سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان بریتانیایی برای اولین‌بار از یک سازمان دولتی و رسمی مجوز اصلاح ژنتیکی جنین انسان را با هدف انجام مطالعاتی درباره چگونگی رشد جنین دریافت کردند.

براساس گزارش BBC، اين اولين‌باري است كه يك كشور تكنيك دست‌ورزي ژنتيكي در جنين‌ها را مورد توجه قرار داده و مجوز اجراي آن را صادر كرده‌است. هدف از اين پژوهش كه قرار است در موسسه فرانسيس كريك در لندن اجرا شود، ايجاد دركي عميق‌تر از اولين لحظات زندگي انسان است.

دانشمندان در اين پروژه اجازه قرار دادن جنين اصلاح نژادي شده درون رحم يك زن را نخواهند‌داشت. با اين همه اين حوزه مطالعاتي جنجال‌هاي فراواني را برسر همواركردن مسير ايجاد نوزادان طراحي شده ايجاد كرده‌است.

DNA الگوي اصلي حيات است، دستورالعملي كه مبناي ساخت بدن انسان به شمار مي‌رود و ويرايش ژنتيكي امكان دست‌كاري و ايجاد تغييرات ظريف درون DNA را فراهم مي‌آورد. 

دانشمندان چيني سال گذشته اعلام كردند در جنين انسان اصلاحاتي انجام داده‌اند تا ژن عامل اختلالات خوني در جنين را تصحيح كنند. به گفته رابين لاول-بدج مشاور علمي سازمان تنظيم باروري بريتانيا، چين از دستور‌العمل‌هاي مخصوص به خود برخوردار است، اما معمولا مرز و محدود فعاليت‌هاي آنها براي ديگران نامشخص است. اين اولين‌باري است كه اصلاح ژنتيكي از فيلتر يك سيستم نظارتي عبور كرده و به صورت رسمي به تاييد رسيده‌است.

اين آزمايش در هفت روز اول پس از باروري انجام خواهد‌شد. در اين دوره زماني تخم بارور به ساختاري به نام بلاستوسيت حاوي 200 تا 300 سلول تبديل مي‌شود. اين پژوهش توسط دانشمندي به نام كتي نياكان رهبري خواهد شد، دانشمندي كه يك دهه از مطالعات خود را صرف تحقيق در زمينه رشد انسان كرده‌است.

نياكان در اوايل سال 2016 هدف خود را براي درخواست مجوز براي اصلاح ژنتيكي جنين اينگونه توضيح داد: هدف ما درك دقيق چرايي نياز به ژن براي تبديل شدن جنين به يك نوزاد كامل و سالم است. زيرا سقط‌جنين و ناباروري به مسائلي رايج تبديل شده‌اند كه درك درستي از آنها وجود ندارد.

از هر 100 تخم بارور، كمتر از 50 تخم به مرحله بلاستوسيت مي‌رسند كه از ميان آنها 25 بلاستوسيت قابليت پيوند به رحم را دارند و در نهايت 13 بلاستوسيت مي‌توانند تا بيش از 3 ماه رشد كنند. در مرحله بلاستوسيت، برخي از سلول‌ها به گونه‌اي سازمان‌دهي مي‌شوند كه نقش‌هايي ويژه را ايفا كنند، برخي جفت را تشكيل مي‌دهند، برخي كيسه آب و برخي ديگر جنين را. اما چگونگي اين تقسيم وظايف و دليل آن ناشناخته‌است، اما برخي از بخش‌هاي DNA در اين مرحله به شدت فعال مي‌شوند.

به نظر مي‌آيد اين ژن‌هاي فعال هستند كه در مراحل اوليه رشد جنين را هدايت مي‌كنند،‌ اما عملكرد دقيق آنها و عاملي كه منجر به سقط‌جنين مي‌شود، نامشخص است. 

محققان قصد دارند اصلاح و دست‌ورزي‌هاي ژنتيكي را در جنين‌هاي اهدايي انجام دهند كه پس از هفت روز نابود مي‌شوند. سازمان تنظيم باروري انسان و جنين‌شناسي بريتانيا،‌ HFEA مجوز انجام اين آزمايش‌ها را كه قرار است از چند ماه آينده آغاز شوند، صادر كرده‌است.

مدير موسسه كريك از اينكه HFEA به درخواست پژوهشي ديكتر نياكان مجوز داده،‌ابراز خوشنودي مي‌كند زيرا به گفته وي اين آزمايش‌ها مي‌توانند درك انسان را از چگونگي رشد جنين‌هاي سالم افزايش داده و ميزان موفقيت لقاح مصنوعي در انسان‌ها را بهبود بخشند.

کد خبر 323749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha