همشهری آنلاین: ‌وزیر بهداشت در همایش یازدهمین سال اجرای برنامه پزشک خانواده گفت: ‌خیلی‌ها بودند که در دو سال گذشته می‌توانستند دست ما را بگیرند،‌ چراکه مسئولیت‌های مهمی داشتند اما به جای آنکه دست ما را بگیرند، ‌پایمان را گرفتند.

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، دكتر سيد حسن هاشمي،‌‌ افزود: روزی که برای کسب رای اعتماد به مجلس رفتم، درباره پزشک خانواده سخن گفتم و اعلام كردم که اجرای پزشك خانواده، 10 تا 15 سال طول می‌کشد. ما قول بی‌جا نمی‌دهیم. اگر درست پیش برویم، حدود 12 سال کار داریم که البته اين هم مشروط به کمک دولت، مجلس و مسئولان است.

دكتر هاشمي در عين حال تصريح كرد: ‌برنامه پزشک خانواده را با قدرت و توان ادامه خواهیم داد گرچه این کار بسیار سخت و پیچیده است چرا كه پزشک خانواده یک برنامه کوتاه مدت نیست و فراهم كردن سازو کارهاي آن زمان زیادی لازم دارد.

او از مهمترين مزيت‌هاي اجراي پزشك خانواده را افزايش دسترسي مردم به خدمات سلامت و تحقق عدالت در سلامت ذكر كرد اما در عين حال از موانع اجراي اين طرح هم سخن گفت.

وزير بهداشت اظهار داشت: یکی از مشکلات این است که سلامت و دسترسی به آن،‌ براي همه يكسان نيست به همين دليل،‌ باید منابع را درست هزینه کنیم البته براي تحقق اين مهم، نيازبه قوانين متقن در همه حوزه‌ها داريم.

هاشمی البته اين را هم گفت كه تاكنون پزشک خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر اجرا شده است و آمادگی برای مقدمات اجرای آن در حاشیه شهرها نيز وجود دارد.

وزير بهداشت، پوشش 24 میلیون نفر از مردم و کامل کردن شبکه بهداشت در برخی از نقاط كشور، تربیت و آموزش افراد و تامین محل سكونت پزشکان را از جمله فعاليت‌هاي مهم ذكر كرد.

  • پيشگيري و تامين بهداشت، قلب حوزه سلامت

دكتر هاشمي افزود: ما را متهم كردند که به بهداشت اهمیت نمی‌دهیم، چون جراح هستیم و فکر می‌کنیم درمان مقدم بر پیشگیری است در حالي كه چنين نيست و همواره اعلام كرده ام كه اصل کار و قلب حوزه سلامت، بهداشت و پیشگیری است و اعتقاد هم دارم كه معاونان بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کارنامه بسیار درخشانی در این زمینه داشتند اما هنوز در شروع کار هستیم و آنچه عاید مردم می‌شود در دو دهه آینده مشخص می‌شود.

هاشمي،‌ در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در دولت یازدهم آنچه که در حوزه سلامت اهمیت دارد،‌ منفعت و رضایت مردم است.سعی می‌کنیم تا زمانی که در مسند خدمت هستیم براي مردم كار كنيم و وقتی کار را ترک كرديم هم قواعد بازی را می‌دانیم و سعی می‌کنیم پزشک شرافتمند و علاقه‌مند به پیشرفت کشور باقی بمانیم و اگر صحبتی نیز داشتیم از باب موعظه باشد نه براساس تهمت.

  • لزوم پايدار بودن منابع سلامت

وزير بهداشت،‌ با بيان اينكه منابع حوزه سلامت بايد پايدار باشد گفت: یکی از عوامل بی‌خوابی‌هايمان،‌ منابع است. اگر 70 درصد پولی که در سال 92 درخواست کردیم را به ما بدهند،‌ طرح تحول با قوت به کار خود ادامه می‌دهد اما این منابع باید پایدار باشد و به اما و اگر،‌ وصل نباشد.

وزير بهداشت درباره بيمه ها هم سخن گفت و اظهار داشت: بحث بیمه را به اختلاف دو وزارتخانه تنزل داده‌اند. صحبت ما برسر صنعت بیمه و مسئولیت‌پذیری دولت و مجلس در قبال آن است. این مساله با عبور از آن حل نمی‌شود. بايد ديد،‌ که در دنیا برای حل آن چه کرده‌اند وما هم همان مسیر را برویم.

  • دخالت‌های بیشمار در آموزش پزشکی و حوزه سلامت

دكتر هاشمي كه درباره مشكلات حوزه سلامت سخن مي گفت اظهار داشت: دخالت‌های بی‌شمار در حوزه آموزش پزشکی و سلامت، یکی دیگر از مشکلات حوزه سلامت كشور است.

او افزود: به اعتقاد من، هر طرحی باید پیوست سلامت داشته باشد . 80 درصد سلامت مردم در گروی این موضوع است. آموزش پزشکی بسیار مهم است وچون با جان مردم سر و کار دارد،‌ نمی‌شود در این موضوع نگاهی تجاری را حاکم کرد.
وزير بهداشت گفت: مدافع ادغام آموزش پزشکی و حوزه سلامت هستم اما از این فرصت،‌ بد استفاده کردیم و به سلامت مردم کم‌توجهی کردیم و خدمات آموزش را تنها در اختیار درمان قرار دادیم.

او افزود: برای حل مشکلات حوزه سلامت، نیاز به یک جراحی داریم. در هر دوره‌ای از طرف دستگاه‌های دولتی به حوزه سلامت،‌ تعرضات افسارگسیخته‌ای صورت گرفت.

دكتر هاشمي افزود:‌ تعریف از آنچه انجام دادیم هنر نیست، مردم مستحق هر نوع فداکاری هستند و به همین دلیل وارد عرصه کار شدیم. باید مسیری را دنبال کنیم که مطمئن باشیم، برنامه‌ها بر زمین نخواهند ماند.

وزير بهداشت،‌ البته از برخی گفته‌های نادرست علیه وزارت بهداشت هم خيلي صريح انتقاد کرد و اظهار داشت:‌ خجالت نمی‌کشید که در تلویزیون می‌گویید آنها نظام ارجاع را قبول ندارند.

دكتر هاشمي افزود: از یک طرف اعلام می‌کنید که 90 درصد خدمات دهان و دندان خصوصی است اما توجه ندارید که بیمارستان دهان و دندان در کشور نداریم.

کد خبر 325234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha