جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: بهای نفت برای دومین بار در 2 سال اخیر رکورد شکست و روز پنجشنبه 22 شهریور از مرز 80 دلار در هر بشکه فراتر رفت.

دلیل اصلی افزایش قیمت، نگرانی‌ها از بروز توفان اومبرتو در آمریکا بود. توفان موجب شد روز پنجشنبه برق 3 پالایشگاه در پورت آرتور در ایالت تگزاس قطع و تولید آن‌‌ها متوقف شود.

علاوه براین، انتشار گزارش وزارت انرژی آمریکا در مورد کاهش ذخایر نفت خام و بنزین و نیز فعالیت های پالایشگاهی در این کشور از دلایل موثر در افزایش قیمت بود.

این افزایش قیمت در حالی بود که به دنبال تصمیم اوپک در روز سه‌شنبه مبنی بر افزایش 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت این سازمان، قیمت نفت باید به لحاظ تاثیرپذیری روانی‌کاهش پیدا می‌کرد.

با این حال از روز جمعه با عبور توفان و کاهش نگرانی‌ها، قیمت شاخص نفت خام در بازار کاهش یافت و هربشکه نفت خام سبک آمریکا 45/79 دلار و هربشکه نفت برنت دریای شمال 72/76 دلار معامله شد.

علاوه براین دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک نیز از افزایش بی‌سابقه قیمت سبد قیمت نفت این سازمان خبرداد.

این سازمان روز جمعه گزارش داد: بهای سبد نفت خام این سازمان شامل ۱۱نوع نفت کشورهای عضو، با ۴۳سنت افزایش به  ۷۴دلار و  ۶۴سنت در هر بشکه رسید.

با محاسبه به یورو، قیمت نفت از سال قبل کمتر است

حسن قبازرد، مدیر بخش پژوهش اوپک اعلام کرد چنانچه قیمت نفت روز پنج‌شنبه را بر اساس یورو محاسبه کنیم، از قیمت سال گذشته که به بالاترین میزان رسید، حدود 10 در صد کمتر است.

به اعتقاد وی قیمت 80دلار روز پنج‌شنبه اندکی بیش از 50 یورو در ‌هر ‌بشکه است.

به گزارش شانا، مدیر بخش پژوهش اوپک گفت: تاثیر طوفان بر تولید نفت در خلیج مکزیک و انفجار در خطوط لوله نفت مکزیک از دیگر دلایل افزایش بهای نفت هستند.

قبازرد اعلام کرد:  درحالی که عرضه کنونی نفت خام به بازار جهانی کافی است، محدودیت‌هایی که در ظرفیت پالایشگاهی در جهان وجود دارد و بر‌قیمت‌ها اثر می گذارد برای سال‌ها ادامه خواهد یافت.

کد خبر 31429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز