معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با اشاره به رشد جمعیت سالمندی در کشور، خواستار افزایش یارانه سالمندان تحت پوشش این کمیته برای تأمین حداقل نیازهای سالمندان در بخش‌های مختلف شد و گفت: براساس آمار ۲۵درصد جمعیت سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و از ۴میلیون و ۵۰۰هزار مددجوی تحت پوشش امداد، یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر از آنها سالمند هستند.

سالمندان

سالمندان تحت پوشش امداد افرادي هستند كه از لحاظ شرايط مالي و معيشتي شرايط خوبي را ندارند و به تبع جزو سالمندان فقير و نيازمند محسوب مي‌شوند. از اين تعداد 41هزار سالمند تحت پوشش امداد نيز زمينگير هستند و به اين افراد بسته‌هاي حمايتي و معيشتي داده مي‌شود. ما تنها توانسته‌ايم 2هزار سالمند را در آسايشگاه‌ها اسكان دهيم و بقيه را به همراه اعضاي خانواده‌شان در منزل حمايت مي‌كنيم.

علي‌محمد ذوالفقاري كه در يك نشست خبري صحبت مي‌كرد، با اعلام اين موضوع و تأكيد بر اينكه در حوزه سالمندي مشكلات متعددي وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار بگيرد، افزود:‌ اگر اين مشكلات شناسايي و برطرف نشوند قطعا در آينده با مشكلات بيشتري روبه‌رو خواهيم بود. استقلال مالي سالمندان بايد مورد توجه قرار بگيرد و اكنون نهادهاي حمايتي تلاش مي‌كنند كه حداقل‌هاي معيشتي در اختيار سالمندان قرار بگيرد. بايد يارانه اين افراد افزايش يابد و ما بتوانيم حداقل نيازهاي سالمندان را در بخش‌هاي مختلف فراهم كنيم.

وي با اشاره به اينكه برخي از سالمندان نياز به مراقبت‌ در منزل دارند، توضيح داد: لازم است تعرفه‌هاي خدمات پرستاري تحت پوشش بيمه‌هاي پايه قرار بگيرد. بيمه مكمل و تغذيه ديگر مشكل اين افراد است. وي علاوه بر اين تأييد كرد با گذشت6‌ماه از سال‌جاري اين نهاد هنوز موفق به تأمين اعتبارات لازم براي تهيه جهيزيه زوجين تحت پوشش خود نشده است. علي‌محمد ذوالفقاري اظهار اميدواري كرد با حمايت‌هاي دولت و مجلس در 6ماهه دوم سال گام‌هاي مؤثرتري براي حمايت از مددجويان برداشته شود.

تأكيد اين مقام مسئول بر ضرورت افزايش حمايت‌ها از سالمندان نيازمند در حالي است كه نزديك به 280نماينده مجلس مدتي قبل با ارائه طرحي دو فوريتي به مجلس، تأمين بودجه ثابت و سالانه براي حمايت از افراد نيازمند از كارافتاده را در دستور كار قرار داده‌اند. بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود حدود 6ميليون نفر در كشور نيازمند ازكارافتاده وجود داشته باشد كه پس از شناسايي و به‌طور ثابت، ماهانه براساس افراد تحت تكفل درصدي از حداقل حقوق را دريافت خواهند كرد. اين طرح با نام «6ميليون نفر» هم‌اكنون در نوبت رسيدگي قرار دارد.

  • طرح ازدواج سالمندان براي رهايي از تنهايي

كميته امداد امام‌خميني(ره) طرح ازدواج سالمندان با يكديگر را با هدف پايان دادن به زندگي تنهاي 58درصد سالمندان كشور دنبال مي‌كند. 58درصد از سالمندان تحت پوشش كميته امداد تنها زندگي مي‌كنند و به همين جهت در سال‌هاي گذشته براي رفع اين موضوع، ازدواج سالمندي مطرح شده چرا كه اين افراد در اين دوره نياز به همراه دارند. ‌60درصد از سالمندان تحت پوشش كميته، زنان هستند كه اكثر اين افراد به‌صورت تنها زندگي مي‌كنند. 60درصد سالمندان تحت پوشش اين نهاد را زنان و 40درصد ديگر را مردان تشكيل مي‌دهند.

کد خبر 308683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha