وزیر ارتباطات می‌گوید که ۸هزار روستا از امکـانـــات پرونده الکترونیک سلامت برخوردار شده‌اند.

دکترواعظی-وزیرارتباطات

واعظي به رسانه‌ها گفت: «در فاز اول دسترسي به اينترنت 18هزار روستا در دستور كار است كه با آماده‌سازي‌ 8هزار روستا، 10هزار مورد ديگر به‌تدريج در ماه‌هاي آتي براي بهره‌برداري به وزارت بهداشت، تحويل داده مي‌شود.» آنچه واعظي از آن خبر مي‌دهد در واقع يكي از زيرساخت‌هاي طرح «شبكه ملي ارتباطات» است كه وزارت بهداشتي‌ها معتقدند كه هر آنچه از طرح‌هاي الكترونيك آنها تاكنون اجرا نشده باقي مانده است، به‌دليل كوتاهي وزارت ارتباطات در امر ايجاد «شبكه ملي ارتباطات» و «دولت الكترونيك» است.

در اواخر سال1384 بحث شبكه ملي اينترنت در كشور مطرح و مهم‌‌ترين دليل پياده‌سازي‌ اين شبكه در آن سال كاهش وابستگي به شبكه جهاني اينترنت اعلام شد. در اسفند سال1384، براساس تصميم هيأت دولت مقرر شد شبكه ملي ارتباطات طي 3سال به بهره‌برداري برسد. در سال1385 قرار شد پروژه اينترنت ملي در مركز تحقيقات مخابرات ايران انجام شود. در سال 1386 نيز همين موضوع تكرار شد و اين بار برنامه‌هاي عملياتي راه‌اندازي و بهره‌برداري اينترنت ملي در سال‌هاي 86 تا 88 در هيأت وزيران تصويب شد.  با توجه به سند چشم‌انداز 20‌ساله در سال1389 موضوع شبكه ملي اينترنت با نام جديد شبكه ملي اطلاعات به‌صورت جدي‌تر مطرح شد و كليات موضوع در ماده۴۶ برنامه پنجم توسعه كه از طرف رهبرمعظم انقلاب به‌عنوان سياست‌هاي كلي نظام مطرح شده بود، گنجانده شد.

قسمتي از طرح شبكه ملي ارتباطات در حوزه درمان و در بخش‌هايي چون پرونده الكترونيك سلامت و نسخه الكترونيك درمان كاربرد دارد. راه‌اندازي اين موارد در قالب «شبكه ملي سلامت» نيازمند دسترسي همه مناطق كشور به اينترنت است. از شبكه ملي سلامت، به‌منظور توسعه فعاليت‌هاي الكترونيكي مثل پرونده الكترونيك سلامت و مكاتبات الكترونيكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استفاده خواهد شد. اما وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات مدت‌هاست كه بر سر مسئوليت راه‌اندازي اين زيرساخت‌ها باهم اختلاف‌نظر دارند.

دسترسی به شبکه ملی ارتباطات امکان‌پذیر نمی‌باشد

وزارت بهداشت راه‌اندازي پرونده الكترونيك سلامت را منوط به اجراي تعهدات وزارت ارتباطات مي‌داند و مديرعامل سازمان تأمين‌اجتماعي علت عقب ماندن از برنامه‌هاي حذف دفترچه‌هاي كاغذي را نبود زيرساخت اينترنت عنوان مي‌كند.

امسال مسئول دفتر آمار فناوري اطلاعات وزارت بهداشت نيز از امضاي تفاهمنامه‌اي بين وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات در زمينه گسترش زيرساخت‌هاي ارتباطي خبرداد. رياضي گفت: «بخشي از نقاط محروم از كمبود زيرساخت‌ها در رنج هستند، لذا وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات موظف شد زيرساخت‌هاي لازم براي نقاطي كه به فناوري‌هاي ارتباطي دسترسي ندارند را فراهم كند.» اما با همه اينها واعظي درباره روند تجهيز روستاها براي بهره‌مندي از پرونده الكترونيك سلامت عنوان مي‌كند از 18هزار مورد روستاي توافق شده با وزارت بهداشت براي تجهيز ارتباطاتي، 8 هزار مورد محقق شده است و25روستاي ديگر نيز در نوبت اتصال قرار دارند.

طرح تحول نظام سلامت، شامل اركاني است كه وزارت بهداشت را با بسياري از نهادها مرتبط مي‌كند و در طول سالياني كه اين طرح در بيم و اميد اجرايي شدن به سر مي‌برد اختلافات وزارت بهداشتي‌ها با نهادهاي مرتبط بارها رسانه‌اي شده است. هنگامي كه روحاني از وزارت بهداشت دولت خود به‌عنوان وزارتخانه برتر تقدير مي‌كند، جاي خالي او به‌عنوان مقام بالاتر در حل اختلافات دامنه دار و طولاني كه عمر وزارتخانه‌ها را سپري كرده و طرح‌هاي مفيد به حال مردم را نيمه‌كاره رها مي‌كنند، به‌شدت احساس مي‌شود.

  • چرا رايتل نيازهاي تأمين‌اجتماعي را برطرف نمي‌كند؟

هربار كه از دليل اجرانشدن پرونده الكترونيك سلامت و نسخه‌هاي الكترونيك درمان، از مسئولان سؤال شده است، نبود زيرساخت‌هاي كافي اينترنت در كشور يكي از پاسخ‌هاي آنها بوده است. نوربخش، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي در اظهارنظري گفته بود كه حتي 5دقيقه قطعي اينترنت در اين طرح‌ها قابل پذيرش نيست. اين درحالي‌كه است كه رايتل، اپراتوري كه متعلق به سازمان تأمين‌اجتماعي است به‌جاي تأمين نيازهاي اين سازمان، سال‌ها به‌دنبال راه‌اندازي مكالمه تصويري در كشور بود.

سليماني: وزارت ارتباطات مي‌تواند ظرف يك سال اقدام به راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات كند.

رضا تقي پور: فازاول شبكه ملي اطلاعات تا پايان نيمه اول سال91 اجرا خواهد شد.

محمدحسن نامي: تلاش مي‌كنيم تا قبل از پايان برنامه پنجم شبكه ملي ارتباطات را به نتيجه برسانيم.

واعـظي:وزيـرارتـبـاطات، سال92وعده داده بود كه شبكه ملي ارتباطات تاسال94 تاسيس خواهد شد. واعظي در آن سال گفته بود كه با وجود اينكه بايد در 2سال و 4‌ماه باقيمانده از برنامه پنجم 85درصد تكاليف برنامه را اجرايي كنيم اما به انجام تعهدات برنامه در موعد مقرر خوش‌بين هستم.

کد خبر 313442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha