بهزاد رنجبر: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی از تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشاع به ارزش 1000 میلیارد تومان توسط این شرکت خبر داد.

فضل‌الله معظمی درباره تشکیل اولین صندوق سرمایه‌گذاری مشاع که قرار است توسط شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی راه‌اندازی شود،  گفت: پیش‌بینی ما این  است که با تشکیل این صندوق ظرف 3 تا 4 سال ارزش آن از یک هزار میلیارد تومان فراتر رود.

وی درباره زمان راه‌اندازی این صندوق گفت: در حال حاضر تغییرات ساختاری زیادی به لحاظ نوع شکل‌گیری و مالکیت شرکت در داخل مجموعه بانک‌ ملی در حال انجام است و پس از تمام این مراحل نسبت به راه‌اندازی این صندوق اقدام خواهد شد.

وی افزود: قرار است تغییراتی در کل مجموعه بانک ملی انجام شود اما مراحل کار برای تشکیل چنین صندوقی انجام شده و پس از این تغییر و تحولات مراحل نهایی تشکیل صندوق ادامه  خواهد یافت.

معظمی در پاسخ به این سؤال که چرا راه‌اندازی این صندوق چندین سال به طول انجامیده است،  گفت: تشکیل این صندوق به دلیل شرایط خاص بازار در سال 83 با مشکلاتی مواجه شد، ضمن این که در طول این سال‌ها به دلیل رکود بورس نگرانی زیادی در مورد نوسانات بازار و دست‌نیافتن به تعهدات صندوق وجود داشت به همین دلیل تشکیل آن به شرایط بهتری موکول شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط بازار کاملاً مساعد است،  خاطرنشان کرد: تمامی طراحی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری صندوق به پایان رسیده و ما منتظریم تا این تغییرات در مجموعه  بانک به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی درباره نحوه سوددهی این صندوق به سرمایه‌گذاران گفت: نحوه سوددهی این صندوق به  2 صورت می‌تواند باشد؛  یکی تقسیم شونده و دیگری جمع شونده که ما تصمیم گرفته‌ایم سوددهی این صندوق به صورت جمع شونده باشد.

به گفته معظمی در روش دوم تمام سودهای صندوق یا سرمایه‌گذاران جمع می‌شود و به ارزش صندوق می‌افزاید.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بانک ملی با تشکیل چنین صندوقی در خرید سهام دولتی و برنامه خصوصی سازی شرکت خواهد کرد،  گفت: قطعاً یکی از برنامه‌های  ما خرید چنین سهامی است.

براساس این گزارش به دنبال عرضه بلوک  20 درصدی سهام شرکت ملی صنایع مس ایران به ارزش یک میلیارد دلار که بورس را با کمبود نقدینگی مواجه کرد، ایده شکل‌گیری چنین صندوق‌هایی در بورس دوباره قوت گرفت.

پیش از این علی صدقی، مدیرعامل بانک ملی درباره راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذاری مشاع گفته بود: با توجه به فضای کنونی بورس، به‌زودی در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه فضای کنونی برای آغاز به کار این صندوق مساعد است تأکید کرده بود: اجرای برنامه خصوصی سازی فضای مساعدی برای این کار ایجاد کرده است.

به اعتقاد کارشناسان،  بورس تهران در شرایط کنونی به شدت به چنین صندوق‌هایی برای اجرای سیاست‌های اصل  44 و خصوصی‌سازی سهام دولتی نیاز دارد چرا که نقدینگی موجود در بورس به هیچ‌عنوان جوابگوی حجم عظیم خصوصی‌سازی در کشور نیست بنابراین دولت باید برای عرضه‌های آینده خود به دنبال پول‌های جدیدی باشد.

چنین صندوق‌هایی می‌توانند با جذب نقدینگی موجود در جامعه به تأمین سرمایه لازم برای خصوصی‌سازی و خرید سهام دولتی کمک ‌کنند.

کد خبر 32315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز