همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که پختن گوشت در دماهای بالا بالا مانند کباب کردن گوشت یا سرخ کردن زیاد آن در ماهیتابه ممکن است باعث افزایش خطر سرطان کلیه شود.

سازمان جهانی بهداشت ماه گذشته اعلام کرده بود که گوشت‌های فرآوری شده- ازجمله بیکن، هات‌داگ و سوسیس- می‌توانند باعث ایجاد سرطان روده بزرگ می‌شوند. گوشت قرمز نیز با افزایش خطر دچار شدن به این سرطان ارتباط داده شد.

اين بررسي به‌طور ویژه بر سرطان کلیه متمرکز شده بود؛ سرطانی که بیش‌ازپیش در آمریکا در حال افزایش است.

سرپرست این تحقیق، زیفنگ وو، استاد دانشکده اپیدمیولوژی از مرکز سرطان اندرسون دانشگاه تگزاس گفت: «این بررسی و بررسی‌های دیگر نشان می‌دهند که روش پختن گوشت می‌تواند بر خطر ابتلا به سرطان کلیه، تأثیر بگذارد.»

 او افزود: «این بررسی‌ها، توصیه‌های رایج جامعه سرطان آمریکا درباره نخوردن یا محدود کردن خوردن گوشت‌های قرمز و فرآوری شده و محدود کردن زمان پختن گوشت در درجه حرارت‌های خیلی بالا یا روی شعله مستقیم را که به سوختن، زغالی شدن یا دود گرفتن آن می‌انجامد، تأیید می‌کنند.»

سوزان گاپسور، قائم مقام مرکز اپیدمیولوژی جامعه سرطان آمریکا گفت، زمانی که گوشت‌ها در دمای بالا پخته می‌شوند برخی عناصر و مواد شیمیایی سرطان‌زا آزاد می‌شوند که شماری از آن‌ها با ابتلا به سرطان کلیه در ارتباط هستند.

گاپسور گفت: «این بررسی شواهدی درباره ارتباط مصرف گوشت پخته‌شده در دمای بالا و میزان ابتلا به سرطان کلیه به‌ویژه در میان افرادی با جهش‌های ژنتیکی خاص در اختیار می‌گذارد.»

 این مطالعه فقط ارتباط میان مصرف گوشت پخته‌شده در دمای بالا و خطر ابتلا به سرطان کلیه - و نه سرطان به‌طورکلی - را بررسی کرده است.

البته به گفته گاپسور، این بررسی رابطه‌ای میان مصرف گوشت پخته‌شده در دمای بالا و خطر سرطان کلیه را نشان می‌دهد و ثابت نمی‌کند که آن واقعاً باعث ایجاد سرطان کلیه می‌شود. او گفت، برای نشان دادن چنین رابطه‌ای بررسی‌های بزرگ‌تر آینده‌نگرانه موردنیاز است.

این گزارش طور آنلاین 9 نوامبر در ژورنال Cancer منتشر شده است.

وو گفت، بسياري از بررس‌هاي پيشين نشان داده‌‌اند كه خصوصيات رژيم غذايي به اصطلاح غربي - از جمله مصرف زياد گوشت، مواد نشاسته‌اي و غذاهاي فراروي‌شد- مسئول افزايش بروز سرطان كليه هستند.

وو و همكارانش در اين بررسي بيشتر اين موضوع اطلاعات مربوط به بيش از 650 بيمار سرطان كليه را با داده‌هاي مربوط به حدود 700 فرد عاري از سرطان مقايسه كردند.

به گفته نويسندگان مطالعه، يك پرسشنامه غذايي به اين افراد داده شد كه هم از ميزان مصرف گوشت قرمز و هم از شيوه پختن آن و ميزان پخته شدن آن سوال مي‌كرد.

 اين پژوهشگران دريافتند كه بيماران مبتلا به سرطان كليه مقدار بيشتري گوشت قرمز و گوشت سفيد نسبت به ديگران خورده بودند. آنان همچنين گوشت را در دماي بالاتر يا شعله مستقيم پخته بودند، براي مثال در ماهيتابه سرخ كرده بودند يا كباب يا برشته كرده بودند.

اين بررسي نشان داد كه به طور حاص دو ماده شيميايي كه در نتيجه پختن در دماي بالا آزاد مي‌شوند،‌ ظاهرا خطر سرطان كليه تا بيش از 50 درصد بالا مي‌برند.

همچنين به گفته اين پژوهشگران،‌افرادي كه برخي از جهش‌هاي ژنتيكي را داشتند،‌ حساسيت بيشنري را نسبت به اثرات اين مواد شيمايي نشان مي‌دادند.

کد خبر 313936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha