چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناس محیط زیست هرمزگان گفت: در طول سه سال گذشته ۹ خرس سیاه آسیایی زیر گونه بلوچی در ایران کشته شده است.

۹ خرس سیاه آسیایی ظرف ۳ سال کشته شدند

به گزارش مهر، طاهر قدیریان در مورد آخرین وضعیت زیستگاه خرس سیاه آسیایی در کشور بیان داشت: طی مطالعات انجام شده در استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان طی سه سال اخیر ۹ خرس از گونه در حال انقراض خرس سیاه آسیایی کشته شده‌اند که عمده این تلفات توسط شکارچیان و یا تصادفات جاده‌ای و یا حضور خرس در روستاها بوده است.

وی با بیان این که قاچاق توله خرس به پاکستان هم جزو دلایل انقراض خرس سیاه آسیایی است، عنوان کرد: بیش‌ترین تعداد خرس سیاه آسیایی در غربی‌ترین نقطه پراکندگی زیستگاه این جانور شهرستان‌های رودان و بشاگرد است.

قدیریان افزود: اولین برنامه راهبردی خرس سیاه آسیایی در کشور از سال ۹۲ به مدت ۱۰ سال آغاز شد و فرهنگ‌سازی، حفاظت از گونه خرس سیاه آسیایی و کمک به تولید مثل این جانور در حال انقراض جزو برنامه‌هایی است که تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست با همکاری سازمان محیط زیست کشورباید انجام دهند.

وی نابودی رژیم غذایی این گونه در حال انقراض را از مشکلات پیش روی عنوان کرد و اظهار داشت: کنار، بنه، پسته کوهی جزو رژیم غذایی خرس سیاه است که استفاده مردم از این میوه‌ها باعث شده خرس‌ها برای تامین غذا به روستاها نزدیک شوند و همین امر باعث شده تا شاهد درگیری مردم با خرس و کشته شدن خرس‌ها در درگیری‌ها باشیم.

کارشناس محیط زیست هرمزگان با تاکید بر لزوم آموزش روستائیان و افراد محلی خاطر نشان کرد: فرهنگ‌سازی و آموزش مردم محلی و روستایی طی دو سال گذشته آغاز شده و بسیاری از روستاهایی که خرس سیاه آسیایی در آن‌ها مشاهده شده آغاز شده است. آموزش مدارس روستاها و شهرهای میناب، بشاگرد و رودان آغاز شده است.

کد خبر 315092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha