شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: نگاه آدم‌ها به ازدواج متفاوت است، بسیاری از افراد تصور می‌کنند ازدواج پیوند بین ۲ نفر است؛ دختر و پسری که همدیگر را دوست دارند و تصمیم می‌گیرند یک عمر بنای عشق و زندگی را با هم بسازند.

مادرزن سلام!

 اما در واقع ازدواج پيوندي بين 2‌خانواده و 2 فرهنگ است كه با هم وارد يك رابطه مي‌شوند و چگونگي برقراري رابطه مثبت و سازنده ميان هر يك از اعضاي اين دو خانواده، نقش مهمي در سالم، مثبت و خوب ماندن رابطه بين همسران ايفا مي‌كند. در اين ميان بعضي از جايگاه‌ها ميان 2 خانواده هستند كه اهميت دو چندان دارند يكي از اين جايگاه‌ها، رابطه ميان آقاي داماد و مادر همسرش است. اهميت اين رابطه تا جايي است كه شايد بتوان به جرأت رابطه ميان داماد و مادرزن را شاه‌كليد موفقيت و برقراري رابطه مثبت با خانواده همسر و به تبع آن زندگي گرم و صميمانه در خانواده به‌حساب آورد. اگر مي‌خواهيد فوت و فن رابطه گرم و صميمي و بدون چالش با مادرزن‌تان را ياد بگيريد، تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.

  • آقاداماد قدرشناس

پيش از هر چيز با خودتان صادق باشيد، قرار نيست ما اينجا راهكارهاي فريبكاري و ريا و نقش بازي كردن را به شما آموزش بدهيم. مادر همسر شما يك عمر براي دخترش زحمت كشيده و ميوه زندگي‌اش را دودستي تقديم شما كرده. او به‌عنوان مادري مهربان و فداكار حق بزرگي بر گردن شما دارد و شما به‌عنوان داماد او وظيفه داريد تا احترام، جايگاه و موقعيت او را به رسميت بشناسيد و به او محبت كنيد. شوخي‌ها و ذهنيت‌هاي دور از انصاف معمول در جامعه را فراموش كنيد. شما مي‌توانيد با رفتار و ذهنيت درست، رابطه‌اي شيرين و سرشار از محبت و احترام با مادرهمسرتان داشته باشيد و يك عمر از شيريني اين رابطه لذت ببريد. از سوي ديگر شما با ازدواج وارد رابطه با خانواده‌اي شده‌ايد كه يكي از مهم‌ترين اركان آن، مادرهمسرتان است. با پايه‌ريزي درست رابطه و رعايت يكسري از مسائل، شما مي‌توانيد بناي يك رابطه صميمانه، دوستانه و محبت‌آميز را بسازيد و از يك عمر چالش و درگيري كه قطعا رابطه ميان شما و همسرتان را هم درگير خواهد كرد جلوگيري كنيد.

  • گذشته‌ها را فراموش كنيد

ريشه بسياري از مشكلاتي كه در خانواده‌ها ميان داماد و مادرزن وجود دارد، از بگو‌مگوها و چانه زني‌ها و چالش‌هاي زمان ابتداي آشنايي با خانواده همسر و خواستگاري نشأت مي‌گيرد. در آن دوره معمولا خانواده‌ها و به‌خصوص مادرهمسرتان، براي اطمينان از انتخاب فردي مناسب براي ازدواج با دخترشان، اغلب سختگيري‌ها و حساسيت‌هايي را به خرج مي‌دهند كه گاه تا سال‌ها در ذهن آقاداماد مي‌ماند. حتي گاهي باعث حسي از دلخوري و بدبيني به خانواده همسر مي‌شود. شما اما اگر مي‌خواهيد زندگي شيريني داشته باشيد، بايد از خرابه‌هاي گذشته عبور كنيد و قدم در آينده بگذاريد. منصف اگر باشيد، به مادر و خانواده همسرتان هم حق مي‌دهيد تا نگران آينده دخترشان باشند و در اين راه همه توان و قدرتشان را براي امكان انتخابي بهتر براي زندگي دخترشان به‌كار گيرند.به نوعي بايد بپذيريد كه شما تا لحظه خوانده شدن خطبه عقد، يك غريبه بوده‌ايد و هنوز جزئي از اين خانواده نشده بوديد و سختگيري‌اي اگر بوده، با يك فرد غريبه بوده، نه داماد خانواده. بايد بتوانيد يك نقطه صفر مرزي ميان غريبه بودن و خودي بودن در خانواده همسرتان درنظر بگيريد.

  • يك رابطه هوشمندانه

يكي از مسائلي كه رابطه ميان داماد و مادرزن را تيره و تار مي‌كند، دخالت‌هاي مادرزن‌ها در زندگي داماد و دخترشان است. اساسا بزرگ‌ترها به‌خاطر يك عمر تجربه، حساسيت و محبتي كه نسبت به خانواده دارند، خيلي از اوقات نمي‌توانند آنچه را كه درست مي‌پندارند، نگويند و نگراني‌شان را مطرح نكنند. نگاه آنها در چنين مواقعي اين است كه شما داريد راه را اشتباه مي‌رويد و آنها بايد دست شما را بگيرند و به راه درست بازگردانند. حالا شما بايد به 2 نكته توجه داشته باشيد؛ اول اينكه به محبت و نيت خير آنها ايمان داشته باشيد و شك نكنيد. دوم اينكه اگر مي‌‌توانيد، روش مشخصي براي ابراز نظر آنها در زندگي خود تدارك ببينيد، مثلا شما مي‌توانيد به‌عنوان داماد در موقعيت‌هاي گوناگون تصميم‌گيري و شرايط مختلف، ابتدا به سراغ ايشان برويد و از ايشان مشورت بگيريد. پيامي كه مشورت شما انتقال مي‌دهد اين است كه ما به‌نظر شما احترام مي‌گذاريم و در گزينه‌هاي تصميم‌گيري‌مان نظر شما را هم مي‌گنجانيم و به طور جدي به آن توجه مي‌كنيم. دراين‌صورت شما مي‌توانيد نظر مادرهمسرتان را بشنويد و در فرايند تصميم‌گيري‌تان آن را لحاظ كنيد. يا حتي گاهي كه شما و همسرتان در موردي اختلاف نظر داريد، مي‌توانيد از تجربه و شناخت مادرهمسرتان از دخترش كمك بگيريد و براي حل مشكل به او مراجعه كنيد و دخالت او در زندگي خود را به فرصتي براي بهتر‌شدن زندگي تبديل كنيد.

  • كليدهاي طلايي رفتار با مادرزن

1- دوست داشتن يك فرايند پيچيده نيست. مادر همسرتان را دوست بداريد و به او محبت كنيد، همانطور كه مادرتان را دوست داريد، البته محبت مادري تكرارشدني نيست اما مي‌شود حسي نزديك به همان سطح از دوست‌داشتن را به مادر همسرتان هم داشته باشيد و ببينيد چقدر زندگي زيباتر مي‌شود.

2- رابطه نزديك همسرتان با مادرش را رقيبي براي رابطه خود با او نبينيد. اين رابطه در موازات يكديگر هستند، نه در رقابت با هم. علاقه همسر شما به مادر و خانواده‌اش، نشان از مهرباني، اصالت و خانواده دوستي او مي‌دهد كه اين خصوصيت‌ها براي خانم يك خانه، بسيار خوب و ايده آل است.

3- هديه دادن 2 پيام به هديه گيرنده مي‌دهد؛ اول اينكه من شما را دوست دارم و ديگر اينكه به ياد شما بوده‌ام. هر از گاهي براي مادرزن‌تان هديه كوچكي بگيريد، لازم نيست اين هديه گران باشد يا چيز خاصي باشد؛ ميوه نوبرانه‌اي كه او دوست دارد، آدامس جديدي كه طعم آن را بپسندد، يك كتاب جديد و انواع و اقسام هداياي خلاقانه ديگر مي‌تواند پيامي از محبت را به مادرهمسرتان منتقل كند.

4- دلخوري‌ها و كدورت‌ها رابطه بين شما و اطرافيان را تيره و تار مي‌كند. سعي كنيد رابطه‌اي صميمانه و شفاف با مادرهمسرتان برقرار كنيد. درصورت به‌وجود آمدن دلخوري‌ها چه از سمت شما و چه از سمت او، تلاش كنيد در نخستين فرصت، در يك جلسه خصوصي مشكلات و دلخوري‌ها را مطرح كنيد و يا بشنويد و آن را حل و فصل كنيد. مشكلات كه بيان شوند، خودبه‌خود مسير زيادي از حل شدن را طي مي‌كنند و بار دلخوري و عصبانيت طرفين كم‌مي‌شود.

5- سعي كنيد مثل يك عضو از خانواده همسرتان برخورد كنيد. باور كنيد تصوير دامادي كه در كارهاي خانه كمك مي‌كند، گاهي جارويي مي‌زند، در شستن ظرف‌ها كمك مي‌كند يا براي مشكلات فني و خرابي‌هاي خانه كاري انجام مي‌دهد و چيزي را تعمير مي‌كند بسيار لذت‌بخش‌تر و ديدني‌تر از دامادي است كه مثل غريبه‌ها وارد خانه مي‌شود، در گوشه‌اي مي‌نشيند و منتظر پذيرايي و خدمت‌رساني خانواده همسرش مي‌ماند.

6- اتفاقات بد را به سرعت فراموش كنيد و سعي نكنيد دائما آنها را به ياد بياوريد. همه انسان‌ها نقطه‌ضعفي دارند و شما بايد سعي كنيد اشتباهات آنها را ببخشيد و فراموش كنيد. در مقابل، اتفاقات خوب را به‌خاطر بسپاريد و سعي كنيد در قبال آنها بازخورد مثبتي از خود نشان دهيد.

7- در رابطه با مادرهمسرتان و خانواده او به ياد داشته باشيد لازم نيست همه صحبت‌ها و رفتارها را جدي بگيريد و درصدد پاسخ به آنها بر بياييد. بعضي از رفتارها و صحبت‌ها و كنايه‌ها را از سر شوخي برداشت كنيد و آنها را نشنيده بگيريد. باور كنيد با اين كار روح و روان شاداب و سالم‌تري خواهيد داشت.

8- شما به‌عنوان داماد خانواده و يك شوهر بهتر است حواس‌تان به رفتار همسرتان با مادر خودش هم باشد. چون ممكن است گاهي همسر شما در وظايف خود نسبت به مادر گرامي‌اش كوتاهي كند يا رفتاري نسنجيده از او در تعامل با مادرش سر بزند. شما به‌عنوان يك شوهر بايد همسر خود را از وظايفش نسبت به مادر و پدرش آگاه كنيد و اجازه ندهيد او مادر خود را دل آزرده و رنجور كند. در اين صورت خودتان هم حس بهتري به اين روابط پيدا مي‌كنيد.

کد خبر 320969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha