همشهری آنلاین: دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل، اجازه ورود اجباری کارمندان بهداشتی به املاک خصوصی را در تلاش برای کنترل انتشار ویروس زیکا که دولتش آن را یک «خطر قریب‌الوقوع بهداشت عمومی» می‌نامد، صادر کرده است.

به گزارش رويترز حکم ریاست‌جمهوری كه روز دوشنبه اول فوریه (12 بهمن) در بولتن رسمی دولت منتشر شده است و ورود اجباری مقامات بهداشتی به املاک عمومی و خصوصی را در صورتی صاحبانشان آنها را رها کرده باشند یا حضور نداشته باشند، مجاز می‌شمرد.

مقامات به دنبال محل‌های تکثیر پشه‌هایی هستند که می‌توانند ویروس زيكا را منتقل کنند و به سرعت در حال گسترش در قاره آمریکا به خصوص در  برزیل هستند. سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه در حال برگزاری اجلاسی است تا تصمیم بگیرد آیا وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کند یا نه.

گرچه پژوهش‌های علمی درباره ویروس زیکا هنوز پراکنده است،‌ تصور می‌شود این ویروس به افزایش میزان میکروسفالی - عارضه‌ای که در آن کودک با مغز کوچک‌تر از حد میانگین متولد می‌شود و می‌تواند به مشکلاتت شدید سلامت و یادگیری بینجامد.

مقامات محلی گمان می‌کنند که حدود 4000 نوزاد در ماه‌های اخیر عمدتاً در منطقه شمال شرق برزیل به دنیا آمده باشند.

همچنین احتمال می‌رود که عفونت با ویروس زیکا با بروز یک عارضه عصبی نادر به نام نشانگان گیان- باره (Guillan-Barre symdrome) در بزرگسالان و کودکان دچار اختلال دستگاه ایمنی همراهی داشته باشد که می‌تواند باعث فلج و در موارد شدید مرگ شود.

کد خبر 323695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha