آمارها نشان می‌دهد بیشتــرین میزان معاملات انجام شده در ۲‌ ماه گذشته به ۲ صنعت بانکداری و خودرو‌سازی‌ اختصاص داشته است و نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر ۱۲۰۰ میلیارد تومان از سهام این صنعت را خریداری کرده‌اند.

بورس تهران

به گزارش همشهري، آمار معاملات بورس تهران در 2‌ماه گذشته از فروكش كردن حجم و ارزش معاملات در بازار سرمايه ايران حكايت دارد.با وجود آنكه چند سال پيش ارزش كل بورس تهران به تنهايي به 130ميليارد دلار رسيده بود اكنون ارزش كل بورس‌هاي تهران و فرابورس جمعا به 349هزار ميليارد تومان معادل 100ميليارد دلار مي‌رسد.

آمار‌ها همچنين نشان‌دهنده آن است كه جمع كل معاملات 2ماهه 600شركت حاضر در بورس تهران و فرابورس به زحمت به 4هزارو264 ميليارد تومان رسيده است.اين محاسبه با درنظر گرفتن معاملات صندوق‌هاي قابل معامله، اوراق سلف موازي و ساير اوراق قابل معامله در بازار ابزار‌هاي نوين مالي فرابورس انجام شده كه نشان‌دهنده آن است كه معاملات بازار سهام با كاهش بسيار زيادي مواجه شده است؛ همچنين نشان‌دهنده فرارسرمايه‌ها و خروج سرمايه‌گذاران از بورس تهران است.

  • توجه سهامداران به سمت بانك‌ها و خودروسازان

در 2‌ماه گذشته جمعا 387هزار نفر در بازار سرمايه ايران سرمايه‌گذاري كرده‌اند.اطلاعات آماري بورس تهران از معاملات 2‌ماه گذشته نشان مي‌دهد خبر‌ها كار خودش را كرده است و سهامداران تحت‌تأثير اخبار رسانه‌اي بيشتر توجه‌شان به سمت 2صنعت خودرو‌سازي‌ و بانكداري معطوف بوده است. به زعم كارشناسان برنامه حذف تحريم‌ها ازجمله برداشتن سوئيفت بانكي شرايط بهتري را براي صنعت بانكداري به‌وجود خواهد آورد، از سوي ديگر اجراي طرح اعطاي وام 25ميليون توماني خودرو از سوي بانك‌ها به مردم منجر به آن شد كه خودروسازان كه بخشي از توليداتشان در انبار‌ها نگهداري مي‌شد روانه بازار شود. اين رويداد در كنار شايعه انعقاد قرارداد‌هاي تجاري جديد خودروساز‌ها با شركت‌هاي خارجي توجه سرمايه‌گذاران را به سمت اين صنعت جلب كرد.

آمار‌ها نشان مي‌دهد بيشترين تعداد خريداران در 2‌ماه گذشته مربوط به صنعت خودرو‌سازي‌ بوده و جمعا 66هزارو370 نفر اقدام به خريد سهام خودروساز‌ها در اين مدت كرده‌اند. اين افراد 3.7ميليارد سهم شركت‌هاي اين گروه را به ارزش 490ميليارد تومان خريده‌اند. از اين مقدار فقط 10هزار نفر اقدام به خريد 219ميليارد تومان از سهام شركت ايران خودرو كردند و 13هزارو300 نفر نيز 75ميليارد تومان از سهام پارس‌خودرو را دادوستد كردند. دراين گروه همچنين 30ميليارد تومان از سهام سايپا ديزل، 28ميليارد تومان از سهام زامياد و 24ميليارد تومان از سهام سايپا دادوستد شد.

  • بانك صادرات در صدر صنعت بانكداري

صنعت بانكداري دومين گروهي بود كه در 2‌ماه گذشته در كانون توجه سهامداران بود. در اين گروه همانند گذشته بانك‌هاي صادرات، ملت و پاسارگاد در صدر هستند. گزارش‌هاي مالي نشان مي‌دهد در 2‌ماه گذشته 10هزار نفر 177ميليارد تومان از سهام بانك صادرات را خريده‌اند. در اين مدت همچنين 120ميليارد تومان از سهام بانك ملت و 99ميليارد تومان از سهام بانك پاسارگاد توسط سهامداران دادوستد شده است.

در حال حاضر سهام 20بانك صادرات، ملت، پاسارگاد، مهر اقتصاد، تجارت، سينا، دي، حكمت ايرانيان، انصار، خاورميانه، اعتباري عسكريه، پست بانك ايران، كارآفرين، گردشگري، آينده، قوامين، سرمايه، سامان، اقتصاد نوين واعتباري توسعه در بورس تهران و فرابورس مورد دادوستد قرار مي‌گيرد.

41هزار سهامدار در اين مدت 5.3ميليارد از سهام اين 20بانك را به ارزش 647ميليارد تومان خريده‌اند.بعد از 2صنعت خودرو‌سازي‌ و بانكداري بيشترين ميزان معاملات بورس در مهرو آبان‌ماه به گروه صنايع شيميايي و فلزات اساسي اختصاص داشت كه شركت‌هاي مهم پتروشيمي و توليد‌كننده فولاد وساير فلزات در اين گروه قرار دارند.

  • تركيب بزرگان بورس

روند نزولي بورس تهران در 22‌ماه گذشته منجر به كاهش شديد ارزش شركت‌هاي بورس شده است اما تركيب بزرگان بازار سرمايه ايران نشان مي‌دهد كه همچنان گروه صنايع شيميايي كه شامل شركت‌هاي مهم پتروشيمي ايران مي‌شود با ارزشي معادل 94هزار ميليارد تومان بزرگ‌ترين صنعت بورس است و 29درصد از كل ارزش بازار سرمايه ايران را در اختيار دارد.

پس از اين گروه بانك‌ها و مؤسسات اعتباري با ارزشي معادل 38هزار ميليارد تومان دومين گروه بزرگ بازار سرمايه ايران هستند كه جمعا 12درصد از كل بازار سرمايه در اختيار آ‌نهاست. سومين گروه نيز گروه فلزات اساسي است كه 9درصد از جمع كل ارزش بازارسرمايه را با ارزشي معادل 28هزار ميليارد تومان در اختيار دارد.

بورس متن و نمودار

کد خبر 314599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha