همشهری آنلاین: مسئولان بهداشتی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا انتشار اخیر ویروس زیکا با افزایش شیوع یک عارضه عصبی نادر که در شدیدترین شکل باعث فلج افراد می‌شود، ارتباط دارد یا نه.

به گزارش آسوشیتدپرس در حاليكه هراس از نقصان مغزي (ميكروسفالي) نوزادان زناني كه در طول دوره بارداري به ويروس زيكا مبتلا شده‌اند، باعث شده است كه مقامات بهداشتي در كشورهاي برزيل، السالوادور و كلمبيا در هشداري غيرعادي از زنان بخواهند كه بارداري‌هايشان را به تاخير بيندازند، نگراني‌ها درباره ارتباط احتمالي ويروس زيكا و يك اختلال عصبي ديگر كه مي‌تواند به فلج گذراي افراد بينجامد بالا گرفته است.

اين عارضه به نام نشانگان گيلن-باره باعث ضعف عضلاني،‌ احساس مور مور شدن در دست‌‌ها و پاها و گاهي فلج موقتي مي‌شود، گرچه اغلب مبتلايان به اين عارضه به طور كامل بهبود پيدا مي‌كنند، در موارد شديد ممكن است عضلات تنفسي بيمار از كار بيفتد و حيات فرد در معرض تهديد قرار گيرد.

تصور بر اين است كه اين نشانگان هنگامی رخ دهد که  دستگاه ایمنی فرد پس از ابتلا به برخي از عفونت‌ها واکنش بیش‌ازحد شدیدی از خود بروز مي‌دهد و به دستگاه عصبي خود او حمله مي‌كند.

پژوهشگران از هنگامی که در سال 2014 در پلینزی، يكي از قلمروهاي ماوراي بحار فرانسه افزایش در موارد نشانگان گیلن-باره و میکروسفالی همراه با موجی از شیوع ویروس زیکا مشاهده شد، با وجودي كه در آن هنگام جمعيت‌هاي درگير بسيار كوچكتر از موارد اخير شيوع اين ويروس بودند،‌ به احتمال ارتباط ميان اين دو مشكوك شده بودند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداش مقامات بهداشتي در  السالوادور فقط در طول پنج هفته در فاصله اول دسامبر تا ۶ ژانویه 46 مورد نشانگان گيلن‌- باره را گزارش کرده‌اند، و اين در حالي است كه میانگین سالانه بروز موارد گیلن-‌باره در این کشور ۱۶۹ مورد بوده است.

این سازمان اعلام کرد که از ۲۲ بیماری که اطلاعاتشان را در اختيار قرار دارد، ۱۲ بیمار در ۱۵ روز پیش از دچار شدن به نشانگان گیلن-باره بیماری تب‌دار همراه با دانه‌های پوستی - شبیه به نشانه‌هاي دچار شدن به ویروس زیکا- داشته‌اند.

مقامات بهداشتي در برزیل هم گفته‌اند در حال بررسی ارتباط میان ویروس زیکا و نشانگان گیلن-باره هستند.

نشانگان گیلن-باره قبلا در سطح برزیل آنقدر نادر بود که وزارت بهداشت اين كشور شمار دقیق موارد آن را دنبال نمی‌کرد. اما مقامات اکنون افزایش موارد این عارضه را تأیید می‌کنند.

پدرو فرناندو واسکونسلوس، رئیس انستیتوی پ‍ژوهش بهداشتی اواندرو شاگاس در شهر بلم در منطقه آمازون مي‌گويد: «افزایش موارد نشانگان گیلن- باره پيوند نزدیکی با افزایش موارد ابتلا به ویروس زیکا دارد.»

سرایت محلی این ویروس در قاره آمریکا برای نخستین بار در به‌طور رسمی ۹ ماه پیش كه افزایش ناگهانی موارد میکروسفالی جلب توجه مقامات در برزيل را کرد،‌ تاييد شد.

برزیل از ابتدای ماه اکتبر گذشته ۳۸۹۳ مورد میکروسفالی را گزارش کرده است، درحالی‌که این شمار نوزادان متولدشده با ميكروسفالي در تمام طول سال ۲۰۱۴ فقط ۱۵۰ مورد بود.

گرچه مسئولان برزیلی می‌گوید قانع شده‌اند که بین دچار شدن مادران باردار به ویروس زیکا و میکروسفالی نوزادان ارتباط وجود دارد،‌ مسئولان سازمان جهاني بهداشت مي‌گويند هنوز اين رابطه از لحاظ علمي ثابت نشده است. با اين وجود آنان در اين زمينه مراقب هستند.

مراكز پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي آمريكا (‌سي‌دي‌سي)‌روز جمعه 22 ژانويه (2 بهمن)  از زنان باردار خواست براي حفظ احتياط  از مسافرت به 20 كشور و قلمرو در آمريكاي مركزي و لاتين که سرایت ویروس زیکا در آنها در جریان است، خودداري كنند. سي‌دي‌سي قبلا براي 14 كشور در اين منطقه هشدار مسافرتي اعلام كرده بود.

کد خبر 322621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha