همشهری آنلاین: جان اندرسون با بیان این نکته که اینترنت تمام جهان اسلام را گرفته است، گفت: در حال حاضر از اینترنت برای ارائه آموزش در مدارس و حوزه های اسلامی استفاده می‌شود.

جان اندرسون

به گزارش خبرنگار همشهري آنلاين؛ پروفسور جان اندرسون استاد دانشگاه واشنگتن دي سي كه در نشست بین‌المللی سبک زندگی و سلامت: فرهنگ و فضای مجازی حاضر بود، به سخنراني در رابطه با « فرهنگ، سبك زندگي و انقلاب اطلاعات در جهان اسلام» پرداخت.

وي با بيان اين نكته كه اينترنت در حال حاضر تمام جهان اسلام را گرفته است، گفت: علاوه بر استفاده از اينترنت براي ارائه آموزش در مدارس و حوزه‌هاي اسلامي، ارائه نصيحت‌هاي مذهبي و حتي سرگرمي از ديگر كاربردهاي فرهنگي اينترنت براي جهان اسلام است.

اندرسون در رابطه با فضاي اينترنت تشريح كرد: فضاي اينترنت، فضايي است كه علاوه بر آن كه مي توان گفتگوي انتقادي در آن داشت، مي‌تواند طريقي براي مطرح كردن أرزشها و همچنين ارتباط بين مذاهب و اشتراك گذاري و انتقال داده‌ها باشد.

وي تأكيد كرد: اينترنت به فرهنگ افراد طبقه متوسط تبديل شده است. خانواده‌هاي طبقه متوسط از طريق اينترنت به دنبال كار و آموزش هستند. با اينترنت، طبقات مختلف اجتماع را مي توانيم بشناسيم.

استاد دانشگاه واشنگتن دي سي با اشاره به اين موضوع كه ريشه اينترنت اصلا در ارتباط نيست بلكه در بحث محاسبات است گفت: چون طراحي اوليه اينترنت براي محاسبات بود و بعدها منجر به توسعه نرم افزارهايي شد و هدف‌هايي چون تحقيقات و سازمان‌ها مدنظر قرار گرفت در نهايت به زندگي اجتماعي تعميم پيدا كرد. بنابراين در اينترنت بايد جنبه محاسباتي را از زندگي اجتماعي تفكيك كرد.

اين استاد ارتباطات به تفاوت اينترنت و رسانه پرداخت و گفت: اينترنت با رسانه‌ها تفاوت دارد. وقتي بحث مطالعه اجتماعي اينترنت مطرح مي‌شود بايد گروه‌هاي مرجع و عملي داشته باشيم و به بافتارسازي پيام (مقوله بندي) توجه كنيم. فرآيند بافتارسازي بسيار مفيد بوده و از طريق آن مي‌توانيم اطلاعات را مقوله بندي كرده و تجربيات خود را با استفاده از طبقه بندي در اختيار ديگران قرار دهيم.

وي تأكيد كرد كه « بايد بحث فرهنگ و سبك زندگي را وارد حوزه اينترنت كنيم، چون اين بيشتر به خانواده‌هاي طبقه متوسط ارتباط دارد و اين طبقه بيشترين استفاده از اينترنت را دارند.

اولین نشست بین‌المللی سبک زندگی و سلامت: فرهنگ وفضای مجازی، چهارشنبه۳۰ دی‌ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

پرفسور آندرو فينبرگ، پروفسور سلمان سید، پروفسور جان اندرسون، دکتر محمد النواوی، دکتر سحر خمیس و دکتر مزمل حسین از جمله افرادي بودند كه  در این نشست حضور داشتند و همچنين اساتید برجسته داخلی از جمله محسنیان راد،  مسعود کوثری،  مصطفی تقوی،  سید حسن حسینی و  یونس شکرخواه به سخنراني پرداختند.

کد خبر 322275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha