دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: هر سال با نزدیک شدن به سال نو نمایشگاه‌های فروش بهاره در سطح شهر تهران برپا می‌شوند.

فروش بهاره

در سال‌هاي گذشته اين نمايشگاه‌ها معمولا در يك يا 2 مكان برگزار مي‌شد اما اخيرا براي سهولت دسترسي مراجعه‌كنندگان، در چندمنطقه مختلف از شهر شروع به‌كار كرده‌اند. يكي از اين نمايشگاه‌ها، نمايشگاه عطر ياس است كه ‌ امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته در ميدان سپاه شروع به‌كار كرده كه ما براي بازديد به آن سرزده‌ايم. ورودي محل نمايشگاه با تابلوي بزرگي كه جلوي آن نصب كرده‌اند كاملا مشخص است و براي پيدا كردن آن دچار مشكل نمي‌شويد. تمام آنچه در اين نمايشگاه عرضه مي‌شود در يك سالن جاي گرفته؛ در يك راهرو مواد غذايي، در آن يكي پوشاك، زيورآلات و وسايل تزئين منزل. به‌نظر مي‌رسد سعي‌شده غرفه‌هاي مرتبط در كنار هم جاي بگيرند تا مشتريان راحت‌تر بتوانند تصميم بگيرند و خريد كنند. گشتي در نمايشگاه زده‌ايم تا ببينيم چه چيزي در انتظار مشتري‌هاست.

نمايشگاه تنها در يك سالن برگزار مي‌شود اما در همين يك سالن تمام آنچه مايحتاج نوروز است پيدا مي‌شود. غرفه‌هايي براي پوشاك آقايان؛ پيراهن‌هاي مردانه و كت و شلوار. براي خانم‌ها مانتو و شوميزهاي بهاره. براي بچه‌ها، لباس‌هاي راحتي و مهماني. حتي در اين ميان چشم‌مان به غرفه‌اي مي‌خورد كه پوشاك نوزاد هم عرضه مي‌كند. از غرفه‌هاي مربوط به البسه كه عبور كنيم به شيريني‌جات برمي‌خوريم، انواع شيريني‌هاي خشك، نقل‌هاي مغزدار، پشمك و همچنين شيريني‌هايي كه مخصوص شهرهاي مختلف كشور است؛ مثل باقلواي يزد و گز اصفهان. نمي‌شود عيد باشد و شيريني و شكلات با هم نباشند، اينجا هم همينطور است. 4-3غرفه هستند كه شكلات و تافي با طعم‌هاي مختلف ارائه مي‌كنند.

  • امتحانش مجاني است!

يكي از فروشنده‌ها بلندبلند به مشتري‌هاي مي‌گويد:«امتحانش مجاني است!» و اين يعني مي‌توانيد قبل از خريد، طعم آن را تست كنيد. خوبي‌اش اين است كه علاوه بر شكلات‌هاي بسته‌‌بندي‌شده مي‌توانيد آنها را به‌صورت كيلويي هم بخريد. بعد از شيريني، نوبتي هم باشد نوبت شوريني است. 3 غرفه از اين نمايشگاه به فروش آجيل اختصاص داده شده، از پسته رفسنجان گرفته تا بادام هندي، هر چه براي آجيل شب عيدتان بخواهيد پيدا مي‌كنيد. به انتهاي يكي از راهروها كه نزديك مي‌شويم بوي بازارهاي شمال كشور به مشام‌مان مي‌خورد؛ زيتون و ماهي. پس نگراني شام شب عيد هم رفع مي‌شود. علاوه بر اين، بين غرفه‌هاي مواد غذايي يك غرفه عرضه گوشت قرمز هم موجود است كه محصولاتش تازه به‌نظر مي‌رسند. از خوراكي‌ها كه بگذريم مي‌رسيم به لوازم منزل و آشپزخانه؛ از ليوان و ظروف شيشه‌اي گرفته تا سبد‌هاي مخصوص نان، قابلمه و ماهيتابه در اندازه‌هاي مختلف به‌صورت سرويس كامل و تك، ظروف پلاستيكي و حتي دستگاه‌هايي مثل مخلوط كن. علاوه بر وسايل كاربردي اينچنيني، غرفه‌هاي لوازم تزئيني مثل تابلوهاي معرق، روميزي‌هاي طرح بته‌جقه، كوسن‌هاي ساده و طرح‌دار، شمع‌هاي تزئيني و زيورآلات موجود است كه حتي مي‌توان براي خريد عيدي نيز روي آنها حساب كرد. راستش حتي براي چيدن سفره هفت‌سين‌تان هم مي‌توانيد از اينجا خريد كنيد؛ طشت‌هاي پر از ماهي‌هاي قرمز، تخم‌مرغ‌هاي سفالي رنگ‌شده و آينه. علاوه بر اينها يك غرفه هم مخصوص گل و گياه است كه كمك مي‌كند بهار زودتر به خانه‌هاي شما برسد.

  • كيفيت قابل‌قبول است

خيلي از ما فكر مي‌كنيم محصولات، ارائه شده در اين نمايشگاه‌ها با آنچه در بيرون مي‌خريم متفاوت است و كيفيت خوبي ندارد اما با گشتي در اين نمايشگاه و گپي با فروشنده‌ها متوجه مي‌شويد كه اينطور نيست. در اكثر غرفه‌هاي پوشاك، توليدكنندگاني كالاها را عرضه مي‌كنند كه در بيرون از نمايشگاه به‌صورت عمده فروش دارند و اجناس توليدي خود را به مغازه‌هاي سطح شهر توزيع مي‌كنند. بسياري از محصولات مرتبط با سبك زندگي اسلامي همچون انواع چادر و مقنعه را مي‌توانيد در اين فروشگاه پيدا كنيد. كيفيت دوخت بسياري از اين لباس‌ها كه به‌دست توليدكنندگان ايراني تهيه مي‌شود از‌ نمونه‌هاي خارجي بهتر است. در غرفه‌هاي لوازم خانگي نيز توليدكنندگان داخلي قابلمه و ظروف پخت‌وپز، توليداتي ارائه مي‌كنند كه از كيفيت بالايي برخوردار است.‌ در مورد مواد غذايي هم بايد گفت كه تمامي آنها مثل شكلات توليدات داخلي هستند و كيفيت قابل‌قبولي دارند، به‌ويژه كه در اكثر غرفه‌ها مي‌توان تاريخ توليد و انقضاي محصولات را ديد و از استاندارد آنها مطمئن شد. نكته ديگري كه در گفت‌وگو با غرفه‌داران دستگيرمان مي‌شود اين است كه كالاهاي هر توليدكننده يا فروشنده براي شركت در اين نمايشگاه تحت نظارت بازرسان اتحاديه صنف مربوطه قرار مي‌گيرد و پس از كنترل كيفيت، درصورت ارائه محصولاتي با درجه كيفي قابل‌قبول، مجوز حضور در نمايشگاه را دريافت مي‌كنند. طبق گفته غرفه‌داران،‌ بازرسان به‌صورت روزانه يا چندروز در ميان براي كنترل كيفيت محصولات، به‌ويژه موادغذايي از نمايشگاه بازديد مي‌كنند و درصورت هرگونه تخلف، مجوز حضور در نمايشگاه از آنها گرفته مي‌شود.

  • قيمت قطعا مناسب است

با گشتي در نمايشگاه و اطلاع از قيمت‌ها مي‌توان فهميد كه تخفيف‌هاي ۱۰ تا ۲۰ درصدي براي آنها درنظر گرفته شده است. در هر غرفه تعدادي از محصولات را مي‌بينيم كه با يك تسمه فلزي و كارتي با عنوان قيمت اجناس و نام اتحاديه مربوطه پلمب شده‌اند. در اين كارت قيمت هر كالا نيز ذكر شده و نشان از آن دارد كه قيمت‌ها را كارشناسان هر صنف براي هر محصول تعيين مي‌كنند و با پلمب‌كردن آن روي كالا امكان تخلف در اعلام قيمت را از بين مي‌برند. طبق گفته غرفه‌داران آنها قيمتي را به بازرسان اعلام مي‌كنند و كارشناسان پس از بررسي كالا معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را كم كرده و به‌عنوان قيمت نهايي درنظر مي‌گيرند. همچنين لازم است بدانيد كه در اين نمايشگاه مانند نمايشگاه‌هاي فروش بهاره ديگر، بخشي به‌عنوان تعزيرات حكومتي مستقر است كه درصورت بروز تخلفي در اعلام قيمت مي‌توانيد به آنها مراجعه كنيد. اما مطمئن باشيد اگر سري به نمايشگاه بزنيد و قيمت‌ها را با اجناس مشابه در بيرون از نمايشگاه مقايسه كنيد متوجه تفاوت آن مي‌شويد. نكته جالبي كه اكثر غرفه‌داران به آن اشاره كردند اين بود كه آنها در واقع براي سوددهي زياد در اين نمايشگاه شركت نكرده‌اند و چيزي كه آنها را به شركت در اين نمايشگاه ترغيب كرده، دريافت پول نقد از مشتري است، چرا كه اكثر آنها عمده‌فروشاني هستند كه هزينه‌هاي كالاهاي فروخته‌شده خود را در طولاني‌مدت از مشتري دريافت مي‌كنند و اين نمايشگاه فرصتي است كه به آنها اجازه مي‌دهد هزينه محصول خود را به‌طور نقدي اخذ كنند. پس، از اين بابت هم بايد خيالتان راحت باشد كه خود فروشندگان هم اكثرا از قيمتي كه براي اجناس درنظر گرفته شده تاحدي راضي هستند و به‌دنبال اعلام قيمت‌هاي بالاتر نيستند، حتي در چندين مورد شاهد آن بوديم كه چانه‌زدن‌هاي مشتري‌ها نتيجه گرفت و غرفه‌دار محصول مورد نظر را پايين‌تر از قيمت تعيين شده فروخت.

  • راهنما ي بازار

 نمايشگاه فروش بهاره با عنوان عطر ياس در ميدان سپاه تهران واقع شده‌است. زماني كه وارد ميدان سپاه مي‌شويد تابلوهايي به رنگ قرمز شما را به سمت نمايشگاه هدايت مي‌كنند. اما درواقع آدرس اين نمايشگاه به‌طور دقيق؛ ميدان سپاه، خيابان پادگان وليعصر، بالاتر از اتحاديه صنف پوشاك است. اين نمايشگاه از هشتم اسفند‌ماه شروع به‌كار كرده و تا تاريخ بيست‌وهشتم اين ‌ماه ادامه دارد. در مورد ساعت بازديد نيز بايد بگوييم كه از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب مي‌توانيد به آن مراجعه كنيد. اگر قصد داريد با اتومبيل شخصي به اين نمايشگاه مراجعه كنيد بايد توجه داشته باشيد كه اين مكان به پاركينگ عمومي مجهز نيست اما مي‌توانيد در خيابان پادگان وليعصر و كوچه‌هاي فرعي آن پارك كنيد. لازم است بدانيد كه خيابان‌هاي فرعي از سمت چپ، خيابان پادگان وليعصر را به خيابان شريعتي جنوبي متصل مي‌كند، پس اگر در يكي از خيابان‌هاي انتهايي شريعتي جنوبي هم پارك كنيد، مي‌توانيد با كمي پياده‌روي به اين نمايشگاه دسترسي پيدا كنيد. دقت كنيد كه اگر تصميم داريد به وسيله مترو به اين نمايشگاه برويد نزديك‌ترين ايستگاه مترو به ميدان سپاه ايستگاه امام حسين(ع) است كه پس از آن بايد از تاكسي استفاده كنيد. به‌طور كلي بايد گفت كه اين نمايشگاه به‌دليل محلي بودن، مثل نمايشگاه‌هايي كه در مصلاي تهران يا محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي در گذشته برگزار مي‌شدند، حجم عظيمي از بازديد‌كنندگان از تمام نقاط شهر را ندارد و از لحاظ بار ترافيكي خلوت است اما سعي كنيد خريد خود را به روزهاي آخر اين نمايشگاه موكول نكنيد.

کد خبر 327447

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha