سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

جانشین رئیس سازمان در امور بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از تدوین مدل و الگوی مرکز مالی بین‌المللی ایران خبر دادو اعلام کرد:درصورت موافقت نهاد‌های مسئول دیگر، سازمان بورس آماده است مرکز مالی بین‌المللی را هرچه سریع‌تر تاسیس کند.

به گزارش همشهري، طرح مركز مالي ايران نخستين بار در سال 1319طراحي شد.قرار بود مركز مالي بين‌المللي ايران در منطقه پارك شهر كنوني بنا شود اما به‌دليل وقوع جنگ جهاني دوم و تحولات سياسي داخلي مانند كودتاي 28مرداد طرح تاسيس مركز مالي بين‌المللي ايران ناتمام ماند و زميني كه به اين كار اختصاص داده شده بود در نهايت تبديل به پارك شهر كنوني شد. در اين طرح كه نخستين بار اسنادش در اتاق بازرگاني ايران پيدا شد حتي خياباني با نام خيابان بورس درنظر گرفته شده بود و قرار بود ساختمان فعلي بورس در اين خيابان ساخته شود.

70سال پس از تدوين اين طرح علي رحماني مديرعامل وقت بورس تهران در سال 1387بار ديگر ايده تاسيس مركز مالي بين‌المللي ايران را مطرح كرد اما تا سال 93به‌دليل خداحافظي رحماني از مديرعاملي بورس تهران اين طرح دستخوش فراموشي شد.

از ابتداي سال 1393طرح مركز مالي بين‌المللي ايران بار ديگر در دستور كار قرار گرفت و علي طيب نيا وزير امور اقتصادي و دارايي با يك دستور مستقيم پس از تعطيلات نوروزي عيد از سازمان بورس خواست عمليات مطالعاتي احداث مركز مالي ايران را آغاز و در نهايت تا پايان سال 93به اتمام برساند. اكنون يك سال و 8‌ماه پس از اين تاريخ طراحي الگوي مركز مالي بين‌المللي ايران به پايان رسيده است و يك مدل ايراني براي تاسيس اين مركز به‌دست آمده است. در حال حاضر مراكز مالي لندن، نيويورك، هنگ كنگ و سنگاپور بزرگ‌ترين مراكز مالي دنيا را دارند.

  • تدوين الگوي ايراني

بهادر بيژني جانشين رئيس سازمان در امور بين‌الملل و جذب سرمايه‌گذاري خارجي از پايان يافتن مراحل مطالعاتي و استخراج يك مدل ايراني براي تاسيس مركز مالي ايران خبر دادو گفت:در پروژه مطالعاتي طرح مركز مالي بين‌المللي ايران همه مراكز مالي معتبر بين‌المللي ازجمله مركز مالي لندن مورد بررسي قرار گرفت و پس از همه اين بررسي‌ها تيم بررسي‌كننده به يك الگوي ايراني براي تاسيس مركز مالي ايران دست پيدا كرد. او با بيان اينكه مراحل امكان سنجي طرح به پايان رسيده است، افزود:مهم‌ترين مدلي كه براي مراكز مالي دنيا وجود دارد مدل كسب و كار(بيزينس مدل) است يعني جدا از اينكه اين مركز در چه محلي تاسيس خواهد شد بحث كسب و كار از بيشترين اهميت برخودار است. او درباره بحث مدل كسب و كار توضيح داد: مهم‌ترين بخش در تاسيس مركز مالي وجود بستر‌هاي قانوني و حقوقي لازم و تسهيلاتي است كه در اين مركز به سرمايه‌گذاران به‌ويژه سرمايه‌گذاران خارجي ارائه مي‌شود.

  • آيا مركز مالي در كيش احداث مي‌شود؟

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا قرار است مركز بين‌المللي مالي ايران در كيش تاسيس شود، گفت: با توجه به زيرساخت‌هاي موجود در مناطق آزاد ازجمله فعاليت بانك‌هاي خارجي و معافيت‌هاي مالياتي اين مناطق از بستر مناسب تري براي احداث مركز مالي بين‌المللي ايران برخوردارند. بيژني تأكيدكرد:بيشتر از آنكه محل تاسيس مراكز مالي اهميت داشته باشد مدل كسب و كار و تسهيلاتي كه در آن مراكز ارائه مي‌شود براي سرمايه‌گذاران اهميت دارد بنابر اين بايدمدلي براي مركز مالي ايران تهيه مي‌شد كه براي سرمايه‌گذاران جذابيت داشته باشد.

به گفته جانشين سازمان بورس در امور بين‌الملل در اين طرح مشخصات ويژه ايران درنظر گرفته شده است تا طرح به‌صورت عملياتي قابل اجرا باشد. از او پرسيديم مراحل اجراي طرح هم‌اكنون در چه مرحله‌اي است، گفت: الگوي مركز مالي بين‌المللي ايران از دل اين طرح استخراج شده و هم‌اكنون سازمان بورس آمادگي كامل براي تاسيس آن را دارد البته اين طرح نياز به همكاري با با سازمان‌هاي مختلف، نهاد‌هاي قانونگذاري، وزارتخانه‌ها و همچنين همكاري تنگاتنگ بازار سرمايه و بازار پول دارد.

  • بانك مركزي بايد موافقت كند

مديرعامل منطقه آزاد كيش درباره تاسيس مركز مالي بين‌المللي كيش گفت: از 2سال پيش طرحي به نام KIFC مركز آزاد مالي را پيگيري كرده‌ايم كه اميدواريم با همكاري بانك مركزي اين اتفاق در كيش به‌زودي محقق شود. علي اصغر مونسان افزود: بحث‌هاي مجوزي و قانوني آن از طريق بانك مركزي پيگيري مي‌شود و ما نيز آمادگي داريم به سرعت آن را عملياتي كنيم. او در مورد فعاليت بانك‌هاي خارجي گفت:چند بانك‌ تأييد و به شوراي پول و اعتبار فرستاده شده است كه درصورت تأييد، اين بانك‌ها فعاليت خود را در كيش آغاز خواهند كرد.

نمودار

کد خبر 313393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha