همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طرح تحول سلامت، گرفتار سیاسی‌ بازی شده ‌است.

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر ايرج حريرچي،  در نشست خبري خود با اصحاب رسانه  اظهار داشت : برخی از مخالفت‌ها با طرح تحول سلامت از جنس سیاسی یا حفظ منافع اقتصادی است.


معاون كل وزارت بهداشت، اظهارداشت:‌ مخالفت‌ها با طرح تحول سلامت،‌علل مختلفی دارد. تعدادی از حرف‌هایی که مخالفان می‌زنند به این دلیل است که ناراحت هستند که چرا این اقدامات را در زمان مسئولیت خودشان انجام ندادند.

حريرچي افزود: یک سری از مخالفان نیز افرادی هستند که منافع غیرقانونی آنها بعد از اجرای این طرح مورد تهاجم قرار گرفته است. بسیاری از آنها دلالان دارو و تجهیزات پزشکی هستند که قبل از طرح تحول سلامت این وسایل را با قیمت‌های غیر متعارف به بیماران می‌فروختند و اکنون، سودهای کلان آنها حذف شده و مخالفت می‌کنند. برخی مخالفت‌ها هم از سوي افرادی است که با دولت مشکل دارند.

سخنگوي وزارت بهداشت گفت:‌ قبل از اجرای طرح و در مراحل اولیه آن همه جناح‌های سیاسی تمام قد از اجرای این طرح حمایت کردند که اکنون نشانه‌های خلاف آن را شاهد هستیم.

دكتر حريرچي افزود: هر چند که به ما تهمت می‌زنند ولی پیشرفت‌هایی که با اجرای طرح تحول حاصل شده شگفت‌آور است.
او در عين حال خاطر نشان كرد:‌البته اکثر مخالفان و منتقدان با اجرای طرح، دلسوز و کارشناس بوده و ما نظرشان را می‌پرسیم ولی ابایی نداریم که به همه مخالفان صریح جواب دهیم.

  • منتقدان اصلاح نظام کارانه، خودشان هیچ اقدامی نکرده اند

سخنگوي وزارت بهداشت با اعلام اينكه کمترین اختلاف درآمد پزشک و پرستار، پس از اجرای طرح تحول سلامت محقق شده است،‌ گفت:‌منتقدان اصلاح نظام کارانه، خودشان هیچ اقدامی نکرده اند.

حريرچي افزود: نظام پرداخت کارانه از سال 74 باعث اختلاف درآمد بین پزشک و پرستار شد بنابراين، در تمام سال‌های گذشته، این فاصله اختلاف وجود داشته است اما کسانی که امروز دم از این اختلاف می‌زنند در دوران مسئولیت خودشان کوچکترین اقدامي برای اصلاح نظام کارانه انجام نداده اند.

سخنگوي وزارت بهداشت گفت:‌منتقدان امروز که از اختلاف درآمد بین پزشک و پرستار صحبت می‌کنند اگر به زمان تصدی خودشان مراجعه کنند، خواهند دید که این اختلاف‌ها بسیار بیشتر بوده و با این حرف‌ها فقط پرستاران، احساس ظلم می‌کنند و بر نارضایتی پزشکان، پرستاران و مردم افزوده می‌شود.

او تصريح كرد:‌حرف‌های غیرواقعی در زمینه اختلاف چند صد برابری درآمد پزشک و پرستار سبب تشویش اذهان عمومی می‌شود و اين درحالي است كه کمترین اختلاف درآمد در این دو حوزه طی دو سال گذشته و پس از اجرای طرح تحول اتفاق افتاده است.
حريرچي گفت:‌ هر کسی که اثبات کند پزشک با پرستار اختلاف صد تا سیصد برابری درآمد دارد به آن حق کشف می‌دهیم و نصف این مال را به وی داده و بخش دیگر را به صندوق دولت بازمی‌گردانیم.

معاون كل وزارت بهداشت افزود : پرستاران اعم از پیمانی، قراردادی و دولتی، حقوق دریافتی مشخص داشته و 60 درصد پرستاران ما نیز بیشتر از پرستاران بخش خصوصی دریافتی دارند.

حریرچی گفت:‌ کسانی که در حال حاضر به ما در رابطه با تعرفه یا زیرمیزی ایراد می‌گیرند در زمان تصدی خودشان نیز مشکلاتی وجود داشته و این مسئله جدیدی نیست. آیا ما باید پاسخگو باشیم یا آنها که اقدامات لازم را در زمان تصدی خودشان انجام نداده‌اند؟

  • بیمه‌ها بیش از 8 هزار میلیارد تومان بدهي دارند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت :مجموع بیمه‌ها بیش از 8 هزار میلیارد تومان بدهی دارند. امیدواریم با کمک‌هایی که به بیمه سلامت می‌شود و اقدامات انجام شده، توسط تأمین اجتماعی تا اسفند ماه شاهد کاهش بدهی‌ها باشیم.

حريرچي، خاطر نشان كرد:‌همه بیمه‌ها به ما بدهکارند و حتی بیمه‌های تکمیلی نیز به بیمارستان‌های خصوصی بدهی دارند که با واسطه‌گری بانک رفاه و برخی از اقدامات انجام گرفته تاکنون به طور کلی 150 بیمارستان دانشگاه‌ها بخشی از بدهی‌شان را دریافت کرده و بقیه نیز به تدریج به این آمار اضافه می‌شوند.

  • بسته های شروع شده، متوقف نمی شوند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بسته‌های طرح تحول سلامت، که تاکنون شروع کرده ایم را با قوت ادامه داده ولی بسته‌های جدید ممکن است باز نشود.

حريرچي افزود :‌ طرح تحول سلامت، برای رسیدن به هدف نهايي که پوشش همگانی سلامت است در زمان کوتاه اجرا نمی‌شود.
او گفت :‌ اجرای سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب،‌ هدف نهایی ما است. بر اساس قوانین بالادستی و سند چشم‌انداز نیز حرکت می‌کنیم .بسته‌ها را بر اساس شرایط دولت ارائه داده و این موضوع بستگی به فضای مالی ایجاد شده نیز دارد.

او افزود: در بیمارستان‌های دولتی پرداختی از جیب مردم از 37 درصد به 6 درصد و در شهرها تا 3 درصد در روستاها رسیده است.

حريرچي گفت: رقم خالص پرداختی از جیب مردم بر اساس‌ آمار در بیمارستان‌های دولتی در سال 93 نسبت به سال 92،‌ علی‌رغم افزایش تورم کاهش یافته است و اگر دوستان مطالعه‌ای انجام دادند كه خلاف این مسئله را نشان مي‌دهد،‌به ما مستندات خود را ارائه كنند.

کد خبر 325249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha