شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری دو - مریم انصاری‌سعید: جوجه را آخر پاییز می‌شمارند و حساب و کتاب مالی را می‌گذارند برای ‌ماه آخر سال.

آخر سال  آخر حساب و کتاب

حتي اگر از آنهايي نباشيد كه مدام حواس‌تان به پيامك‌هاي بانكي و جزئيات ميزان واريز و برداشت‌ها باشد، اسفند كه از راه مي‌رسد ناچار مي‌شويد براي اينكه دخل و خرج‌تان با هم بخواند، چرتكه بيندازيد و مديريت مالي دقيق‌تري داشته باشيد. همه ما خوب ياد گرفته‌ايم موقع تنگنا و بي‌پولي چطور سفره‌مان را كوچك كنيم و روزگار بگذرانيم اما معمولا هر وقت جيب‌مان بزرگ‌تر مي‌شود و نقدينگي بيشتر، براي درآمد اضافه فكر خاصي نداريم و وقتي به‌خودمان مي‌آييم كه آهي در بساط نمانده.چه كارمند باشيد و چه كارگر،احتمالا اسفند‌ماه فيش حقوقي‌ پربارتري داريد و حالا بهترين فرصت است تا قبل از آنكه تمام عيدي امسال تبديل به شيريني و آجيل و لباس نو شود، براي اين چندصد هزار تومان بيشتر از ماه‌هاي قبل برنامه‌اي بريزيد. شايد نزديكي به نوروز 95 فرصتي باشد تا براي نخستين‌بار نگاهي واقعي به هزينه‌ها و درآمدتان داشته باشيد، خرج‌هاي غيرضروري و نه چندان مهم را دور بريزيد و با يك روش جديد برنامه بودجه اسفند را تنظيم كنيد.

  • از سر تا پا نو نشويد

مراسم عيد، از خانه‌تكاني و خريد رخت نو گرفته تا فكر تدارك يك سفر نوروزي و پذيرايي از مهمانان، خرج‌هاي زيادي دارد كه البته به شرط برنامه ريزي درست مصرف، از بخش عمده‌ آن مي‌توان فاكتور گرفت؛ مثلا اگر همين چندوقت پيش به‌دليل مناسبتي لباس‌هاي تازه خريده‌ايد، حالا صرفا به‌خاطر حال و هواي سال‌نو لازم نيست دوباره پول‌هايتان را خرج پوشاك كنيد. اما براي كساني هم كه قصد خريد ضروريات را دارند، باز هم مي‌توان با برنامه‌ريزي قبلي ميزان هزينه‌ها را پايين آورد. دقت كنيد كه خريد كيف و كفش نو را براي دقيقه90 نگذاريد و از قبل به فكر باشيد تا نه به ترافيك خريد اجناس بنجل شب عيد بخوريد و نه به قيمت‌هاي بالايي كه فقط يكي، دوماه قبل از تحويل سال چند برابر شده‌اند. اما اگر هنوز به فكر خريد نيفتاده‌ايد، نمايشگاه‌هاي بهاره انتخاب‌ ارزان‌تري هستند و گزينه‌هاي متنوع‌تري هم‌پيش رويتان قرار مي‌دهند.

  • فريزر را اندازه يك سال پر نكنيد

يكي از قسمت‌هاي خانه كه دم عيد حسابي نونوار مي‌شود، فريزر بخت‌برگشته‌اي است كه قرار است به اندازه يك سال از سبزي‌قورمه‌ و باقالي‌ پر شود. گوشت و مرغ و ماهي را هم بايد براي پذيرايي از مهمان‌هاي احتمالي به اينها اضافه كنيد تا ليست‌ دور و دراز وسايل فريزر تكميل شود. اما اينجا هم مي‌شود مقداري از هزينه‌هاي بيهوده كم كرد و منطقي دست به‌كار خريد شد. اگر تمام تعطيلات نوروز را در سفر هستيد، پيشنهاد ما اين است كه فرايند خريد خوراكي‌ها را به‌طور كلي به بعد از تعطيلات محول كنيد تا هم تازه‌تر بخريد و هم از تب و تاب قيمت‌هاي شب عيد خلاص شويد. اما اگر از همين حالا مي‌دانيد چند نفر از فاميل‌ها براي چندروز قرار است به منزل‌تان بيايند، بهتر است درست به اندازه مقدار نيازتان در عيد و نه به ميزان 12‌ماه سال خريد كنيد. فراموش نكنيد كه خريد ماهانه و روزانه موادغذايي، سالم‌تر و باكيفيت‌تر است و طعم غذاها را هم بهتر مي‌كند. ضمنا از نمايشگاه‌هاي بهاره براي خريد تنقلات عيد و آجيل غافل نشويد كه قيمت‌هايي به‌مراتب پايين‌تر از شيريني‌فروشي‌هاي شلوغ و اسم و رسم‌دار شهر دارند.

  • خانه را بتكانيد

بعضي‌ها عادت دارند هر سال حداقل چند تكه‌اي از وسايل خانه را عوض كنند تا با حس بهتري فصل تازه را شروع كنند. با يك حساب سرانگشتي مي‌شود بخشي از حقوق اسفند و عيدي را براي تغيير دكوراسيون خانه اختصاص داد اما به شرطي كه اين تغييرات آنقدر اساسي نباشند كه تمام پول‌تان را صرف مبل و ميز ناهارخوري جديد كنيد. خيلي وقت‌ها با عوض كردن جاي همين وسايل فعلي و دستكاري‌هاي كوچك در ظاهرشان مي‌توانيد شكل خانه را به كلي متحول كنيد. حتما لازم نيست يك دست مبل تازه بخريد تا پذيرايي‌تان متفاوت از قبل شود. تغيير روكش مبل‌ها يا رنگ چوب صندلي‌ها با هزينه بسيار كمتر هم مي‌تواند تنوع خوبي ايجاد كند. گاهي اوقات خريد يك آينه‌ بزرگ يا كنار هم گذاشتن چند قاب عكس روي ديوار، بدون خرج‌تراشي‌هاي زياد، كاملا حال و هواي تازه‌اي به خانه‌تان مي‌دهد.

  • به حساب خودتان برسيد

عدد روزهاي سال كه به آخر نزديك مي‌شود، وقت صفركردن حساب و كتاب‌هاي مالي مي‌رسد تا بدون طلب و بدهي پاي سفره هفت‌سين بنشينيد. تا سرتان گرم خريد و سفر نشده، يك ليست كامل از تمام پول‌هايي كه به دوست و آشنا و بقال محله بابت خريدهاي نسيه بدهكاريد يا پول‌هايي كه به بقيه قرض داده‌ايد و دستمزد كاري كه بايد از جايي بگيريد، تهيه كنيد و ببينيد در كل چقدر بايد دست به جيب شويد. اگر ميزان بدهي‌تان از طلب‌تان كمتر باشد، مي‌توانيد با گرفتن طلب‌تان، قرض‌ها را پس بدهيد و حساب‌تان را صاف كنيد. در غيراين صورت فرصت مناسبي است كه با درآمد بيشتر اين ماه، قبل از هر چيز بدهي‌هاي قديمي را تسويه كنيد و سال جديد را با بدحسابي شروع نكنيد.

  • سال نو، بانك نو

با مديريت هزينه‌هاي شب عيد، تسويه حساب آخر سال و حذف مخارج اضافي، مي‌توانيد در مورد مقداري از پول‌تان كه نقشه‌اي برايش نداريد، برنامه‌ريزي كنيد و حتي به فكر پس‌انداز بيفتيد. بانك‌ها هنوز هم يكي از مطمئن‌ترين گزينه‌ها براي پس‌اندازهاي مالي شما هستند و با يك انتخاب خوب مي‌توانيد ارزش دارايي مالي‌تان راحفظ كنيد يا وام بگيريد و پول بيشتري عايدتان شود؛ وامي كه مي‌تواند در سال آينده زمينه‌ساز خريد يك خودروي نو يا وسيله منزل باشد. طرح‌هاي مختلف بانكي اين روزها براي هر ميزان سرمايه پيشنهادي دارد و بنابراين بد نيست حداقل به سايت چند بانك يا مؤسسه مالي و اعتباري سربزنيد و بعد در مورد پول‌تان تصميم بگيريد.

  • عيدي نقدي ندهيد

عيدي دادن، كوچك و بزرگ نمي‌شناسد و يكي از آن دسته مخارجي است كه قابل حذف نيست اما قابل تعديل، چرا. با اينكه الان خانواده‌ها بيشتر تك‌فرزند هستند و خبري از فرزندان قد و نيم‌قد نيست اما اگر بخواهيد براي هر كدام از بچه‌هاي فاميل دست‌كم 10 تا 20هزار تومان هم عيدي بدهيد، بايد مبلغ نسبتا زيادي كنار بگذاريد. براي صرفه‌جويي در هزينه‌ها مي‌توانيد از قبل يك ليست از تمام كساني كه مي‌خواهيد برايشان عيدي تهيه كنيد، آماده كرده و به جاي پول سراغ هداياي مناسب سن‌شان برويد؛ گزينه‌هايي كه ارزان‌تر از عيدي نقدي تمام شوند و با ذوق و علاقه كسي كه مي‌خواهد عيدي بگيرد هم جور باشند. با اين كار هم هواي جيب‌تان را خواهيد داشت و هم مي‌توانيد دل نزديكان‌تان را با كادوهاي مخصوص بيشتر به‌دست آوريد.

کد خبر 325663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha