌تر مي‌كند. در فصل سرما بهتر است از پرده‌هاي ضخيم براي پنجره‌هاي خود استفاده كنيد. ما به شما پرده‌هايي از جنس پنبه را پيشنهاد مي‌كنيم. اگر فكر مي‌كنيد كه خريداري پرده‌هاي ضخيم براي يك فصل سال پرهزينه خواهد بود مي‌توانيد يك پارچه سفيد و معمولي و البته ضخيم را به‌عنوان زيرپرده نصب كنيد تا اتلاف انرژي كمتر شود. اين زير پرده را مي‌توانيد با چوب پرده نصب كنيد تا اگر خواستيد بتوانيد به راحتي آن را كنار بزنيد، مثلا در روزها آفتابي، حتما اين پرده را كنار بزنيد تا نور به داخل خانه بيايد و ويتامين دي را از دست ندهيد.

  • گام سوم

پوشاندن دريچه‌هاي كولر
در فصل سرما با وزش بادهاي شديد و وارد شدن آن به كانال‌هاي كولر، دريچه‌هاي كولر در هدر رفتن گرما نقش مهمي خواهند داشت. حتي اگر اين دريچه‌ها كوچك و محدود هستند باز هم اگر پوشانده نشوند، كلي انرژي را هدر مي‌دهند. پوشاندن كامل آنها با استفاده از پلاستيك‌هاي ضخيم مي‌تواند به جلوگيري از اتلاف انرژي كمك كند. پلاستيك را با مساحتي اندازه دريچه كولر برش دهيد و با چسب پهن نواري دور دريچه كولر بچسبانيد. دريچه‌هاي پيش ساخته‌اي هم در اندازه‌هاي استاندارد وجود دارد كه مي‌توانيد از ابزارفروشي‌ها تهيه كنيد. بهتر است براي خود كولر در بالاي پشت‌بام هم روكشي از جنس برزنت تهيه كنيد تا هم در مقابل باد و باران از كولر محافظت كند و هم بادهاي شديد از آن وارد كانال‌ها نشوند.

  • گام چهارم

پنجره دوجداره
اگر پنجره‌هاي شما دوجداره نيست درصورت امكان آنها را دوجداره كنيد. البته اين كار شدني است اما نياز به يك تعمير اساسي در خانه‌تان دارد كه خب، هزينه نسبتا سنگيني را هم روي دستتان مي‌گذارد. پنجره‌هاي دوجداره بسيار در مصرف بهينه انرژي مؤثر است. يعني در نهايت پس از چند سال، هزينه اوليه اين كار با كاهش هزينه مصرف گاز جبران مي‌شود. از همين حالا مي‌توانيد تصميم بگيريد و براي فصل گرما اين كار را انجام دهيد. مزيت ديگر اين پنجره‌ها، جلوگيري از ورود آلودگي صوتي به داخل خانه است. اگر امكان دوجداره كردن پنجره‌ها وجود ندارد، سعي كنيد پنجره‌هايي كه از آنها استفاده نداريد را به وسيله پلاستيك‌هاي ضخيم بپوشانيد تا از اتلاف انرژي جلوگيري شود.

  • گام پنجم

عايق كردن كف خانه
در اكثر خانه‌هاي امروزي از سراميك براي كف خانه‌ها استفاده مي‌شود. اين سراميك‌ها يكي ديگر از عوامل هدر رفتن گرما هستند. قديمي‌ها كه از موكت استفاده مي‌كردند، بسيار بيشتر از آپارتمان‌هاي امروزي ما در مصرف انرژي صرفه‌جويي داشتند. استفاده از موكت مي‌تواند راهكاري مناسب باشد اما مقداري پرهزينه خواهد بود. شما مي‌توانيد با فرش‌ها يا روفرشي‌هاي ضخيم موجود در خانه تمام كف خانه را بپوشانيد تا به‌گونه‌اي كف خانه را عايق‌بندي كرده باشيد. اگر قصد داريد كفپوش‌هاي خانه‌تان را هم عوض كنيد، فقط به ظاهر آن توجه نكنيد، بلكه همين موضوع مقاومت آنها در هدررفتن گرما هم بايد مورد توجه قرار گيرد. مثلا پاركت نسبت به سنگ و سراميك، مانع بهتري براي خارج نشدن گرماست.

  • گام ششم

چك كردن سيستم گرمازايي
هر نقص كوچكي در سيستم گرمازايي مي‌تواند باعث هدر رفتن انرژي شود. قبل از استفاده و راه‌اندازي سيستم گرمايش، تمام قسمت‌هاي مختلف آن را بررسي كنيد؛ مثلا اگر از رادياتور استفاده مي‌كنيد حتما آن را هواگيري كنيد. اين مشكلات به تنهايي باعث مي‌شود مصرف انرژي افزايش يابد و همچنان خانه سرد بماند. استفاده درست از وسايل گرمازا تأثير زيادي در صرفه‌جويي انرژي دارد؛ مثلا از بخاري بزرگ در اتاق بزرگ و از بخاري كوچك در اتاق كوچك استفاده كنيد. تناسب داشتن بخاري يا تعداد رادياتورها با مساحت خانه را مي‌توانيد از فروشندگان وسايل گرمايشي بپرسيد. اگر بخاري بيش از حد بزرگ باشد شما مجبور مي‌شويد پنجره را باز كنيد كه در اين صورت انرژي و گرما هدر مي‌رود.

  • گام هفتم

ايزوگام كردن پشت بام
با آمدن برف و باران و جمع شدن آب روي سطح پشت‌بام و يخ زدن آن در فصل سرما، پشت‌بام خانه‌ها هم يكي از عوامل اتلاف انرژي محسوب مي‌شوند. ايزوگام كردن پشت‌بام، هم از تخريب سقف توسط آب و هم از اتلاف انرژي جلوگيري مي‌كند. شايد در ابتداي امر اين كار پرهزينه به‌نظر آيد اما اين هزينه در بلندمدت جبران مي‌شود. 2روش عايق‌كاري حرارتي و عايق‌كاري رطوبتي براي اين كار وجود دارد.

  • گام هشتم

تنظيم ترموستات وسايل گرمايشي
معمولا در فصل سرما، ترموستات وسايل گرمايشي مثل پكيج را روي درجه 75تنظيم مي‌كنند. با كم كردن اين درجه مي‌توانيد در مصرف گاز صرفه‌جويي كنيد. اگر تمامي نكات اين صفحه را به خوبي رعايت كنيد درجه 75ترموستات، خانه را بيش از حد گرم مي‌كند و شما احساس گرما مي‌كنيد. بهتر است اين درجه را روي 68تنظيم كنيد تا در هزينه‌ها صرفه‌جويي كرده باشيد. درضمن اگر غير از شومينه، وسيله گرمازاي ديگري در خانه داريد از آن استفاده كنيد چرا كه شومينه به ميزان مصرف انرژي بالايي كه دارد گرما توليد نمي‌كند و بخش كمي از خانه را گرم مي‌كند. در ضمن شومينه از وسايل گرمازاي پر خطر است و هنگام استفاده از آن بايد حواستان را حسابي جمع كنيد.

  • بي‌خودي گرما را زياد نكنيد

هرچقدر درجه وسيله گرمايشي خانه را بالا ببريد مسلما مصرف گاز و انرژي بالاتر مي‌رود. به جاي اين كار سعي كنيد لباس‌هاي نازك را كنار بگذاريد و لباس‌هاي گرم بپوشيد. سعي كنيد از لباس‌هاي آستين بلند و ضخيم استفاده كنيد. پوشيدن جوراب هم از نكات بسيار مهم است. گرما به قسمت بالاي خانه منتقل مي‌شود و قسمت پايين خانه سردتر از بقيه جاهاست، پس پاهاي شما بيشتر احساس سرما خواهد كرد.

کد خبر 313042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha