درحالی‌که طی روزهای اخیر شایعات زیادی مبنی بر حذف چندساعته ویزا در مرزهای کشور منتشر شده، اما مراد ناصری، فرماندار مهران در گفت‌وگو با همشهری این اخبار را تکذیب کرد و از هموطنان خواست تا در شهر مبدا ویزا تهیه و سپس به مرزهای خروجی مراجعه کنند.

پیاده روی اربعین

وي با اشاره به اينكه دولت عراق در سال‌جاري به هيچ عنوان ويزاي ورود به اين كشور را حذف نمي‌كند، گفت: 6ماه حبس در كشور عراق در انتظار افرادي است كه به هر نحوي بدون ويزا از كشور خارج شوند و در اين‌باره هيچ‌گونه مماشاتي با اين افراد صورت نمي‌گيرد. به گفته وي از روز گذشته نيز يك دفتر كنسولگري در شهر مهران آغاز به‌كار كرده تا صدور ويزا روند سريع‌تري به‌خود بگيرد اما بهترين مكان براي دريافت ويزا شهرهاي مبدا هموطنان است.

وي درخصوص ترافيك منتهي به مرز مهران نيز گفت: طي روزهاي گذشته شاهد ترافيك سنگيني در اين مسير بوديم اما با تلاش مأموران راهور، راهداري و... مشكل خاصي درخصوص ورود به مرز وجود نداشت و ترافيك در اين مسير روان بود. فرماندار مهران گفت: با تمهيداتي كه براي اربعين پيش رو درنظر گرفته شده پاركينگي با ظرفيت 100هزار خودرو در شهر ايجاد شده كه اين پاركينگ اشباع شده و خودروهاي ورودي در ديگر مكان‌هاي درنظرگرفته شده پارك مي‌شوند.

  • عبور از مرز با شناسنامه و كارت ملي صحت ندارد

فرمانده انتظامي استان ايلام نيز بابيان اينكه عبور از مرز مهران با ارائه شناسنامه و كارت ملي صحت ندارد، گفت: تردد زوار بدون ‌گذرنامه ‌و ويزا از مرز مهران ممنوع است. سردار علي دولتي گفت: اخبار اعلامي در فضاي مجازي مبني بر خروج از مرز با گذرنامه و ويزا به‌هيچ‌وجه صحت ندارد و مردم به اين شايعات توجه نكنند و بدانند عبور از مرز بدون گذرنامه به‌هيچ‌وجه امكان‌پذير نيست و مأموران نيروي انتظامي ايران و عراق در اين خصوص به‌شدت مراقب هستند تا زائري بدون گذرنامه از مرز عبور نكند.

  • شرايط ميهماني را رعايت كنيم

ميرمسعود حسينيان، سركنسول ايران در كربلا نيز با اشاره به اينكه كشور عراق ميزبان اصلي اين مراسم است و بايد شرايط ميهماني را رعايت كنيم، به همشهري گفت: همراه داشتن گذرنامه داراي رواديد براي ورود به عراق ضروري است و درصورتي كه گذرنامه فردي فاقد رواديد باشد، متخلف شناخته شده و 3 تا 6‌ ماه در كشور عراق براي بررسي روند پرونده بازداشت و بعد از اين مدت حكم دادگاه براي وي صادر مي‌شود. وي با بيان اينكه براساس بخشنامه وزارت خارجه، تمامي قوانين خروج از كشور در زمان اربعين هم جاري است، اظهار داشت: اگر كسي سرباز يا ممنوع‌الخروج است از مدارك ديگران براي ورود به كشور عراق و شركت در راهپيمايي بزرگ اربعين استفاده نكند. سركنسول جمهوري اسلامي ايران در عراق همچنين از افرادي كه به‌صورت دسته‌جمعي وارد عراق مي‌شوند خواست پس از اينكه مهر خروج از ايران و ورود به كشور عراق روي برگه مانيفست آنان خورده شد، از برگه كپي رنگي تهيه كرده و همراه خود داشته باشند تا در هنگام جدا شدن از بقيه با مشكلي مواجه نشوند.

وي گفت: امسال بيش از 7 هزار موكب عراقي در حوزه كربلا داير شده است و مردم عراق با تمام امكانات رفاهي و با دل باز پذيراي زائران هستند، اما به زائران توصيه مي‌شود كه با توجه به سابقه‌اي كه از بيماري وبا به‌رغم كنترل آن وجود داشته است، موارد بهداشتي را به خوبي رعايت كنند. وي با اشاره به فراهم شدن امكانات لازم براي بازگشت زائران به كشور، خواستار عجله نكردن زائران به هنگام بازگشت شد، اما هشدار داد: زائران بيش از مدت ويزا در كربلا نمانند كه براي روز اول تأخير در خروج مبلغ يكصد هزار دينار معادل 90دلار و براي هر روز بعد مبلغ 10هزار دينار جريمه مي‌شوند.

وي با بيان اينكه مفقود شدن گذرنامه در ايام اربعين حسيني چه به هنگام ورود به سرزمين عراق و يا در آستانه بازگشت به ايران از مسائلي است كه هر ساله براي برخي از زائران كشورمان به‌وجود مي‌آيد، گفت: در سطح شهر كربلا اقدام به نصب بنرهايي كرده‌ايم كه در آن از زائراني كه گذرنامه خود را گم كرده‌اند خواسته شده است براي بازگشت به كشور حتما برگ عبور دريافت شود.

  • توصيه‌هاي موبايلي فتا به زائران اربعين

سرپرست اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتاي ناجا به زائران اربعين حسيني توصيه كرد كه براي جلوگيري از سوءاستفاده از اطلاعات شخصي، اطلاعات غيرضروري را از گوشي خود پاك كنند. سرهنگ آذر درخش گفت: كاربران حتما روي گوشي و سيم كارت خود رمز بگذارند و پين كد آن را فعال كنند، رمز مورد استفاده نيز بايد به راحتي حدس زده نشود تا درصورت گم شدن يا به سرقت رفتن، سارقان به راحتي نتوانند به اطلاعات دست يابند. وي همچنين به زائران توصيه كرد تا حتي‌الامكان از سيم كارت‌هاي داخلي استفاده كنند و در طول سفر بهتر است بلوتوث، شيريت، زاپيا و... گوشي خاموش باشد و از دريافت فايل از طرق اشاره شده خودداري شود زيرا احتمال آلوده بودن اين فايل‌ها به نرم‌افزارهاي مخرب و جاسوسي وجود دارد.همچنين از در اختيار گذاشتن گوشي خود به افراد غريبه و ناشناس خودداري كنند.

کد خبر 315571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha