کشمکش مسئولان وزارتخانه‌های جهادکشاورزی وصنعت، معدن و تجارت در زمینه مقصران احتمالی افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز در حالی ادامه دارد که طی چند هفته اخیر گوشت گوسفندی و گوساله همواره صدر نشین گرانی اقلام خوراکی بوده است.

افزايش قيمت گوشت قرمز در روزهاي اخير مناقشه مسئولان اجرايي را به‌دنبال داشته وهر يك كوتاهي در انجام وظيفه ديگري را مقصر گراني تلقي كرده و توليد‌كنندگان نيز رشد بي‌رويه قيمت‌ها را بدعت در گراني مي‌نامند. مصيب محمديان شمالي، معاون سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان در حالي صادرات و قاچاق دام زنده را عامل افزايش قيمت گوشت قرمز مي‌داند كه محمدرضا ملاصالحي، مديركل مركز اصلاح نژاد و بهبود توليدات دامي وزارت جهادكشاورزي درواكنش مي‌گويد: مشخص نيست چرا هميشه سازمان حمايت، توليدكنندگان را مقصر دانسته و با اين اظهارنظر غيركارشناسي صادرات دام زنده و قاچاق آن را عامل افزايش قيمت گوشت قرمز مي‌داند.

بررسي قيمت خرده فروشي انواع گوشت قرمز گوسفندي و گاوي طي چند‌ماه گذشته حاكي از تداوم سير صعودي قيمت اين اقلام است به‌نحوي كه قيمت خرده فروشي هر كيلوگرم گوشت شقه گوسفندي از 27به 33تا 38هزارتومان، ران گوسفندي از 32به 38تا40هزارتومان، راسته از 36به 43تا 45و فيله گوسفندي از 45به 52تا 55 هزارتومان و ران گوساله از 32به 37تا 40هزار تومان در نقاط مختلف شهر تهران افزايش يافته است. اين در حالي است كه آخرين گزارش بانك مركزي از متوسط قيمت خرده فروشي اقلام خوراكي طي هفته منتهي به 30بهمن‌ماه(هفته گذشته) قيمت هر كيلوگرم گوشت گوسفندي با استخوان در ميادين ميوه و تره بار را 38هزار تا 38هزار و 500تومان اعلام كرده كه نسبت به هفته مشابه‌ماه قبل 2درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل11.3 درصد رشد داشته است. همچنين قيمت هر كيلوگرم گوشت گاو و گوساله بي‌استخوان را 33تا 37هزار تومان اعلام كرده است.

اين افزايش قيمت‌ها در حالي است كه توليد‌كنندگان فاصله زياد قيمتي دام زنده و گوشت قرمز عرضه شده در سطح خرده فروشي را نوعي بدعت در قيمت اين اقلام تلقي مي‌كنند. رئيس انجمن صنفي گاوداران افزايش قيمت گوشت قرمز به كيلويي 35هزار تومان را گرانفروشي و بدعت قلمداد و اعلام كرده است، با توجه به اينكه قيمت هركيلوگرم دام زنده سبك و سنگين به‌ترتيب به ۱۰ و ۱۲هزار تومان كاهش يافته، بايد نرخ گوشت لاشه آنها به‌ترتيب ۲۲ و ۲۴ هزار تومان باشد اما اين محصولات تا ۳۵ و ۳۶هزار تومان در بازار قيمت دارد. احمد مقدسي، با بيان اينكه توليد‌كنندگان نمي‌دانند كه اين فاصله زياد توليد تا مصرف چگونه ايجاد شده و چه‌كسي در اين ميان سود مي‌برد، افزود: بدعت بدي ايجاد شده كه قيمت هر كالايي در كشور بالا رود، ديگر پايين نمي‌آيد، قيمت گوشت گوساله در حالي در بازار مصرف 35هزارتومان است كه بايد 22هزار تومان باشد.

کد خبر 326133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha