چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

همشهری دو - موسی علوی : روزگار چرخید و چرخید و یک «۲۲ بهمن» دیگر از راه رسید. حالا همه، عزمشان را جزم کرده‌اند تا یک مراسم باشکوه دیگر را برگزار کنند.

انقلاب اسلامی ایران

 شركت در هر مراسم و آييني، آداب خاص خودش را دارد. البته لطف مراسم‌ «۲۲ بهمن» به اين است كه هركسي با آداب و رسوم خودش آن را برگزار مي‌كند. اما با همه اين احوالات بهتر است كه يك آداب حداقلي هم در اين گردهمايي بزرگ و ملي رعايت شود.

  • از همه جاي شهر، به آزادي مي‌رسيد

مبدأهاي سنتي راهپيمايي ۲۲بهمن در تهران ، ميدان امام‌حسين(ع)، ميدان ابوذر، ميدان معلم، ميدان منيريه، ميدان هفتم تير، اميرآباد، خيابان ستارخان، ميدان توحيد، خيابان اشرفي‌اصفهاني و فلكه دوم صادقيه درنظر گرفته مي‌شوند. سعي كنيد قبل از راه افتادن و روز قبل، مسير خود و محدوديت‌هاي آن را خوب بررسي كنيد. البته وسايل نقليه عمومي در بيشتر نقاط شهر حضور دارند تا شما را به مبدأها برسانند. مترو هم كه گزينه مناسبي است. مسيرها هم به‌طور دقيق‌تر، همين امروز از رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

  • از ايستگاه‌هاي فرهنگي استفاده كنيد

اين را هم بد نيست بدانيد كه شهرداري تهران از ميدان امام‌حسين(ع) تا ميدان آزادي، بيشتر از ۶۰ ايستگاه فرهنگي مختلف طراحي كرده است تا به راهپيمايان خدمات ارائه دهند. در اين ايستگاه‌ها مي‌توانيد محصولات فرهنگي متناسب با اين روز را دريافت كنيد. پايانه‌هاي تاكسي و اتوبوس و مترو و... هم براي چنين روزي بسيج شده‌اند. يك شهر منتظر شماست.

  • به انتخابات بیندیشید

انتخابات نزدیک است. اعضای 2 مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، با رأی مستقیم مردم انتخاب خواهند شد. حالا که راهی راهپیمایی ۲۲ بهمن شده‌اید بد نیست در این باره نیز مشاوره‌هایی داشته باشید. معمولاً افراد صاحبنظر و مطلع زیادی در راهپیمایی حضور دارند که می‌توانند محل مراجعه و مشاوره شما قرار بگیرند. تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۲۹ بهمن شروع خواهد شد. تبلیغات مجلس خبرگان هم از‌‌ همان ۲۲بهمن آغاز می‌شود. احتمالاً بروشورهایی در اين زمينه هم به دست‌تان خواهد رسید که می‌تواند اطلاعات شما را بیشتر کند. اما حضور صاحبنظران و روحانیون مطلع را در این راهپیمایی از دست ندهید و سؤالات انتخاباتی‌تان را حتماً از آنها بپرسید.

  • كفش مناسب برداريد

براي راهپيمايي بايد كفش‌هاي مناسبي داشته باشيد. حتي اگر كفش‌هايي كه استفاده مي‌كنيد اندكي كهنه باشند هم مشكلي ندارد چون قصد اصلي، پياده‌روي و همراهي با جمعيت است. كفش‌هاي كتاني بهترين گزينه هستند و كفش‌هايي كه كمي پايتان را اذيت مي‌كنند و تنگ هستند و غالبا براي جلسات و مهماني‌ها استفاده مي‌كنيد، بد‌ترين گزينه‌ها.

  • لباس گرم داشته باشيد

احتمال دارد كه اين چند روز پيش‌رو، دماي هوا افت قابل توجهي داشته باشد. اين يعني كه اگر قصد داريد به راهپيمايي بيست و دوم بهمن بپيونديد بهتر است كه لباس گرم همراه خودتان داشته باشيد. البته اگر از طريق مترو و... مي‌خواهيد بياييد هيچ اشكالي ندارد كه لباس گرم را دست‌تان بگيريد يا داخل نايلوني بگذاريد تا وقتي كه از فضاي سرپوشيده خارج شديد از آن استفاده كنيد. شال گردن و كلاه هم كه حتما يادتان نرود؛ با توجه به اينكه چند ساعتي در فضاي باز هستيد، براي نگه داشتن گرماي بدن بسيار مناسب است. كار از محكم‌كاري عيب نمي‌كند؛ احتياطا اگر چتري همراه‌تان باشد ضرر نمي‌كنيد. بعضي مناطق باراني هستند.

  • كم‌سن و سال‌ها را همراه بياوريد

حتما كودكان و نوجوانان خانواده‌تان را با خود همراه كنيد و بياوريد. جدا از آشنا شدن اين گروه‌ها با فضاهاي ارزشي و انقلابي، آنها مي‌توانند بين راه از ايستگاه‌هاي خاص كودكان و نوجوانان و نيز ايستگاه‌هاي پخش مستقيم برنامه‌هاي صدا و سيما كه غالبا با حضور مهمانان شناخته‌شده‌اي همراه است استفاده ببرند. البته به‌احتمال زياد سرعت حركت شما كند‌تر مي‌شود اما ارزش‌اش را دارد؛ تعبير انقلابي ضرب‌المثل «هم فال است و هم تماشا» را با اين كار مي‌توانيد بعينه ببينيد.

  • از محدوديت‌هاي ترافيكي مطلع باشيد

راهپيمايي ۲۲ بهمن باعث ايجاد محدوديت‌هايي ترافيكي در سطح شهرهاي بزرگ و به خصوص تهران هم مي‌شود. 2گروه بايد به اين محدوديت‌ها توجه داشته باشند: كساني كه با وسيله شخصي راهي مراسم مي‌شوند و كساني كه احيانا كاري برايشان پيش آمده يا بليت سفر دارند و بايد راهي منطقه‌اي شوند كه از ميان مسير راهپيمايي مي‌گذرد. آنها كه با ماشين شخصي و موتورسيكلت مي‌آيند مي‌توانند وسايل خودشان را در نقطه‌هايي كه از طرف پليس ناجا براي پارك كردن تعيين شده پارك كنند. آنهايي هم كه قصد دارند از اين سر شهر به آن سر شهر (مثل فرودگاه، راه‌آهن و...) برسند يا سريع‌تر اقدام كنند تا دچار اين محدوديت‌ها نشوند و يا از طريق تماس با ۱۲۰ و يا مراجعه به سايت rahvar.120.ir از آخرين محدوديت‌ها مطلع شده و مسيرشان را به نسبت آنها تغيير دهند.

  • اهميت آب‌معدني را درك كنيد

از ديگر نكاتي كه در اين راهپيمايي مي‌توانيد رعايت كنيد به همراه داشتن آب‌معدني و مقداري خشكبار و خوردني‌هاي سبك است؛ صرفا براي زماني كه ضعف كرده‌ايد. البته اگر كودك و افراد مسني را به همراه مي‌بريد، برداشتن آب معدني جزو ضروريات است. براي بچه‌هاي كم‌سن و سال حتما پوشك، لباس گرم و... برداريد. مي‌دانيم كه سخت است اما تا حد امكان از كالسكه بچه استفاده نكنيد؛ تراكم جمعيت واقعا اجازه حركت را به شما نخواهد داد.

  • موارد مشكوك را گزارش كنيد

نكته ديگري كه بايد از آن مطلع باشيد گزارش موارد مشكوك است. البته شما كه پليس نيستيد و نيازي به تجسس در احوالات ديگران هم نيست ولي اگر اتفاقي به مورد مشكوكي برخورد كرديد، سريع به نيروهاي امنيتي و پليس اطلاع دهيد. از دامن زدن به اختلافات قومي يا مذهبي تحت هر عنواني خودداري كنيد. ۲۲ بهمن يك مناسبت ملي است و آن را نبايد فداي نگاه‌هاي اختلاف‌افكنانه كرد. به بچه‌ها هم بسپاريد كه اگر گم شدند، سريع به نيروهاي پليس مراجعه كنند. نيروهاي پليس را با نوع لباس، نشان آنها بدهيد تا دقيقا در ذهنشان بماند.

  • حق ديگران را رعايت كنيد

از ديگر كارهايي كه شايسته است در چنين روزي انجام دهيد، رعايت بهداشت عمومي و حقوق ديگران است. اگر لابه‌لاي جمعيت ديديد كه خانم يا خانم‌هايي هستند كه نمي‌توانند ادامه مسير را طي كنند و معذب هستند آنها را راهي قسمتي از خيابان كنيد كه راحت‌تر باشند. دركل رعايت حال خانم‌ها و مسن‌ها و كودكان را بكنيد. از ريختن ظروف يك‌بار مصرف، پوستر، كاغذ و... در خيابان‌ها و معابر نيز خودداري كنيد. از سوي ديگر اگر چند تكه روزنامه يا نايلون بزرگ هم به همراه داشته باشيد، بد نيست؛ براي اوقات خستگي مي‌تواند به ياري شما بيايد. به همراه داشتن مهر هم فكر بدي نيست. مي‌توانيد نماز ظهر را در‌‌ همان محل مراسم به جماعت بخوانيد. اگر افراد مسن با شما هستند به همراه آوردن صندلي‌هاي كم‌حجم تاشو فكر خوبي است تا هر وقت كه نياز پيدا كردند استراحتي بكنند.

  • اين نكات مترويي را رعايت كنيد

خيلي‌ها براي پيوستن به موج جمعيت راهپيمايان از مترو استفاده مي‌كنند. در اينجا هم چند تا نكته را بايد رعايت كنيد تا اذيت نشويد. اول اينكه سعي كنيد در ايستگاه‌هاي شلوغ پياده نشويد و احتياطا يكي، دو ايستگاه قبل‌تر پياده شويد. تردد در ايستگاه‌هاي شلوغ و جمعيتي كه بسيار آرام‌آرام پله‌ها را بالا مي‌رود تا به خيابان برسد ممكن است براي خيلي‌ها آزاردهنده باشد؛ خاصه كساني كه مشكلات جسمي و تنفسي و... هم دارند. از سوي ديگر با مراجعه به سايت Tehran. ir و كليك كردن روي بخش مترو، مي‌توانيد از اينكه كدام ايستگاه‌ها در روز ۲۲ بهمن كار نمي‌كنند مطلع شويد. اگر هم به واسطه شلوغي مترو حالتان بد شد مي‌توانيد به متوليان مترو و راهپيمايي اطلاع دهيد تا شما را به جاي مناسبي راهنمايي كنند. رايگان بودن متروي تهران هم از خدماتي است كه براي اين روز درنظر گرفته‌اند. اتوبوس‌ها هم در مسيرهاي منتهي به راهپيمايي، خدماتي رايگان خواهند داشت.

  • به فکر بازگشت هم باشید

کوهنوردان حرفه‌ای، رویکرد جالبی در کار خودشان دارند: از نظر آنها با فتح قله، نه تنها کار تمام نشده که تازه کار اصلی شروع شده است؛ فرود آمدن از قله که آن را کار سخت‌تری می‌دانند. ماجرای راهپیمایی رفتن هم چنین است: بازگشتن از راهپیمایی، کار سخت‌تری است. هنگام بازگشت یادتان باشد که با موج جمعیت همراه نباشید، چرا که سوار اتوبوس و مترو شدن را سخت می‌کند. یا زود‌تر یا دیر‌تر از موج جمعیت راه بیفتید. محل دقیق اتوبوس‌هایی که شما را به مبدأ می‌برند را در‌‌ همان ابتدا که پیاده می‌شوید بپرسید تا یادتان بماند. کمی پیاده‌روی کنید تا به ایستگاه‌های خلوت‌تر اتوبوس و مترو برسید.

کد خبر 324671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha