احمدمسجدجامعی برنامه تهرانگردی دیروز را در منطقه۱۱ تهران وهمراه با شهردار منطقه نصرالله آبادیان و رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه۱۱ با حضور در هنرستان موسیقی پسران تهران در چهارراه سپه آغاز کرد و با بازدید ازخانه عدل، خانه شیبانی‌ها، خانه مینایی و... ادامه داد.

تهرانگردان روز گذشته از بخش‌هاي مختلف هنرستان موسيقي پسران تهران ازجمله انبار ساز، صداخانه، كلاس‌هاي كار و كتابخانه بازديد كردند. مسجدجامعي نيز در اين بازديد با اشاره به اينكه اين هنرستان نخستين هنرستان موسيقي كشور و متعلق به پروفسور عدل بوده است اظهاركرد: علت اينكه اين بنا شبيه بيمارستان است تعجب ندارد، زيرا در ابتدا بيمارستان آمريكايي‌ها بوده و بعد ارتش آن‌را مي‌گيرد و سپس به هنرستان موسيقي تبديل مي‌شود. گفتني است اين هنرستان قدمت 55ساله دارد.

تيم تهرانگردي سپس از خانه عدل كه اكنون در اختيار پژوهشكده هنر فرهنگستان هنر است بازديد كرد. اينطور كه مسجدجامعي گفت معمار اين خانه روسي است اما فضاها و نماها ايراني هستند. به گفته سيدجوادي، رئيس پژوهشكده هنر اين خانه در سال1310 ساخته شده و اكنون 400 تا 500هزار كتاب الكترونيكي در آن نگهداري مي‌شود.

مسجدجامعي در ادامه راهي ايستگاه يك آتش‌نشاني واقع در حسن آباد تهران شد و با اشاره به اينكه در تقويم ملي امروز (جمعه) روز شكل‌گيري اطفائيه است، گفت: سال1308 نخستين اطفائيه در سه‌راه ‌امين ‌حضور بوده، بعد از آن اين ايستگاه، نخستين اطفائيه موجود است و گفته مي‌شود در سال1324 تاسيس شده است.

وي در ادامه در ميدان حسن آباد با ساكنان منطقه11 گفت‌وگو كرد و از نزديك در جريان مشكلات آنها قرار گرفت.‌ تهرانگردان همچنين از تيمچه حسن‌آ‌باد كه در سال1929 ميلادي ساخته شده بازديد كردند و به يكي از قديمي‌ترين مغازه‌هاي كاموافروشي تهران رفتند.

مسجدجامعي در ادامه از خانه شيباني‌ها در خيابان ژيان پناه بازديد كرد و به زهره شيباني، همسر مرحوم محمود شيباني مالك فعلي اين خانه تاريخي گفت: مسئوليت مرمت اينجا با ما، هركاري كه لازم بود براي حفظ اين بنا انجام دهيد، در حد توان كمك مي‌كنيم. زهره شيباني نيز با بيان اينكه قدمت اين خانه به اواخر دوره محمدشاه قاجار مي‌رسد اظهار كرد: زيربناي اين خانه تاريخي هزار مترمربع است و چندسال پيش سهم وراث را خريدم تا بتوانم آن را حفظ كنم. تيم تهرانگردي ديروز در ادامه برنامه كشف تهران خود از كافه قنادي ميهن يكي از قديمي‌ترين قنادي‌هاي تهران و محله منيريه بازديد كردند. اين قنادي در سال1315 تاسيس شده است. آنها همچنين از خانه مينايي در منيريه بازديد كردند. دختر فرهاد مينايي در اين بازديد به مشكلات عديده اين خانواده اشاره و اظهار كرد: 10سال است پدرم فوت كرده و وقتي اسم ميراث فرهنگي مي‌آيد تأسف مي‌خورم، پدرم اين خانه را با چنگ و دندان حفظ كرده ولي اكنون هيچ‌كس توجهي به آن ندارد‌.

مسجدجامعي در ادامه راهي پژوهش سراي دانش‌آموزي پويا كه در سال‌هاي 1324 تا 1330 ساخته شده است، شد. نظريان، رئيس اداره آموزش و پرورش منطقه11 در اين ميان به بافت فرسوده مدارس منطقه11 اشاره كرد و گفت: پنج شش مدرسه در اين منطقه داريم كه با ظرفيت 350دانش‌آموز حياط 250متري دارند كه واقعا شبيه زندان است. وي از شهرداري خواست در بازسازي و نوسازي اين مدارس به آنها كمك كند.

کد خبر 321690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha