با از دست رفتن مشتری‌های شرکت بازرگانی پتروشیمی در پی عرضه مستقل محصولات شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ خلیج‌فارس، این شرکت با انتشار اطلاعیه‌ای از یک تغییر جهت آشکار در بازار مبادلات داخلی و بین‌المللی محصولات پتروشیمی ایران خبر داد.

بورس

به گزارش همشهري، شركت بازرگاني پتروشيمي كه سال‌هاست مهم‌ترين عرضه‌كننده محصولات پتروشيمي ايران است در حال تغيير سياست‌هاي خود است.اين تغيير سياست‌ها در پي اختلاف‌هاي ميان شركت بازرگاني پتروشيمي و هلدينگ خليج‌فارس به وقوع پيوست و پيش‌بيني مي‌شود وقوع رخداد‌هاي اخير منجر به تغيير و تحولات جدي در حوزه معاملات محصولات پتروشيمي در بورس كالا و همچنين بازار پتروشيمي شود.

هلدينگ پتروشيمي خليج‌فارس با ارزشي معادل 8ميليارد دلار با هدف رقابت با شركت سابيك عربستان در ايران تاسيس شد.اين شركت كه 15شركت مهم پتروشيمي ايران را در دل خود دارد بزرگ‌ترين شركت بورس است و زنجيره توليد اين شركت استراتژيك‌ترين بخش در حوزه پتروشيمي ايران است.در سال‌هاي گذشته محصولات توليد شده توسط شركت هلدينگ خليج‌فارس توسط شركت بازرگاني پتروشيمي در بازار‌هاي داخلي و خارجي به فروش مي‌رسيدو متقاضيان براي خريد محصولات اين شركت مهم بايد به شركت بازرگاني پتروشيمي مراجعه مي‌كردند اما نحوه تعامل اين شركت با هلدينگ خليج‌فارس سال‌ها مورد اعتراض مديران شركت هلدينگ پتروشيمي خليج‌فارس بود.

بر اين اساس اخيرا شركت بازرگاني پتروشيمي با تاسيس يك شركت بازرگاني كه وظيفه فروش محصولات اين مجمع بزرگ توليدي در ايران را دارد به زيرمجموعه‌هاي خود دستور داده است تا دادوستد محصولات خود را بدون واسطه شركت بازرگاني پتروشيمي و به‌صورت مستقل انجام دهند اين موضوع سبب شده است تعداد مشتريان بزرگ شركت بازرگاني پتروشيمي به 4شركت كاهش يابد.

اين شركت‌ها خودشان حتي به‌صورت مستقيم ازطريق شركت بازرگاني متعلق به هلدينگ خليج‌فارس اقدام به صادرات محصولاتشان در بازار‌هاي جهاني مي‌كنند و ديگر محصولاتشان را براي صادرات به شركت بازرگاني پتروشيمي تحويل نمي‌دهند. اين موضوع منجر به كاهش شديد جايگاه شركت بازرگاني پتروشيمي در بازار محصولات پتروشيمي شده است.

  • بازرگاني پتروشيمي نقاب عوض مي‌كند

شركت بازرگاني پتروشيمي در شرايطي كه مشتري‌هاي گذشته‌اش را ازدست‌رفته مي‌بيند با انتشار اطلاعيه‌اي كه در سايت رسمي‌اش منتشر شد، اعلام كرد: با هماهنگي‌هاي به عمل آمده با سازمان صنعت، معدن و تجارت، امكان خريد محصولات در بورس كالادر سايت بهين ياب براي خريداران از طريق شركت بازرگاني پتروشيمي فراهم شده است. مديريت داخلي شركت بازرگاني پتروشيمي در ادامه تأكيد كرده است:بر اين اساس متقاضيان درصورت تمايل به انجام فرايند خريد توسط اين شركت مي‌توانند مراتب را به اين مديريت اعلام كنند.

با اين اطلاعيه از قرار معلوم قرار است نقش شركت بازرگاني پتروشيمي از عرضه‌كننده به يك خريدار بزرگ محصولات پتروشيمي در بورس كالا تغيير كند.اما خريد محصولات پتروشيمي در بورس كالا قرار است با هدف اعتبار دادن به شركت‌هاي خرد و كوچك انجام شود اما مشخص نيست خريداران محصولات پتروشيمي در بورس كالا راضي باشند كه اختيار خريد محصولات پتروشيمي خود را به شركت بازرگاني پتروشيمي بسپارند.

براساس آخرين خبر‌هاي دريافتي شركت بازرگاني پتروشيمي با مراجعه به وزارت صنعت، معدن و تجارت كه در اطلاعيه اين شركت از آن به‌عنوان سازمان صنعت، معدن و تجارت يادشده درخواست كرده است مجوز خريد محصولات پتروشيمي را از بورس كالا براي فروش به مشتري‌هاي خرد و كوچك به‌صورت اعتباري را دريافت كند. شركت‌هايي كه مجوز سايت بهين ياب را دارند يا مي‌توانند خودشان به‌صورت مستقيم اقدام به خريد كنند يا اينكه اختيار خريد محصولات پتروشيمي را به شخص ديگري بدهند و خودشان به‌صورت مستقيم خريد نكنند.

بر اين اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز رضايت داده است اين شركت مانند ساير تعاوني‌هايي كه در سايت بهين ياب، كد معاملاتي دارند اقدام به خريد محصولات پتروشيمي و اختصاص به تعاوني‌ها و شركت‌هاي ديگر كند.به اين ترتيب بزرگ‌ترين تأمين‌كننده مواداوليه شركت‌هاي پايين دستي پتروشيمي با برخورداري از كد معاملاتي حالا در كنار ساير تعاوني‌ها اين بازار قرار گرفته است. در چنين شرايطي به‌نظر مي‌رسد بازار معاملات پتروشيمي در بورس كالا در روز‌هاي آينده دستخوش تحول شود. شايد اگر شركت بازرگاني پتروشيمي نمي‌تواند فروشنده خوبي باشد، بتواند خريدار خوبي باشد. البته اين موضوع بستگي به رضايت خريداران خرد و كوچك نيز دارد.

کد خبر 314218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha