سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

رئیس کمیته امداد امام‌خمینی(ره) افزایش تنها ۷درصدی بودجه این نهاد در سال ۹۵ را ناکافی دانست و درباره ایجاد فقر بین نسلی و ناتوانی در پاسخگویی به نیازمندان هشدار داد.

کمیته امداد کمک خواست

سيدپرويز فتاح كه پيش از اين از نمايندگان مجلس خواسته بود براي حمايت از نيازمندان ازكارافتاده طرحي كه براي حمايت از 6 ميليون نيازمند از كار افتاده ارائه شده را رها نكنند، يك‌بار ديگر و اين بار در جمع اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس از كمبود بودجه گلايه كرد. وي كه روز گذشته در جلسه اعضاي كميسيون اجتماعي حضور يافته بود با بيان اينكه سالانه اثربخشي بسته خدماتي نسبت به نياز مددجويان كاهش مي‌يابد، گفت: اعتبار كميته امداد امام در بودجه سال 95 تنها 7درصد افزايش داشته و با وجود بروز مسائل اجتماعي در ميان مددجويان كميته امداد امام اين ميزان رشد بودجه نمي‌تواند مؤثر واقع شود لذا فقر بين نسلي ايجاد شده و خدمات پاسخگوي نيازها نخواهد بود.

سيد پرويز فتاح براي تأكيد بر اهميت توجه به نيازمندان به نمايندگان مجلس يادآوري كرد كه فقط در نيمه نخست سال‌جاري كميته امداد به 60هزار نامه نمايندگان مبني بر درخواست كمك به نيازمندان پاسخ داده است و گفت:« در سال‌هاي نخست پس از پيروزي انقلاب مددجويان كميته امداد امام را اغلب سالمندان تشكيل مي‌دادند كه تنها در حد گذران معيشت داراي مشكل بودند اما اكنون 40هزار مددجو در نوبت كمك 2ميليوني جهيزيه، 150هزار مددجوي فاقد مسكن، 350هزار مددجوي داراي مسكن نامناسب، 180هزار مددجوي مستأجر، 41هزار بيمار سالمند در روستا و 20هزار بيمار صعب العلاج تحت پوشش اين نهاد هستند. حقوق ماهانه مددجويان 52هزار تومان و مجموعه خدمات كميته امداد امام با كمك مردمي به يك نفر در طول يك سال تنها 750هزار تومان مي‌شود، در حقيقت سرانه هر مددجو زير يك ميليون تومان در سال است.»

اين تأكيدات فتاح در جمع نمايندگان كميسيون اجتماعي از اين جهت اهميت دارد كه اعضاي اين كميسيون كه در كميسيون تلفيق عضويت و در تصويب بودجه نقش دارند، بتوانند براي افزايش اعتبار اين نهاد اقدام كنند.

بودجه كميته امداد امام خميني(ره) در سال‌جاري با 14درصد افزايش نسبت به سال گذشته 37هزار ميليارد ريال بود. فتاح‌ ماه گذشته در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به مذاكره با مسئولان ارشد دولت براي بودجه اين نهاد در سال 95گفت:«ما وضعيت عمومي كشور و وضعيت اقتصادي را درك مي‌كنيم و البته موضوع محرومان را در گفت‌وگو با مسئولان كشور در ميان گذاشته‌ايم.به ما وعده داده‌اند افزايش بودجه كميته امداد امام‌خميني اگر بيشتر از متوسط افزايش بودجه كشور نباشد، از اين متوسط پايين‌تر هم نباشد.»

حالا بودجه كميته امداد تنها 7درصد افزايش يافته و به‌نظر مي‌رسد به اين وعده عمل نشده است.هشدار فتاح درباره عواقب كمبود بودجه كميته امداد و طرح اين موضوع با اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس در حالي است كه امضاي بيش از 90درصد نمايندگان مجلس پاي طرحي معروف به 6ميليون نفر قرار دارد كه درصورت اجرا تحول اساسي در نهادهاي حمايتي كشور يعني بهزيستي و كميته امداد ايجاد خواهد كرد. براي همين رئيس كميته امداد نيز تا‌كنون بارها از اجراي اين طرح حمايت كرده و از نمايندگان خواسته است در پيگيري و تصويب آن تلاش كنند. اما در آخرين روزهاي مجلس اين طرح پشت نوبت چند طرح فوريت دار ديگر قرار دارد. هرچند با تصويب طرح در كميته اجتماعي كميسيون برنامه و بودجه، مسير جديدي در مجلس براي بررسي و تصويب آن باز شده است اما بايد منتظر ماند و ديد نمايندگان مجلس مي‌توانند در آخرين فرصت‌هاي حضور‌شان در اين دوره، طرحي را نهايي كنند كه يك‌بار براي هميشه مشكلات نيازمندان از كارافتاده را حل كند؟

کد خبر 322090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha