سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: عید است و صله‌رحم‌هایی که لذت نوروز و بهار را برای ما زنده‌تر می‌کنند.

رکورد آشپزی را بشکنید

حتما براي شما هم پيش آمده كه دوست داشته‌ايد جمعي از اقوام و دوستان را كه براي عيد ديدني به خانه شما آمده‌اند براي شام يا ناهار سر سفره خودتان نگه‌‌داريد و در اين مواقع در ساده‌ترين حالت يا يك غذاي سريع مانند املت به شما پيشنهاد شده يا از بيرون غذا تهيه كرده‌ايد. اما مطمئن باشيد راه‌هايي هست كه در همين زمان‌هاي كم هم شما بتوانيد يك نوع غذاي خانگي درست و حسابي و خوشمزه آماده كنيد تا هم خودتان از كدبانويي‌تان لذت ببريد و هم اينكه با يك غذاي خانگي بتوانيد از مهمان‌هاي خودتان پذيرايي كنيد. اين كار مستلزم اين است كه شما از هم‌اكنون به فكر مهماني دادن در ايام عيد باشيد و مقدمات آن را تهيه كنيد.

  • پرطرفدار محبوب

در فصل بهار و هواي مطبوع بهاري يكي از بهترين غذاها انواع‌ آش است. براي تهيه سريع‌ آش مي‌توانيد از يكي دو هفته قبل از نوروز حبوبات آن را بپزيد و درون فريزر جاي دهيد. بقيه مواد‌ آش هم به كمك زودپز يك ساعته آماده مي‌شوند. اغلب انواع‌ آش را مي‌توانيد با همين روش بپزيد؛ مثلا آش گندم را مي‌توانيد با گندم پَرَك درست كنيد كه حبوبات آن را از قبل پخته‌ايد و گوشت آن را هم داخل زودپز بريزيد و بپزيد؛ به‌همين راحتي. فقط حين كار مواظب سوپاپ خروج هواي آن باشيد. براي باز كردن در آن عجله‌اي نكنيد. اجازه بدهيد بخار كاملا خارج شود، زماني كه ديگر هواي داغ در ناحيه بالاي سوپاپ حس نكرديد در را باز كنيد.

  • فراموش نشدني‌ها

قيمه را فراموش نكنيد. مقداري لپه پخته شده را هميشه داخل فريزر داشته باشيد و از آن براي مواقع اضطراري استفاده كنيد. قيمه غذاي پرطرفداري است كه مي‌توانيد مطمئن باشيد كوچك و بزرگ آن را دوست دارند. حتي مي‌توانيد تعدادي بادمجان از قبل سرخ شده را از فريزر بيرون بياوريد و غذاي‌تان را با دو نوع ممكن آن يعني هم با سيب‌زميني و هم با بادمجان آماده كنيد. لپه‌هاي از قبل پخته شده را از فريزر دربياوريد، تا گوشت خورش شما بپزد برنج‌تان هم آماده شده. به همين خوشمزگي!

  • مورد علاقه جوان‌ها

ماكاروني از آن غذاهايي است كه اغلب جوان‌ها دست رد به سينه‌اش نمي‌زنند . اما براي سريع‌تر پختن غذا بايد از قبل مايع گوشتي آن را آماده كنيد و در آن لحظه فقط ماكاروني را روانه آب‌جوش كنيد تا بپزد بعد هم مواد را روي ماكاروني بريزيد. دَم كردن را از چرخه پخت‌تان خارج كنيد تا سرعت كار افزايش پيدا كند. از همين مايع گوشتي و پيچيدن داخل خمير يوفكا، مي‌توانيد براي پخت پيراشكي استفاده كنيد. اين غذا براي لحظاتي كه تصميم مي‌گيريد براي تفريح به پارك يا طبيعت برويد گزينه‌ خوبي است. نگران نباشيد، تا يك هفته بعد از پخت اين مايع مي‌توانيد آن را درون فريزر نگهداري كنيد.

  • به سبك ساده

يك قسمت از فريزرتان را به مواد آماده شده فلافل اختصاص دهيد. با اين كار مي‌توانيد در شرايطي كه وقت زيادي نداريد آنها را سريع سرخ كنيد و همراه مخلفاتي مانند ترشي و سالاد سر سفره بياوريد. اين روزها كه وقت داريد، كمي نخود را در آب خيس كنيد و چندبار آن را چرخ كنيد و 3-2 حبه سير و كمي بيكينگ‌پودر به آن اضافه كنيد و هم بزنيد و اين مواد را داخل فريزر بگذاريد.

  • آشناي هميشگي

مرغ و روش‌هاي پخت مختلف آن هميشه كمك حال شما هستند. مرغ سرخ‌شده و زعفران يا مرغ ‌همراه با رب گوجه‌فرنگي غذاهايي هستند كه نهايتا سه‌ربع از شما وقت مي‌گيرند. براي اينكه خورش مرغ‌تان در اين مواقع حرفه‌اي‌تر به‌نظر برسد هميشه مقداري ذرت، قارچ و نخودفرنگي را كنسرو كنيد و در يخچال نگه‌داريد. اضافه كردن اين مواد به خورش طعم و جلوه خوبي به آن مي‌دهد. به‌عنوان يك نكته طلايي سعي كنيد هميشه مقداري فلفل دلمه‌اي و هويج نگيني و قارچ آب‌پز يا سرخ‌شده، جعفري تازه خردشده و سيب‌زميني سرخ‌شده، در فريزر داشته باشيد و از آنها در غذاهايي كه بايد زود آماده شوند استفاده كنيد.

  • فرصت طلايي

لوبياپلو از آن دسته غذاهايي است كه طرفداران خاص خودش را دارد. شما هم از اين موضوع پيش آمده استفاده كنيد و مايع گوشتي آن را همراه لوبيا در فريزر داشته باشيد. آماده بودن اين مواد كمك زيادي به شما مي‌كند و در وقت و انرژي‌تان صرفه جويي مي‌كنيد.

  • خودم‌پز

همه كدبانوهاي ايراني غذاهايي مخصوص به‌خودشان دارند كه دستور پخت آن غذا را مانند دستور پخت سرآشپزهاي بزرگ، كسي نمي‌داند. مثلا همين كه شما همراه شويد‌پلوي‌تان گوشت چرخ كرده همراه با زرشك و بادام مي‌پزيد و اين غذا را در سفره و خانه‌هاي ديگر نديده‌ايد يعني اينكه شما يك سرآشپز حرفه‌اي شده‌ايد.

  • يك بسته خامه نجات دهنده

يك بسته خامه درون يخچال داشته باشيد و با استفاده از آن غذاهاي ساده‌اي مانند پنِه آماده كنيد. اجازه بدهيد ماكاروني طرح‌دارتان در آب بجوشد در اين زمان مرغ نگيني شده به همراه پياز را داخل تابه بريزيد تا رنگ عوض كند، بعد هم خامه و قارچ و ريحان تازه يا خشك‌شده را در آن بريزيد. به همين راحتي يك غذاي ساده اما خوشمزه درست كرده‌ايد.

  • عشق ابدي

غذا دوستان از قرمه‌سبزي به‌نام عشق ابدي ياد مي‌كنند و اتفاقا همين عده هستند كه روش‌هاي مختلف پخت آن را به خوبي بلدند حتي شيوه سريع آن با زودپز. كافي است كه از قبل يك بسته لوبيا‌قرمز يا لوبيا‌چيتي پخته و فريزري شده آماده داشته باشيد تا هميشه بتوانيد از اين نعمت بي‌نظير استفاده كنيد.

  • ماهي را از فريزر بگيريد

يكي از گزينه‌هاي روي ميز براي زمان‌هايي كه فرصت كمي داريد، ماهي است. ماهي را به اندازه‌هاي مورد نظرتان تقسيم كنيد و درون فريزر بگذاريد. روش‌هاي مختلفي براي پخت ماهي هست. ساده‌ترين آن استفاده از ادويه و نمك براي طعم‌دار كردن است و بعد هم سرخ كردن و تمام!

  • رنگ دهنده‌هاي سفره شما

حتما تا اينجا مي‌گوييد سفره فقط با غذا پر نمي‌شود. حق با شماست. براي اينها هم برنامه داريم. سعي كنيد انواع ترشي، شور و زيتون را در خانه داشته باشيد تا همراه غذا در زمان‌هاي محدود به سر سفره بياوريد. ماست و چاشني‌هايش هم كه از نخستين گزينه‌ها براي سفره است. سالاد كاهو هم جزو ساده‌ترين پيشنهاداتي است كه مي‌توانيد در زمان كم آن را آماده كنيد.

  • اسلايس نارگيل

يك شيريني راحت و بي‌دردسر ‌براي عيد نوروز با ماندگاري خوب و نگهداري آسان
احتمالا شما هم مثل خيلي از كدبانوهاي ديگر دوست داريد در پذيرايي سفره نوروزتان از هنر و دستپخت خودتان هزينه كنيد و به هر مهماني كه پا به خانه شما مي‌گذارد طعم شيرين يك شيريني خانگي را بچشانيد. براي اينكه بتوانيد خيلي راحت سليقه و هنر‌تان را با عشق عرضه كنيد ما به شما پيشنهاد مي‌دهيم شيريني برشي نارگيلي را امتحان كنيد.

مواد لازم:
3عددتخم‌مرغ
3/4 پيمانه شكر
1قاشق چايخوري پودر هل
3/4پيمانه روغن مايع
1.5پيمانه پودر نارگيل
1.5پيمانه آرد
1قاشق چايخوري بيكينگ پودر
مواد شربت:
1پيمانه شكر
1پيمانه آب
1قاشق سوپخوري گلوكز يا يك قاشق چايخوري آبليمو

اول آرد را با بيكينگ پودر 3بار الك مي‌كنيم. قالب مستطيلي را چرب مي‌كنيم. مواد شربت را با هم مخلوط مي‌كنيم و روي حرارت كم مي‌گذاريم تا آرام آرام شكر حل شود بعد كمي شعله را بيشتر مي‌كنيم، آبليمو يا گلوكز را مي‌ريزيم و وقتي كه جوشيد حدود 6-5دقيقه بعد آن را خاموش مي‌كنيم تا سرد شود. بايد غلظت شربت كمتر از مربا باشد.  حالا فر را روي 170درجه سانتي‌گراد تنظيم مي‌كنيم. بعد تخم‌مرغ را با شكر حسابي مي‌زنيم تا كرم رنگ و كشدار شود. حدودا 2دقيقه براي اين كار كافي است. روغن مايع و هل را به تخم‌مرغ اضافه مي‌كنيم و باز هم حدود 2دقيقه هم مي‌زنيم. پودر نارگيل را به مواد اضافه مي‌كنيم و دوباره 2دقيقه مي‌زنيم و در آخر آرد و بيكينگ پودر را كه الك كرديم مي‌ريزيم و در حد مخلوط شدن فقط هم مي‌زنيم. خمير اين شيريني كمي از كيك غليظ‌تر است. خمير شيريني را توي قالب مي‌ريزيم و روي آن را صاف مي‌كنيم و آن را توي فر براي 20دقيقه قرار مي‌دهيم تا بپزد. قالب را كه از فر بيرون آورديم تا هنوز داغ است شربت را روي آن مي‌دهيم و مي‌گذاريم 5 تا 6ساعت در محيط آشپزخانه بماند و شربت به خورد شيريني برود. در آخر قبل از برش اسلايس‌هاي نارگيلي، يك ساعت آن را در فريزر مي‌گذاريم كه بتوانيم راحت و تميز آن را برش بزنيم. براي عيد هم مي‌توانيم آنها را توي ظرف بچينيم و در يخچال نگهداري كنيم و مابقي آن را در فريزر بگذاريم چون شيريني يخ نمي‌زند و 5دقيقه بعد از بيرون آمدن از فريزر قابل خوردن است. يادتان باشد كه بعد از پخت، دور تا دور خمير طلايي رنگ مي‌شود. مي‌توانيم آن قسمت‌هاي طلايي را برش بدهيم كه همه قطعه‌هاي شيريني نارگيلي ما يكدست و شبيه هم باشد.
روي شيريني‌ها را هم مي‌توانيم با پودر پسته تزيين كنيم؛ يعني پسته بي‌نمك را در آب مي‌گذاريم و پوست آن را جدا مي‌كنيم و خشك كه شد آنها را آسياب كرده، كمي تفت مي‌دهيم و روي اسلايس‌هاي نارگيلي مي‌پاشيم.

کد خبر 326069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha