یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

علی مروی : برنامه‌ریزی به‌عنوان یکی از ابزارهای نیل به اهداف بزرگ و چشم‌اندازهای آینده است.

علی مروی

هرچه هدف اين چشم‌انداز بزرگ‌تر باشد نياز به برنامه‌ريزي دقيق‌تر و تلاش بيشتري خواهد داشت.بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي 5برنامه براي توسعه همه‌جانبه كشور نوشته شد و هركدام از اين برنامه‌ها با توجه به مقطع زماني و مشكلات و تنگناهاي موجود تجربيات ذيقيمتي براي كشور حاصل كردند.

اكنون نيز دولت با استفاده از كارشناسان باتجربه و دانش به‌دست‌آمده در 5دوره برنامه‌ريزي در كشور و با توجه به اسناد بالادستي مانند چشم‌انداز 20ساله، برنامه ششم توسعه را تدوين كرده و آماده ارائه به مجلس است.در بخش انرژي، شرايط به‌گونه‌اي است كه زيرساخت‌هاي خوبي براي كار و ارتقاي جايگاه كشور هم از حيث بهره‌وري انرژي و اصلاح الگوي مصرف و هم از نظر افزايش توليد و سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در اين حوزه به‌وجود آمده كه مي‌توان به‌واسطه اين ظرفيت ايجاد شده گام‌هاي بلندي برداشت. از سوي ديگر شرايط منطقه‌اي و بين‌المللي هم ما را به سمت توسعه اين بخش سوق مي‌دهد.

در بخش بهره‌وري، قانوني كه در مجلس به تصويب رسيد براي اصلاح الگوي مصرف، قانوني بسيار مترقي و كارآمد است كه وقت زيادي روي آن صرف شد و اميد است كه دولت محترم در اجرايي كردن آن به‌طور فعالانه در صحنه باشد.با كاهش شديد قيمت نفت خام، براي رسيدن به اقتصاد بدون نفت و كاهش وابستگي بودجه و عدم‌كسري بودجه، ناچار هستيم بهره‌وري را در كشور افزايش دهيم.

ظرفيت جديدي كه در دهه اخير در بخش انرژي در دنيا ايجاد شده و مقدمات حركت سريع به سمت افزايش بهره‌وري انرژي را فراهم كرده است، شركت‌هاي خدمات انرژي هستند.اين شركت‌ها با بررسي شرايط موجود و پيشنهاد شرايط بهينه، نقش بسيار مهمي در كاهش مصرف انرژي و طبيعتا كاهش هزينه‌ها دارند. زمينه اصلي پاگرفتن اين شركت‌ها در برنامه پنجم توسعه به‌وجود آمد و با تصويب آيين‌نامه اين شركت‌ها، اكنون در برنامه ششم مي‌توان منتظر رشد و بالندگي اين شركت‌ها و در حقيقت صنعت خدمات انرژي شد.

در عرصه بين‌المللي هم محدوديت‌ها و سختگيري‌هايي براي كشورهاي آلوده‌كننده محيط‌زيست وضع خواهد شد كه ما را مجبور مي‌كند به سمت افزايش بهره‌وري و استفاده از سوخت پاك حركت كنيم.رفع تحريم‌ها هم مي‌تواند به‌عنوان يك محرك در اين عرصه به ما كمك كند و با بهره‌گيري از تكنولوژي روز و سرمايه مناسب، مي‌تواند صنعت بهينه‌سازي‌ را در كشور رونق دهد.

  • رئيس كميسيون انرژي مجلس
کد خبر 321176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha