همشهری آنلاین: کارشناسان بهداشت عمومی در تلاش برای یافتن پاسخ‌هایی به بحران شیوع سریع ویروس زیکا در سراسر قاره آمریکا هستند، از طرف دیگر شماری از نظریه‌ها مطرح شده‌اند که به دنبال پاسخ دادن به این پرسش هستند: «چرا اکنون؟»

zika

به نوشته بیزنس اینسایدر برخی از این نظریه‌ها مانند نظریه‌ای که مدعی است مشکل ناشی از گروهی از پشه‌های به‌طور ژنتیکی تغییریافته است، غیرمنطقی به نظر می‌رسند.

نظریه‌های دیگر می‌گویند که شیوع زیکا ممکن است به افزایش یک ویروس دیگر منتقل‌شونده به‌وسیله پشه، به نام دنگی ارتباط دارد، محتمل‌تر به نظر می‌رسند.

اما نظریه سوم محتمل‌تر از همه است. گرمایش جهانی امکان زادوولد بیشتر پشه‌های ناقل بیماری را فراهم کرده است.

البته هرکدام از این نظریه‌ها لزوماً نافی دیگری نیست. شیوع فزاینده دنگی و گرمایش تدریجی سیاره ما می‌تواند بر شیوع زیکا تأثیر داشته باشد. و درجه‌های حرارت‌های بالاتر- مانند سال پیش که گرم‌ترین سال ثبت‌شده تابه‌حال بود، و همان سالی بود که زیکا به برزیل وارد شد- باعث نگرانی فزاینده شده است، زیرا تکثیر پشه‌های ناقل این ویروس را ساده‌تر می‌کند.

 پشه‌های آئیدس آجیپتی مکان‌های گرم و مرطوب و محصور را ترجیح می‌دهد. و ازآنجایی‌که دامنه پرواز طولانی ندارد، محیط‌های شهری متراکم مکان زندگی ایدئال برای آن است. همچنان که سازمان جهانی بهداشت اخیراً اعلام کرد، «مردم و نه پشه‌ها هستند که ویروس را از یک اجتماع به اجتماع دیگر منتقل می‌کنند.»

درعین‌حال، با گرم‌تر شدن کره زمین، مناطقی که در آن پشه‌ها می‌تواند زنده بمانند در حال گسترش یافتن است، ازجمله گسترش به مناطقی در شمال در ایالات‌متحده که آئیدس آجیپتی قبلاً در آن وجود نداشت.

آندرو موناهان، پژوهشگر در مرکز ملی ‍پژوهش جوی دراین‌باره می‌گوید: «با تداوم گرم‌تر شدن کره زمین، کنترل پشه‌ها مشکل‌تر می‌شود. هر چه هوا گرم‌تر باشد، پشه‌ها سریع‌تر می‌توانند مراحل رشد از تخم تا حشره بالغ را طی کنند، و سریع‌تر می‌توانند ناقل ویروس شوند.»

همان‌طور که دانشمندان آب‌وهوا سال‌ها است که هشدار داده‌اند، سیاره گرم‌تر بر شیوع بیماری‌ها تأثیر خواهد گذاشت- به‌خصوص بیماری‌هایی که به‌وسیله پشه‌ها و سایر حشرات که در دماهای معینی زادوولد می‌کنند، منتقل می‌شوند- و ممکن است اکنون ما نشانه‌های همین روند را شاهد باشیم.‌

کد خبر 325798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha