دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمد صالحی: دلخوری در هر رابطه‌ای لذت زندگی افراد را کم می‌کند اما سوء‌تفاهم‌های خانوادگی بیش از هر نوع رابطه دیگری، فرد را در احساس تنهایی رها می‌کند.

سوء تفاهم

 شناخت موقعيت‌هاي شروع سوءتفاهم و راهكارهاي حل درون خانوادگي سوء تفاهم‌ها را جدي بگيريد.

  • چه كساني خود را در روابط خانوادگي تنها مي‌كنند؟

اولين قدم در ايجاد يك مسئله يا سوءتفاهم بين شما و پدر و مادرتان، شما و خواهر و برادرتان همين است كه هنوز وضعيت و شرايط آنها را قبول نكرده باشيد. اين كنار نيامدن با ميزان منحصر به فرد توان افراد، مي‌تواند دائم بر مسئله‌هاي ريز و درشت شما كه ناشي از توقع زياد شماست بيفزايد. دومين گروه كه در معرض ايجاد سوءتفاهم‌ها هستند، افرادي‌اند كه هميشه و به صورت افراطي كوتاه مي‌آيند. اشتباه نخوانده‌ايد! اگر تصميم بگيريد كه بايد از همه‌‌چيز به‌صورت افراطي بگذريد و به نفع ديگران از خواسته‌هايتان دل بكنيد روزي مي‌رسد كه ديگر توان تحمل و كوتاه آمدن نداريد و آن وقت حتي يك موضوع بي‌ارزش هم مي‌تواند رابطه‌تان را شكننده كند. سومين گروه افرادي‌ هستند كه آنچه آزارشان مي‌دهد را بيان نمي‌كنند و دائم درون‌ريزي مي‌كنند. اين گروه كم‌كم به ادامه روابط و حل مسئله بي‌ميل مي‌شوند و شايد دوستانشان را بر افراد خانواده ترجيح بدهند. چهارمين گروه هم افرادي‌اند كه روش بيان نظرشان را تمرين نمي‌كنند و دائم درگير ايجاد سوءتفاهم مي‌شوند.

  • شخصيت‌تان را مجهز كنيد

1- وقتي توان انجام كاري را نداريد جمله‌هايي مثل «نمي‌توانم، شرمنده اما بلد نيستم» و... را در جواب به اطرافيان‌تان بگوييد.
2- اگر دلتان سرك كشيدن در كار ديگران را بخواهد، ‌بايد منتظر دلخوري هم باشيد.‌ پيشگيري در اين موارد واجب است.
3- احترام گذاشتن به والدين از نان شب هم واجب‌تر است اما هستند افرادي كه بيان نكردن يك دلخوري كوچك در دل‌شان سم كينه ايجاد مي‌كند و آن وقت فضا بين شما با افراد خانواده‌تان طوري مي‌شود كه ناراحتي‌ها عميق شده و به اين راحتي‌ها از بين نمي‌رود. نگراني، تلقي‌تان از كار آنها و دلخوري‌هايتان را تا دير نشده به آنها در نهايت احترام و آرامش بيان كنيد. بعد از آن نوبت شنيدن دلايل آنهاست بدون آنكه خود را حق به جانب بدانيد.

  • جاذبه و دافعه داشته باشيد

مشكلات تمام شدني نيست، پس اول سهم خودتان را در حل سوءتفاهم‌هاي خانوادگي برداريد.
1- شما چه ويژگي‌ها و شخصيتي داريد؟ بخشي از آن كه دائم مورد انتقاد نزديكانتان است را بشناسيد و به فكر حل آن نقطه ضعف‌ها باشيد.
2- جاذبه‌هاي شخصيت خودتان‌كه براي دورهمي‌هاي خانواده، لحظه‌هاي شاد، مفيد و پر از خنده و مهرباني‌ مي‌سازد بشناسيد و آنها را تكرار كنيد.
3- اگر مسئله‌اي پيش آمده كه رابطه شما را با خانواده‌تان شكرآب كرده، وقت آن است كه به‌خودتان بگوييد مسئله شما ارزش حل‌كردن را دارد چون خانواده بيش از هر گروه اجتماعي به شما وفادار خواهد ماند.
5 قدم به‌سوي حل مسئله

اگر در فضاي خانواده نتوانيد سوءتفاهم‌ها را حل كنيد، حل مشكلات زندگي اجتماعي خيلي سخت‌تر مي‌شود. اين جمله به اين معناست كه وقتي در خانه با كسي مشكل حل نشده داشته باشيد قدرت روحي كمتري براي روبه‌رو‌شدن با سختي‌هاي اجتماعي را داريد. از طرف ديگر حل چالش‌هاي خانوادگي فرصت تمرين خوبي براي حل مشكلات اجتماعي هم هست. 5پله پيشنهادي مؤثر براي رفع سوءتفاهم‌هايتان را تمرين كنيد: 1- تهيه فهرست مشكلات، 2- تعريف اهداف و آنچه مي‌خواهيد، 3- خلق راه‌حل‌ها، 4- ارزيابي راه‌حل‌ها و 5- انتخاب بهترين راه‌حل يا به‌كار بستن راه‌حل انتخاب ‌شده. بعضي‌ها 3مرحله اول را فرايند راه‌حل‌آفريني و 2مرحله آخر را فرايند تصميم‌گيري مي‌دانند.

کد خبر 320380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha