یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: عموما انباری یکی از پرکاربرد‌ترین قسمت‌های هر خانه‌ای است.

انباری‌  تحت مدیریت شما

از انباري براي نگهداري از وسايل و لباس‌هاي فصلي، خنزر پنزرهاي مختلف و وسايل بي‌كاربردي كه براي ما جنبه نوستالوژيك دارد استفاده مي‌شود. عموما انباري‌ها مكاني شلوغ هستند كه داخل آن وسايل مختلف روي همديگر ريخته شده است. وقتي وارد چنين انباري‌هايي مي‌شويد دچار سردرگمي خواهيد شد و وقت زيادي را براي پيدا كردن يك چيز ساده بايد تلف كنيد. شايد وسايلي كه داخل انباري گذاشته‌ايد خيلي محدود و كم باشد، اما عدم‌مديريت شما در چيدن وسايل باعث شلوغي انباري‌تان خواهد شد. اين صفحه به شما اطلاعاتي در مورد مديريت انباري‌هاي خانگي مي‌دهد. با خواندن اطلاعات اين صفحه مي‌توانيد وسايل خود را به‌گونه‌اي داخل انباري قرار دهيد كه هم موجب شلوغي نشود و هم از فضاي بيشتري استفاده كنيد؛ چرا كه نزديك به دوسوم اكثر انباري‌ها را فضاي خالي تشكيل مي‌دهد و مديريت نكردن در چيدن وسايل، اجازه جاي دادن وسايل بيشتر را به ما نمي‌دهد.

  • اولين اقدام

طبقه‌بندي انباري‌ها
طبقه‌بندي انباري يكي از راهكارهاي مثبت براي مديريت فضاي آن است. در اكثر انباري‌ها از فضاي بالاي انباري استفاده مفيدي نمي‌شود كه با نصب طبقه‌بندي‌هاي مناسب موجود در بازار مي‌توانيد از فضاي بالاي انباري خود نيز استفاده كنيد. براي طبقه‌بندي انباري خود از قفسه‌هايي با جنس‌هاي مرغوب بهره بگيريد تا طبقه‌ها با وسايل سنگين شما دچار خميدگي نشود. برخي از سيستم‌هاي طبقه‌بندي به‌صورت متحرك هستند، يعني دو ستون ثابت به ديوار نصب شده و تعداد زيادي طبقه از طريق پايه‌هاي گونيايي شكل روي آن دوستون قابل نصب است. اين مدل قفسه بيشتر شما را در مديريت انباري كمك مي‌كنند چون مي‌توانيد به راحتي فاصله بين قفسه‌ها را با توجه به ارتفاع وسايل‌تان بالا و پايين كنيد. در ضمن شما مي‌توانيد خيلي راحت تعداد طبقه‌ها و فاصله آنها را هم كم يا زياد كنيد. متحرك بودن طبقات از جمله مزاياي اين سيستم براي لوازم نه چندان بزرگ و سنگين انباري است. يك نكته ديگر هم اين است كه هرگز سرتاسر ارتفاع انباري خود را طبقه‌بندي نكنيد. براي مثال اگر ارتفاع انباري شما 2متر است، از نيم‌متري كف انباري به بالا را طبقه‌بندي كنيد چرا كه در قسمت وسط و كف انباري عموما وسايل بزرگ و سنگين قرار مي‌گيرد كه مانع استفاده از طبقه‌بندي‌ها در ارتفاع پايين مي‌شود. همچنين از آنجا كه طبقه‌بندي قسمتي از فضاي انباري را اشغال مي‌كند ممكن است مانع جا شدن وسايل بزرگ شود.

  • دومين اقدام

انبار كردن موادغذايي
علاقه به انبار كردن مواد غذايي كه در فصلي از سال فراوان و ارزان و در فصلي ديگر كمياب و گران است در بين مردم هميشه وجود داشته است. در نگاه اول انباري، بهترين مكان براي اين كار خواهد بود اما آفات و حشرات موذي هميشه مشكلات فراواني را به‌وجود مي‌آورند.

اگر شما هم قصد انبار كردن مواد غذايي مثل برنج را در انباري خانه خود داريد بايد قبل از هر كاري تمامي سوراخ‌هاي موجود در ديوار‌ها را بپوشانيد. اگر سوراخي وجود داشته باشد انباري شما به ضيافتي بي‌دردسر براي حشرات تبديل مي‌شود. سعي كنيد مواد غذايي را در طبقه‌بندي‌ها قرار دهيد و اگر قرار است غلات و برنج انبار كنيد، آنها را با فاصله از هم قرار دهيد تا هوا بين آنها جريان پيدا كند.

اگر انباري شما پنجره دارد حتما بررسي كنيد كه راهي براي عبور حشرات وجود ندارد. تميز بودن انباري هم از نكاتي است كه هنگام انبار كردن مواد غذايي بايد به آن توجه كنيد. از آنجا كه غلات و برنج بوي بد را به‌خود جذب مي‌كند اگر كثيفي يا سمومي در كف انباري شما وجود دارد آن را برطرف كنيد.

خشك بودن انباري هم از الزامات مورد نياز براي انبار كردن مواد غذايي است. پس اگر انباري شما مرطوب است يا رطوبت را برطرف و يا از انبار كردن مواد غذايي خودداري كنيد. به‌طور كلي مي‌توان گفت از آنجا كه انباري در خارج از فضاي خانه قرار دارد دماي داخل آن پايين است. پس از نگهداري مواد غذايي كه در دماي پايين خراب مي‌شوند خودداري كنيد.

  • سومين اقدام

خانه‌تكاني انباري‌ها
نظافت انباري از جمله كارهايي است كه بايد به آن توجه شود. خانه‌تكاني انباري‌ها هميشه برخي‌ها را به دردسر مي‌اندازد و آنها را با مشكلات فراواني روبه‌رو مي‌كند. اگر نكاتي را كه در اين صفحه به آنها اشاره شد رعايت كنيد، تميز كردن و غبارگيري انباري‌ها كار دشواري نخواهد بود. سعي كنيد وسايل به دردنخور را دور بيندازيد. همه ما وسايلي داخل انباري خود داريم كه تصور مي‌كنيم روزي به‌كار مي‌آيند اما گا‌هي آن روز هيچ وقت فرانمي‌رسد و انباري به مكاني براي نگهداري آشغال‌ها و وسايل دورريختني تبديل مي‌شود. اگر ديوار‌هاي انباري خيلي كثيف هستند هنگام تميز كردن انباري‌ها با يك قلمو و چند قوطي رنگ، ديوار‌ها را رنگ بزنيد. درز‌هاي در و پنجره انباري را با درزگير‌هاي موجود در بازار بپوشانيد تا مانع از عبور خاك به داخل انباري شود. با اين حال بهتر است هر از چند گاهي خاك‌هاي موجود در انباري را با يك دستمال نمدار تميز كنيد.

  • وسايل را جا بدهيد

سعي كنيد وسايل مختلف كه مرتبط به هم هستند را داخل جعبه بگذاريد. سپس روي كاغذي نام آن وسايل را بنويسيد و به جعبه بچسبانيد. جعبه‌ها را در طبقه‌بندي‌ها قرار دهيد. جعبه كردن وسايل مانع از شلوغي و به‌هم ريختگي در طبقه‌بندي‌ها مي‌شود. جعبه‌هايي كه به هم مربوط هستند را در كنار هم قرار دهيد و سعي كنيد جعبه‌هايي كه وسايل داخل آن كاربرد بيشتري دارند در دسترس باشند.

وسايلي كه كاربرد كمي دارند را در قسمت‌هاي بالايي طبقه‌بندي‌ها قرار دهيد. براي وسايل ريز كه امكان گم شدن آنها داخل انباري وجود دارد مي‌توانيد از قفسه‌هاي سبد مانند استفاده كنيد. اين قفسه‌ها در بازار موجود است و مي‌توانيد مثل طبقه‌بندي‌ها آنها را به ديوار وصل كنيد. اين كار مانع از شلوغي داخل انباري مي‌شود و همچنين درصورت نياز به اين وسايل مي‌توانيد به سرعت آنها را پيدا كنيد.

وسايلي كه قابليت آويزان شدن دارند را مي‌توانيد به وسيله ميخ به ديوار‌ها آويزان كنيد، براي مثال اگر زنجير يا شلنگ يا طناب بزرگي داخل انباري داريد كه جاگير است مي‌توانيد آن را به ديوار آويزان كنيد.

تنها جاي ممكن براي قرار دادن وسايل بزرگ كف انباري است. اما شما مي‌توانيد آنها را نيز مديريت كنيد. وسايل بزرگي مثل ديگ‌ها بسيار جاگير هستند اما مي‌توان از فضاي داخل آنها هم استفاده كرد.

سعي كنيد وسايل بزرگ را به‌صورت عمودي در انباري قرار دهيد، اين طوري جاي كمتري را اشغال مي‌كنند. اگر مجبور هستيد وسايل مختلف را روي هم بچينيد سعي كنيد وسايلي كه كاربرد كمي دارند را در قسمت‌هاي زيرين قرار دهيد.

کد خبر 326570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha