اعضای شورای شهر تهران از یکسو با لایحه افزایش اعتبار پروژه شهرآفتاب موافقت کردند و از سوی دیگر یک‌فوریت لایحه تعیین نرخ کرایه تاکسی و مترو برای سال آینده را به تصویب رساندند تا این لایحه ابتدا در کمیسیون‌ها بررسی شود و سپس به صحن بیاید.

شورای شهر

شهر آفتاب در نزديكي مرقد امام (ره) واقع شده است و با داشتن 27هزار مترمربع فضاي نمايشگاهي مي‌تواند فضاي مورد نياز همه نمايشگاه‌هاي داخلي و بين‌المللي را در آينده پوشش دهد. همچنين امكاناتي براي اين پروژه پيش‌بيني شده است كه اعضاي شوراي شهر تهران، از آن به‌عنوان يك‌برند نمايشگاهي قابل رقابت با همتاهاي خود در منطقه خاورميانه ياد مي‌كنند.

با وجود اينكه تاكنون پروژه مذكور از پيشرفت فيزيكي قابل‌قبولي برخوردار بوده (بيش از 93درصد) اما به‌دليل كمبود نقدينگي، اتمام آن با تأخير مواجه شده است. ‌ عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا در جريان بررسي لايحه مربوط به اين امر، گفت: با توجه به برنامه‌هاي شهرداري تهران براي بهره‌برداري از نمايشگاه و بررسي‌هاي انجام شده در رديف‌هاي بودجه سال‌جاري به غيراز رديف‌هاي حمل‌ونقل عمومي و مترو كه خط قرمز مان در مصرف اعتبارات است مي‌توانيم از ديگر رديف‌هاي بودجه كه در آنها هيچ اقدامي نشده اعتبار لازم را كسر كرده و به شهر آفتاب اختصاص دهيم.

محمدمهدي تندگويان نيز يكي از حساسيت‌هايي اجراي اين پروژه را تكميل خط مترو منتهي به مجموعه دانست. گفتني است كه اتمام مترو تا شهر پرند و به تبع آن تا فرودگاه حضرت امام (ره) در دسترس‌پذيري آسان به اين مجموعه عظيم نقش كليدي دارد. مهدي چمران هم‌گفت: شهرداري تهران طبق قولي كه در جلسه پيشين شورا داده بايد همزمان با تكميل فاز يك پروژه، ايستگاه مترو در محل شهر آفتاب را نيز به بهره‌برداري برساند. در نهايت اعضاي شورا روز گذشته به لايحه‌اي رأي موافق دادند كه براساس ماده واحده آن شهرداري مي‌تواند از رديف‌هاي درنظر گرفته شده تا مبلغ 180ميليارد تومان اعتبار را براي شهر آفتاب هزينه كند.

  • تعيين تكليف پاركينگ‌هاي تعهدي

روز گذشته طرح «ايجاد وحدت رويه در نحوه اقدام شهرداري‌هاي مناطق 22گانه شهر تهران درخصوص اخذ عوارض  كسر پاركينگ‌هاي تعهدي» نيز به تصويب اعضاي شورا رسيد. دبير در رابطه با اين طرح گفت: براساس طرح جامع ساختمان‌هايي كه تكليف احداث پاركينگ دارند بايد به تعهدشان عمل كنند اما بسياري از واحدهاي ساختماني با كسري پاركينگ كه تعهد هم داده اند، نتوانسته‌اند تعهدشان را به انجام برسانند.

به گفته وي راهكار شورا براي صدور پايان‌كار براي خانه‌هاي مسكوني داراي تعهد پاركينگ پرداخت ۶۰درصد قيمت تمام‌شده پاركينگ مورد نظر است، همچنين اين مبلغ براي واحدهاي اداري ۸۰درصد و تجاري ۱۰۰درصد درنظر گرفته شده است. وي گفت كه پيش‌بيني شهرداري براي درآمد از محل كد كسري پاركينگ ۱۵۷ميليارد تومان است.

رئيس شورا ‌در اين ميان پيشنهاد داد كه قيمت تمام‌شده مسكوني براي 4واحد پاركينگ ۶۰درصد تا 6واحد پاركينگ 80درصد و بيشتر از 6واحد نيز 100درصد قيمت تمام‌شده ساخت يك واحد پاركينگ درنظر گرفته شود. اين پيشنهاد با موافقت اعضا همراه شد. اقبال شاكري البته گفت: بسياري از مالكان اين منازل كه گرفتار طرح‌هاي شهري و معبري شده‌اند در عدم‌تأمين پاركينگ هايشان مقصر نيستند و عدم‌امكان تأمين پاركينگ به‌دليل مشكلي است كه ما در شهرسازي براي‌شان ايجاد كرده‌ايم.

نبايد از اين ساختمان‌ها عوارضي دريافت كنيم. چمران اما يادآور شد: قانون درخصوص املاكي كه به واسطه طرح‌هاي شهري و براي تأمين پاركينگ بزرگراهي مشكل دارند تصميم‌گيري كرده است. اين مصوبه براي ساختمان‌هايي است كه خودشان در سنوات قبل بين سال‌هاي 86تا 92تعهد ساخت پاركينگ داده‌اند و چون تاكنون نتوانسته‌اند كاري انجام دهند و درگير مشكلات حقوقي و قضايي شده‌اند با اين مصوبه مشكلات‌شان حل مي‌شود.

محسن سرخو هم در مخالفت با اين طرح اظهار داشت: اين كار خلاف است و ما از مردم وجوهي را دريافت مي‌كنيم كه تحت هيچ قانوني نبايد از آنها اين مبلغ را دريافت كنيم. سپس حبيب كاشاني گفت: در بسياري از مناطق مورد اختلاف قيمت تمام‌شده براي كسر پاركينگ‌هاي بين يك تا دو واحد حل مي‌شود اما در بسياري از موارد از 2واحد به بالا تعيين قيمت نرخ كسر پاركينگ سليقه‌اي درنظر گرفته مي‌شود؛ اين طرح حداقل مي‌تواند توازني در قيمت‌ها ايجاد كند.

پژمان پشمچي‌زاده، معاون شهرسازي شهرداري تهران كه در اين جلسه حضور داشت با اشاره به كارساز بودن اين طرح گفت: موضوع پاركينگ‌هاي تعهدي از سال 86تا سال 92به مرحله اجرا درآمد كه ماحصل آن وجود 6700واحد پاركينگ تعهدي است كه تأمين نشده‌اند و به‌واسطه‌اش، مالكان اين واحد‌ها به لحاظ حقوقي نتوانسته پايان‌كار بگيرند يا نتوانسته‌اند اسناد تفكيكي را براي واحد‌هاي ساختماني دريافت كنند.

  • پيشنهادهايي از 5 عضو شورا

رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران، در جريان جلسه ديروز گفت: ماموريت‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نه‌تنها از معاونت اجتماعي و فرهنگي تفكيك نشده كه بودجه اين سازمان در قالب رديف‌هاي حمايتي دو برابر هم شده و ما هيچ گزارشي از آن نداريم. مجتبي شاكري با بيان اينكه قرار بر اين بود كه در 6ماهه اول سال 94ماموريت‌هاي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران از معاونت فرهنگي و اجتماعي تفكيك شود، افزود:

اين امر صورت نگرفته و خواستار اصلاح بودجه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در قالب بودجه سازمان‌ها هستم. رئيس كميته حمل‌ونقل شوراي شهر تهران هم ديروز با اشاره به فرصت‌هاي جديد اقتصادي پيش آمده اظهار كرد: در زمينه سرمايه‌گذاران خارجي به‌نظر مي‌رسد بايد توجه ويژه‌اي به اين منابع درآمدي داشته باشيم به‌ويژه آنكه ما از دولت منابعي هم مي‌خواهيم و بايد از اين سرمايه‌گذاري‌ها استفاده كنيم.

همچنين احمد دنيامالي با اشاره به موارد مطرح شده در كميسيون فرعي كلانشهرهاي دولت، گفت: در اين كميسيون بحث پسماند مطرح بود كه براساس آن دولت مصوبه‌اي دارد در مورد پسماند كه كل قيمت تمام‌شده در يك دوره 5ساله از مردم اخذ شود، اين مورد اگر در تهران عمل نشود در شهرستان‌ها با مشكل مواجه خواهند شد. به گفته وي اعضاي اين كميسيون تأكيد كردند شوراي شهر تهران در يك‌دوره 2ساله نسبت به اين امر مبادرت ورزد. ابوالفضل قناعتي نيز با اشاره به طرح نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده از سوي دولت خواستار توجه ويژه به تاكسي‌هاي فرسوده تهران شد. احمدمسجدجامعي هم با توجه به عارضه‌هاي اجتماعي اتفاق افتاده در خيابان 17شهريور و ميدان شهدا خواستار تعيين تكليف و ساماندهي اين محدوده شد.

  • انتقاد رئيس شورا به رويكرد دولت در قبال مترو

رئيس شوراي شهر تهران در آغاز جلسه ديروز ابتدا موضوعاتي را راجع به هفته هواي پاك مطرح كرد و سپس طبق روال به تورق تاريخ پرداخت. مهدي چمران گفت: هفته جاري هفته هواي پاك نامگذاري شده كه از 29دي تا 5بهمن‌ماه است و البته يكي از آلوده‌ترين روزها هم در همين هفته به ثبت رسيد. وي اظهار اميدواري كرد با اجرايي شدن مواردي از قبيل توسعه حمل‌ونقل عمومي شاهد تبديل هفته هواي پاك به سال هواي پاك باشيم.

وي به روند تصويب بودجه دولت اشاره كرد و گفت كه متأسفانه در بودجه دولت به جاي آنكه مترو در اولويت نخست باشد در اولويت سوم است حال آنكه توسعه مترو نخستين گام براي داشتن هواي پاك است. چمران در ادامه سخنان مقام معظم رهبري در جمع برگزاركنندگان انتخابات را راهگشا دانست. وي درباره وقايع تاريخي ايام هفته جاري هم گفت: در4بهمن 57رژيم شاهنشاهي اعلام كرد همه فرودگاه‌هاي كشور براي ممانعت از ورود امام(ره) تعطيل است اما امام (ره) در 12بهمن‌ماه ورودي قهرمانانه به ميهن داشتند.

کد خبر 322751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha