مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: توجه به محیط‌های بازی کودکان و ایجاد فضاهای مناسب برای فعالیت‌های جسمی حرکتی و ذهنی آنها یکی از پررنگ‌ترین بخش‌های مصوبه شهر دوستدار کودک است، هم فضاهای عمومی شهری که توسعه و ایجاد آنها توسط مدیریت شهری مورد تأکید قرار گرفته و هم تأکید بر سازندگان مجتمع‌های مسکونی و انبوه سازان برای ایجاد فضای بازی کودکان در محل مجتمع.

احداث پارك‌هاي دوستدار كودك يكي از بخش‌هاي اين مصوبه است كه در كنار احداث شهرك‌هاي مينياتوري، مزرعه كودك، موزه اسباب بازي، توسعه خانه‌هاي اسباب بازي به‌ويژه در محله‌هاي محروم و... قرار است در تهران مورد توجه قرار بگيرد. نخستين پارك‌دوستدار كودك پايتخت چندي پيش در منطقه 18تهران افتتاح و با استقبال بسيار اهالي محله خليج‌فارس و مسئولان شهري روبه‌رو شد.

  • فضايي براي تخليه انرژي و ماجراجويي

تقريبا تمامي بوستان‌هاي تهران به وسايل بازي كودكان و نوجوانان مجهزند اما آنچه آنها را دوستدار كودك مي‌كند وجود محرك‌ها و انگيزه‌هاي لازم و منطبق با هر مرحله از رشد كودك است و با درنظرگرفتن ويژگي‌هاي آنها طراحي شده و تلاش مي‌كند كنجكاوي و خلاقيت آنها را برانگيخته كند. فضاهاي طبيعي برخوردار از درخت، آب و موجود زنده، فضاهاي گسترده‌اي كه بچه‌ها بتوانند به اندازه دلخواه در آن بدوند و انرژي تخليه كنند. فضاهايي براي ماجرا جويي و فضاهاي مخفي نظير مازها ازجمله فضاهاي اصلي اين پارك‌ها هستند. به غيراز مناسب‌سازي زمين پارك با فوم‌هاي مخصوص، زمين‌هاي شني نيز در اين بوستان‌ها تعبيه مي‌شود تا لذت فعاليت‌هاي حركتي كودكان را به اوج برساند. المان‌هاي آموزشي‌، نصب تنديس‌هاي مورد علاقه كودكان، باغچه آموزش كودك و نصب تجهيزاتي براي تقويت حواس، ازجمله مواردي است كه براي ارتقاي كيفيت اين پارك‌ها درنظر گرفته مي‌شود.

بوســـــتان دوستدار كـــــودك منطقه18به‌عنوان نخستين نمونه تقريبا تمامي اين ويژگي‌ها را دارد و قرار است در آينده نزديك دربرخي مناطق نيز نمونه‌هاي ديگري از آن احداث شود. به گفته مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران مناطق جنوبي براي احداث اين پارك‌ها درنظر گرفته شده است. علي محمد مختاري به همشهري مي‌گويد:‌ «پارك دوستدار كودك هم‌اكنون براي مناطق 15و 20توسط متخصصان و مشاوران اين حوزه در دست طراحي است كه بعد از اتمام آن، وارد فاز اجرايي خواهد شد.»

  • افزايش سرعت دراجراي دستورالعمل

مصوبه شهر دوستدار كودك در سال88به تصويب شورا رسيد، كمتر از 2‌ماه پيش نيز دستورالعمل اجرايي‌ مصوبه در صحن شورا بررسي و تصويب شد. به گفته ابوالفضل رفيع، مديركل آموزش‌هاي شهروندي شهرداري، اقدامات مختلفي طي اين چند سال اجرا شد اما با تصويب دستورالعمل اجرايي، سرعت اجرا افزايش خواهد يافت و نگاه همه مسئولان نسبت به موضوع و حساسيت‌هاي لازم در مورد كودكان افزايش مي‌يابد. وي به همشهري مي‌گويد: «هم‌اكنون كارگروه‌هاي بخش‌هاي مختلف تشكيل خواهد شد تا فعاليت‌هاي تعيين شده در همه بخش‌ها به خوبي پيش رود.»

در اين دستورالعمل تمامي اقدامات در قالب برنامه‌هاي كوتاه، ميان و بلندمدت تعريف شده و پيشرفت آنها نيز رصد خواهد شد. توسعه خانه‌هاي اسباب بازي با اولويت محله‌هاي محروم و هدفمند كردن آنها، ايجاد موزه بازي و اسباب بازي‌هاي قديمي، ايجاد مزرعه كودك و باغچه آموزشي كودكان در حريم تهران، اختصاص بخشي از فعاليت فرهنگسراها به برنامه‌هاي كودكان، ايجاد شهرك مينياتوري براساس ضوابط ميراث فرهنگي و با موضوع ماكت‌سازي‌ نمادهاي تاريخي فرهنگي ايراني اسلامي ازجمله مصوباتي است كه به فعاليت‌هاي حركتي، آموزشي و سرگرمي كودكان تأكيد دارد و بخشي از آنها نيز تاكنون اجرايي شده است. شوراي شهر همچنين به تازگي تصويب كرد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و صدا و سيما هم به كميته تحقق شهر دوستدار كودك بپيوندند.

  • چند نمونه‌ خارجي پارك‌هاي دوستدار كودك

پارك تايلر، تگزاس: اين پارك در شرق تگزاس قرار دارد كه محيطي شاد و آموزنده براي كودكان فراهم كرده و محيطي براي گردهمايي كودكان به همراه والدينشان نيز طراحي كرده است. اين پارك داراي سايت اينترنتي است و كودكان مي‌توانند با مراجعه به آن ايده‌ها و نظرات خود را مطرح كرده و از برنامه‌هاي آينده پارك نيز مطلع شوند.

پارك كودك موير، ايالت كاليفرنيا، ساكرامنتو: اين پارك در ابتداي سال 2007و در مساحتي بالغ بر 2.5هكتار بازگشايي شد. زمين‌هاي بازي شيب‌دار، صخره‌هايي براي صخره‌نوردي، زمين‌هاي بازي شني و مسيرهاي ويژه پياده روي است.

پارك كودك كنسيتون، انگلستان: اين پارك در كنستون گاردن انگلستان قرار دارد و سال2000احداث شده است. طراحي آن با توجه به طبيعت انجام شده و بيشتر داراي فضاهاي باز است و فضاهاي بسته بازي كمتر در آن لحاظ شده. استفاده از مصالح طبيعي و آوردن طبيعت به داخل فضاي بازي از خصوصيات بارز اين پارك است كه به كودك احساس خوشايندي در جست و جو در طبيعت داده و او را با محيط طبيعي آشنا مي‌كند.

کد خبر 315442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha