شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

گروه بورس: اجرای برنامه خصوصی‌سازی و نیاز به تأمین نقدینگی در بورس، مسئولان بانک ملی را برای تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاع به تحرک واداشت.

علی صدقی، مدیرعامل بانک ملی ایران درباره راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذاری مشاع که قرار است توسط شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی راه‌اندازی شود، گفت: با توجه به فضای کنونی بورس، به زودی درباره تأسیس این صندوق تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی از برگزاری نشستی با حضور مسئولان شرکت سرمایه گذاری بانک ملی خبر داد و گفت: در این نشست راهکارهای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این صندوق بررسی خواهد شد.

صدقی در پاسخ به این پرسش که چرا پس از سال‌ها بحث درباره تشکیل چنین صندوقی در بانک ملی، هنوز خبری از تأسیس آن نیست ،گفت: در طول چند سال گذشته فضای بازار سهام برای راه‌اندازی این صندوق مناسب نبود اما در حال حاضر و با توجه به فضای مناسب ایجاد شده در صدد هستیم تا هر چه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی این صندوق اقدام کنیم.

مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه فضای کنونی برای آغاز به کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاع مساعد است، تأکید کرد: اجرای برنامه خصوصی‌سازی فضای مساعدی را بری  این کار ایجاد کرده است.

سال گذشته داود دانش جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی در اظهار نظری از بانک ملی خواست تا در اجرای برنامه خصوصی سازی دولت را یاری دهد.

از سوی دیگر با عرضه بلوک 20 درصدی سهام ملی صنایع مس ایران که هفته گذشته در بورس تهران صورت گرفت، بار دیگر ایده راه‌اندازی چنین صندوق‌هایی در بورس قوت گرفت. به اعتقاد کارشناسان، بورس تهران در شرایط کنونی نقدینگی لازم را برای اجرای چنین حجم بزرگی از خصوصی‌سازی  ندارد  زیرا  ارزش بورس تهران که در حال حاضر 42 میلیارد دلار برآورد می‌شود رقم مشخصی است که عرضه سهام جدید در آن مستلزم کاهش قیمت برخی سهام دیگر است.

خریداران داخلی باید برای خرید سهام جدید، دارایی‌ها و سهام دیگرشان را در بورس بفروشند تا مبلغ سهام جدید را تهیه کنند بنابراین دولت و سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه‌های آینده باید به دنبال پول‌های جدید باشند.

به همین منظور تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشاع به عنوان یکی از راهکارها از طرف کارشناسان پیشنهاد می‌شود.

این صندوق‌ها با جذب نقدینگی موجود در جامعه که ار رشد 40 درصدی برخوردار است به تامین نقدینگی برای فروش سهام دولتی کمک می‌کنند.

کد خبر 32103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز