همشهری آنلاین: فرمانده کل سپاه پاسداران با تجلیل از نقش بسیج گفت که ماموریت اصلی سپاه مقابله با تهدیدهای داخلی است.

به گزارش مهر سردار سرلشگر محمد علی جعفری که  7 مهر، در مراسم تودیع سردار حجازی، فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه بسیج جدای از سپاه نیست گفت: اگر ماموریت سپاه دفاع از دستاوردهای انقلاب است وظیفه بسیج هم همین است زیرا بسیج و سپاه هیچ گاه قابل تفکیک از یکدیگر نیستند.

وی اظهار داشت: پاسداران همان بسیجیانی هستند که تمام وقت باید در خدمت انقلاب باشند، ولی بسیجیان نیروهای آماده ولی غیر موظفی هستند که هر وقت لازم شد در صحنه حاضر می شوند و در کنار سپاه از انقلاب اسلامی دفاع می کنند.

وی افزود: سپاه یک سازمان نظامی - سیاسی - فرهنگی است که در رسالت سازمانی اش بسیج را در کنار خود دارد. فرقی بین این دو نیرو نیست و در حقیقت مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیمی از ماموریت سپاه بر عهده بسیج است.

سردارجعفری با اشاره به اینکه"نگاه راهبردی اقتضا می کند که یک سازمان همواره با توجه به تغییرات محیطی قدرت انعطاف و مانور داشته باشد" ادامه داد: ما اگر انقلاب را خوب نشناسیم و ندانیم چه ابعاد گسترده ای دارد نمی توانیم به درستی از اهداف و آرمانهای آن در برابر تهدیدات دفاع کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه ماهیت کلی سپاه مشخص است، گفت: سپاه صرفا یک بعد نظامی ندارد ، بلکه مامورت سپاه حفظ دستاوردهای انقلاب و مقابله با تهدیدهای داخلی است . هر تهدیدی که به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد کند سپاه به مقابله با آن خواهد پرداخت.

وی گفت: انقلاب اسلامی پر از مبانی و ارزش هاست پس وظیفه ما دفاع از این آرمانها و ارزش های انقلاب است. سردار جعفری با بیان اینکه یک هدف برای ماموریت ها و فعالیت های سازمان ما کافی است گفت: هدفی که از سوی مقام معظم رهبری برای سپاه ترسیم شده باعث شده تا بتوانیم به درستی ماموریت خود را انجام دهیم . زیرا این هدف و راهبردهای پیش بینی شده برای ما بسیار تعیین کننده است و ما باید به آن توجه خاص داشته باشیم.

فرمانده سپاه با اشاره به انواع مختلف تهدیدات دشمنان از ابتدای انقلاب اسلامی گفت: بعد از انقلاب با تهدید امنیتی مواجه بودیم. دوران دفاع مقدس تهدید نظامی را پشت سر گذاشتیم و در فاصله بعد از جنگ با تهدیدات فرهنگی - سیاسی و اجتماعی روبرو هستیم و لذا از آغاز همین مرحله رهبر انقلاب نسبت به موضوع شبیخون فرهنگی هشدار دادند . لذا فرمودند که سپاه سازمان انعطاف پذیری باید باشد تا بتواند در برابر تهدیدات سیاسی، اجتماعی و امنیتی دشمنان به درستی وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه سپاه برای تحقق این راهبرد نیاز به سازماندهی در عرصه های مختلف دارد، افزود: ما باید بر اساس شرایط محیط یا تهدیدات موجود بتوانیم ساختار خود را وفق دهیم تا همانگونه که رهبری فرمودند با انعطاف بتواند به موقع وارد عمل شود.

سرلشگر جعفری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال 68 و تعیین استراتژی راهبردی سپاه در آن دوران از سوی فرماندهی کل قوا افزود: همانطور که بارها رهبری تاکید کردند مسئولیت اصلی سپاه مقابله با تمامی تهدیدات از جمله تهدیدات داخلی بوده است ولی در استراتژی فعلی که از سوی رهبر انقلاب مشخص شده استراتژی راهبردی سپاه با آن سالها فرق کرده است.بدین ترتیب که ماموریت اصلی سپاه در حال حاضر مقابله با تهدیدهای داخلی است و سپس در صورت تهدید نظامی خارجی سپاه به کمک ارتش خواهد شتافت.

وی گفت: بحمدالله سپاه تا امروز در ماموریت های محوله توانسته با دقت وارد عمل شود و گردنه های سخت را پشت سر بگذارد. فرمانده کل سپاه اظهار داشت:  در دهه سوم فعالیت های سپاه ما شاهد بودیم که دشمن چگونه تهدیدات خود را از نوع نا متقارن و مستقیم علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش داده است پس ما نیز باید بر اساس تهدیدات موجود دشمنان شرایط را متحول کنیم تا بتوانیم با دقت تمام به مقابله با دشمن بپردازیم.

سردار جعفری همچنین گفت: امروز همه تهدیدات با تنوع کارکردها خود را نشان می دهند. تهدیدات سیاسی، امنیتی و نظامی آن هم با رویکردهای جدید که این موضوع نشان از آن دارد که تهدیدات علیه انقلاب پیچیده و گسترده تر از گذشته شده پس ما حق نداریم که آرام بنشینیم.

وی خطاب به فرماندهان حاضر در این جلسه گفت: امروز سازمانی که با تجهیزات و شرایط محیطی خود را وفق ندهد بداند که موقعیتش تضمین شده نیست.

سردار جعفری گفت: از آنجا که انقلاب ما یک انقلاب زنده و پویا است و هر روز با تهدیدات گوناگون دشمنان روبروست چگونه می توان با یک نوع آموزش کلیشه ای به مقابله با دشمن بپردازیم و سپس ادعای آمادگی کنیم.

وی گفت: اولین تغییری که بعد از جنگ در سپاه اعمال شد همان مقابله با تهدیدات داخلی دشمنان بود که خوشبختانه سپاه توانسته است در این زمینه و در تمامی ماموریت های خود بعد از جنگ موفق عمل کند ولی با این حال هرگز نباید تهدیدات را فراموش کرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به راهبرد و استراتژی که سپاه در گذشته از آن بهره می برده است گفت: راهبردی که ما در گذشته داشتیم قطعا امروز نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد زیرا یک استراتژی با شرایط پیرامونی سیال بیش از دو تا پنج سال نمی تواند مفید واقع شود که رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید دارند.

وی به استراتژی جدید در سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: استراتژی جدید که سپاه دارد این است که همه کارها و ماموریت های تعریف شده در اولویت قرار ندارد. باید پس از مطالعات استراتژیکی نوع فعالیت ها در سازمان ها مورد بررسی و مهمترین کارها در اولویت قرار گیرد.

سردار جعفری گفت: امروز ماموریت بسیج باید محور اصلی ماموریت سپاه باشد که انتصاب سردار حجازی به عنوان رییس ستاد مشترک سپاه نیز با توجه به اشراف ایشان به بسیج در همین راستا بوده است.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که رهبری فرمودند، نیمی از کار سپاه همان بسیج است. پس ما باید به بسیج توجه خاصی داشته باشیم تا بتوانیم به آن بسیج 20 میلیونی که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند هر چه زودتر دست یابیم.

فرمانده کل سپاه همچنین با اشاره به اینکه حضرت آقا فرمودند که" سپاه باید بسیج شود" ادامه داد: برای تحقق این فرمایش و بر اساس نظر و موافقت رهبر انقلاب مسئولیت فرماندهی نیروی مقاومت بسیج نیز به فرمانده کل سپاه محول شده است. گرچه بنده به دلیل مشغله کاری فراوان شاید نتوانم به صورت تمام وقت در ستاد بسیج وقت بگذارم ولی سردار میراحمدی که جانشین سردار حجازی در نیروی مقاومت بودند در سمت خود باقی خواهد ماند و در این راستا به بنده نیز کمک خواهد کرد.

سرلشگر جعفری در پایان گفت: نگاه بنده به بسیج همان نگاهی است که از سوی رهبر معظم انقلاب تبیین شده که امیدوارم بتوانم در این زمینه به درستی انجام وظیفه کنم.

در این مراسم همچنین از تلاش های سردار حجازی فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج توسط فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، نمایندگی ولی فقیه در بسیج، بسیج اقشار و بسیج خواهران تقدیر شد.

کد خبر 32672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز