همشهری آنلاین: کتاب ستاره توس داستان زندگی خواجه نصیرالدین توسی دانشمند، ریاضی‌دان و منجم ایرانی قرن هفتم هجری بار دیگر از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی باز نشر می‌شود.

ستاره توس

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، این کتاب نوشته حسین کیانپور در سال 1384 به سبب نثر روان پارسی از جشنواره بین‌المللی کتاب رشد جایزه‌ای دریافت کرد و اکنون قرار است با ویراستاری جدیدی و در قالب مجموعه کتاب‌های مفاخر دفتر نشر، روانه بازار کتاب شود.

کتاب ستاره توس به زندگی این دانشمند بزرگ و یکی از ستارگان کهکشان علم و دانش ایران گذری می‌اندازد و زندگی تا مرگ او را مرور می‌کند.

این اثر با نثری ساده و روان و در قالب داستانی بلند، زندگی بزرگ‌مردی را روایت می‌کند که در پانزده سالگی تمامی دانش‌های زمان را فراگرفت و در جوانی از نامآوران روزگار خود شد.

این در حالی بود که فرمانروایان و شاهان زمان از حاکم قهستان ناصر‌الدین محتشم - که کتاب‌اخلاق ناصری خواجه به‌نام اوست - گرفته تا علاء‌الدین خورشاه، فرمانروای اسماعیلی دژ الموت و هلاکوخان مغول تا برادرش اباقاخان، همگی خواهانِ بهره گیری از دریای بیکران دانش او بودند تا بدین‌سان بر عظمت دربار خود بیفزایند.

در این اثر می‌خوانیم که با راهنمایی‌های خواجه نصیر، هلاکو آخرین خلیفه عباسی را برانداخت و با بخشی از پولهای خلیفه که به دست هلاکو افتاده بود، موفق شد رصدخانة مراغه را بنا نهاد و درباره‌ی خورشید و ماه و ستارگان پژوهش کند.

بر اساس این گزارش «حسین کیانپور» مولف کتاب ستاره توس در سال 1361، وارد رادیو شد و در برنامه کودک رادیو سرگرم کار شد.

او در آغاز حکایت‌های کوتاه و میانپرده‌هایی را برای برنامه مینوشت و نویسندگی حرفهای داستان را نیز از سال 1367آغاز کرد.

نخستین کتاب «کیانپور» با عنوان بالای کوه در سال 1369 چاپ شد و از وی تاکنون بیش از بیست جلد کتاب به چاپ رسیده و چند عنوان کتاب نیز زیر چاپ رفته است.

وی همچنین از آغاز دهه هفتاد خورشیدی سردبیری و نویسندگی برنامه قصه‌ی ظهر جمعه رادیو را به عهده دارد.

کد خبر 318632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha