همشهری آنلاین: دولت فرانسه فرمان انتشار عمومی اسناد مخفیانه مربوط به رژیم ویشی فرانسه به رهبری فیلیپ پتن را صادر کرد. این رژیم در جریان جنگ جهانی دوم در بخشی از فرانسه فرمانروایی و با اشغالگران آلمانی همکاری می‌کرد.

انتشار عمومی اسناد محرمانه رژیم ویشی در فرانسه

به گزارش دويچه وله، بیش از ۷۰ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم دولت فرانسه امکان دسترسی به بخشی از آرشیو اسناد مربوط به رژیم ویشی در فرانسه به رهبری مارشال فیلیپ پتن را تسهیل کرده است. این رژیم چهار سال بر سر قدرت بود.

دولت فرانسه اعلام کرده است که از روز دوشنبه ۷ دی ( ۲۸ دسامبر) شهروندان می‌توانند به بسیاری از اسناد مشخص مربوط به این دوران دست یابند و آنها را مطالعه کنند. دولت فرانسه اما هم‌زمان اعلام کرده که بعضی از این اسناد به خاطر رعایت اصول امنیت ملی همچنان از دسترس عموم خارج خواهند ماند.

رژیم ویشی در فرانسه به رهبری مارشال فیلیپ پتن در بخش جنوبی فرانسه مستقر بود و پس از اشغال این کشور توسط ارتش نازی در سال ۱۹۴۰ میلادی، با رژیم ناسیونال سوسیالیست‌ها همکاری می‌کرد.

قرار است اسناد مخفیانه وزراتخانه‌های خارجه، کشور و دادگستری در زمان رژیم ویشی و همچنین اسناد دولت موقت فرانسه پس از خروج نازی‌ها از فرانسه برای شهروندان فرانسه قابل دسترس شوند.

گفته می‌شود که در آرشیو منتشر شده از طرف دولت فرانسه اسنادی نیز در ارتباط با پرونده های جنایتکاران جنگی و پیگرد آنها در فرانسه، آلمان و اتریش یافت می‌شوند.

مارشال فیلیپ پتن قهرمان جنگ جهانی اول بود. او پس از پایان جنگ جهانی دوم محاکمه و به جرم خیانت به کشور به اعدام محکوم شد. این حکم اما توسط ژنرال دوگل به حبس ابد تبدیل شد.

ژیم ویشی که نامش بر مبنای شهر ویشی در مرکز فرانسه گذاشته شده، که مرکز فرماندهی این رژیم بود، از دهم ژوئیه سال ۱۹۴۰ تا بیستم اوت سال ۱۹۴۴ کنترل بخش جنوبی فرانسه را در دست داشت.

کد خبر 319797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha