دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست منابع خانگی را یکی از منابع تولید آلایندگی اعلام کرد و گفت: تعداد زیادی موتورخانه و پکیج در کلانشهری مانند تهران وجود دارد که تنظیم نشده‌اند و به آلودگی هوا دامن می‌زنند.

به گفته سعيد متصدي، با همكاري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري و سازمان بهينه‌سازي‌ مصرف سوخت تاكنون 200موتورخانه به‌صورت پايلوت بررسي شدند و قرار است گواهي معاينه فني براي آنها ايجاد شود.

متصدي روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: 600هزار موتورخانه با اولويت ساختمان‌هاي دولتي كلانشهرها بايد مورد بازبيني و اصلاح قرار گيرند و معاينه فني براي موتورخانه‌هايشان صادر شود تا مصرف انرژي و ميزان مصرف كاهش يابد و بعد از اين وارد مرحله هوشمند‌سازي‌ موتورخانه‌ها مي‌شويم.

وي با اعلام اينكه 3100صنعت آلاينده در كشور فعال است، گفت: با 2 مكانيسم پرداخت عوارض و پلمب با اين صنايع آلاينده برخورد مي‌شود و اگر براساس پايش‌هاي آنلاين ميزان آلايندگي بيشتر از حد استاندارد باشد، نسبت به پلمب آنها اقدام مي‌شود. به گفته وي حدود 4درصد صنايع آلاينده كشور يا اخطار دريافت كرده و يا پلمب شده‌اند. وي با بيان اينكه 19درصد صنايع كشور در تهران قرار دارند، افزود: بيشترين صنايع با 900صنعت در اصفهان و پس از آن در خوزستان، استان مركزي، خراسان رضوي و تهران قرار دارند.

متصدي مي‌گويد: با جديت، محدوديت فعاليت صنايع آلاينده در شعاع 120كيلومتري تهران و 30كيلومتري مابقي كلانشهرها را دنبال مي‌كنيم اما عمده صنايع در اختيار بخش خصوصي هستند. بر همين اساس، براي نوسازي و بهسازي تكنولوژي اين صنايع استفاده از اهرم‌هاي تشويقي و تنبيهي در دستور كارقرار دارد.

  • تشكيل كارگروه ساماندهي صنايع آلاينده

متصدي گفت: چندي پيش جلسه‌اي با حضور معاون اول رئيس‌جمهور برگزار شد كه در آن به ساماندهي صنايع آلاينده تأكيد شد، بر اين اساس كارگروهي به رياست معاون اجرايي رئيس‌جمهور و به عضويت وزير راه‌وشهرسازي، صنعت، معدن و تجارت، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست و برخي نهادهاي مرتبط تشكيل شد. وي افزود: در اين كارگروه بحث ساماندهي صنايع در تهران و كلانشهرها تا شعاع قانوني و استقرار آنها در مكان‌هاي تعريف‌شده مانند شهرك‌هاي صنعتي دنبال مي‌شود. معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: بحث ساماندهي صنايع نوين، پيشرفته و دانش‌بنيان يكي از برنامه‌هاي در دست اجراي سازمان حفاظت محيط‌زيست است كه با جديت دنبال مي‌شود.

  • برگزاري همايش صنعت سبز

متصدي همچنين از برگزاري همايش ملي واحدهاي صنعتي و خدماتي سبز در 26بهمن‌ماه خبر داد و گفت:‌ در همايش امسال 484واحد صنعتي و خدماتي ثبت‌نام كرده‌اند. امتيازات براي واحدهاي صنعتي، عدد 100درنظر گرفته شده است كه واحدها حداقل بايد 70 امتياز كسب كنند.

به گفته متصدي، پارامترهايي همچون مديريت پسماند، خوداظهاري و پايش، هواي پاك، عدم‌آلايندگي، تجهيز سيستم‌هاي نشان‌دهنده آلايندگي و... ازجمله مواردي است كه واحدهاي صنعتي و خدماتي مي‌توانند امتيازات لازم را كسب كنند.

کد خبر 324363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha