همشهری آنلاین: دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل روز چهارشنبه ۲۷ ژانویه (۸ بهمن) خواستار آن شد که کشورهای آمریکای لاتین یک مبارزه منطقه‌ای بر ضد ویروس زیکا را عامل افزایش نقائص مغزی در نوزادان دانسته شده است، آغاز کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس روسف این اظهارات را روز جمعه 29 ژانویه (9 بهمن) پس از یک ویدئو کنفرانس با پنج فرماندار ایالتی و شش عضو هیئت دولت برای بحث برای راهبردها برای مقابله با پشه آئدس آجیپتی ناقل ويروس زيكا، بیان کرد.

او می‌گوید عملیات پاکسازی در همه تاسیسات تحت اداره نیروهای مسلح و همه تاسیسات آموزشی، بهداشتی و سایر تاسیسات فدرال آعاز شده است.

او گفت اگر برزیل همه جامعه برای از بین بردن حوضچه‌های آب راکد که به عنوان محل‌های تکثیر پشه‌ها عمل می‌کنند، بسیج نشوند، این کشور در پیکار با پشه‌ها بازنده خواهد شد.

روسف روز چهارشنبه نيز پس از اجلاس جامعه 33 عضوی دولت‌های آمریکای لاتین و کارائیب ‌(CELAC) خواستار آن شده بود که کشورهای آمریکای لاتین یک مبارزه منطقه‌ای هماهنگ بر ضد ویروس زیکا را عامل افزایش نقائص مغزی در نوزادان دانسته شده است، آغاز کنند.

او در آن هنگام اعلام کرد نشست وزیران بهداشت منطقه آمریکای لاتین در هفته آینده در مونته‌ویدئو پایتخت اوروگوئه به بررسی شیوع این ویروس که این منطقه را درنوردیده است، خواهند پرداخت.

مارسلو کاسترو،‌ وزیر بهداشت برزیل هم روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود 220000 سرباز برای مبارزه با پشه‌ها به کار گرفته شده‌اند و مواد دافع حشرات برای حدود 400000 زن باردار که یارانه مستقیم دریافت می‌کنند،‌ فرستاده است.

اما کاسترو همچنین گفت این کشور از قبل در مبارزه با پشه‌های آئدس آجیپتی که ویروس‌های دنگی، چیکونگونیا و تب زرد هم را منتقل می‌کنند، شکست خورده است.

او در پس از اجلاس یک گروه بحران در برازیلیا پایتخت برزیل به خبرنگاران گفت: «این پشه برای سه دهه در برزیل حضور داشته است و ما به شدت در نبرد بر ضد آن شکست خورده‌ایم.»

کد خبر 323277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha