شهردار تهران یک‌بار دیگر آلودگی هوا را مهم‌ترین چالش پایتخت عنوان کرد.قالیباف به این مهم نیز اشاره کرد که مسئول اصلی مقابله با آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست است.

قالیباف

محمدباقر قاليباف كه يكشنبه شب در برنامه تلويزيوني پايش حاضر شده بود، با اشاره به آلودگي هواي تهران گفت: اگر بخواهيم هرگونه برنامه‌ريزي‌اي براي حل آلودگي هوا انجام دهيم يكي از محورهاي جدي آن توسعه حمل‌ونقل عمومي خواهد بود كه سلامت اداري نيز مي‌تواند به اين كار كمك كند.

شهردار تهران با اشاره به سهم 80درصدي منابع آلاينده متحرك و سهم 20درصدي منابع آلاينده ثابت در آلودگي هوا يكي از راه‌هاي كاهش تقاضاي سفر را استفاده از خدمات الكترونيك و تكنولوژي‌هاي روز دانست. قاليباف تصريح كرد: اگر يك شهروند ناگزير به سفر است، چه بهتر كه اين سفر را با حمل‌ونقل عمومي انجام دهد. قاليباف با بيان اينكه «مسئوليت مستقيم آلودگي هوا بر عهده دولت و سازمان حفاظت محيط‌زيست است»، گفت: هم‌اكنون كارها به حدي پيچيده و فرابخشي شده كه نبايد بگوييم يك سازمان به تنهايي اين كار را انجام دهد. البته مسئوليت، اعتبارات، مديريت، سياست‌هاي لازم، اعمال قوانين و مقررات با سازمان حفاظت محيط‌زيست است كه بايد تقسيم كار را انجام دهد.

در اين ميان بدون شك شهرداري‌ها هم مي‌توانند به‌عنوان يكي از نقاط كليدي در كنار وزارت صنايع، وزارت نيرو و... ايفاي نقش كنند. به گفته قاليباف، مقابله با آلودگي هوا يك كار جمعي است كه ارگان‌هاي دولتي، نهادهاي عمومي غيردولتي و مردم بايد دست به‌دست هم داده و اين كار را پيش ببرند.

  • يك شهر و اين همه دستفروش

شهردار پايتخت درباره مسئله دستفروشي در تهران هم با بيان اينكه «گاهي دستفروشي تبديل به يك شغل شده است» گفت: گروهي هستند كه به‌خاطر نارسايي‌هاي اقتصاد ملي، ركود موجود در بازار، تورم بالا، ركود توأم با تورم و... با معضلي روبه‌رو شده و ورشكست مي‌شوند؛ اين افراد مي‌خواهند دوباره خود را بازسازي كنند كه به حمايت نياز دارند. به گفته وي، همچنين افرادي هم هستند كه در چرخه توليد قرار ندارند و مي‌خواهند از فرصت‌ها استفاده كرده و سودجويي كنند.

قاليباف تاكيد كرد: پيش از اين وقتي همشهريان به بازار و خيابان 15خرداد مراجعه مي‌كردند شاهد حضور بيش از دو هزار دستفروش در اين مسير بودند كه اين افراد به‌صورت باندي فعاليت مي‌كردند. به‌نحوي كه چهار موزاييك در اين زمين مشخص كرده بودند كه قيمت اين چهار موزائيك بين 90 تا 100هزار تومان بود. اين باند محل مورد نظر را در اختيار دستفروشان قرار مي‌داد و آنها نيز هر كالايي را به فروش مي‌رساندند. در كنار آن دستفروشان در مسير راه افراد قرار مي‌گرفتند و حتي امنيت و اخلاق عمومي مورد تهديد قرار گرفته بود.

شهردار تهران يادآور شد: اين افراد با همكاري نيروي انتظامي و شهرداري تهران شناسايي شده‌اند به‌نحوي كه پس از اعلام فراخوان، مجموعا بيش از 600نفر از افراد مراجعه كرده و پس از تعيين ضوابط و مقررات، تنها 300نفر داراي صلاحيت عرضه كالا بودند. شهردار تهران در ادامه ابراز داشت: اقتصاد ملي بايد يك پوشش عمومي را برقرار كرده و شرايط به‌گونه‌اي نباشد كه با رويكرد غلط و فساد رانتي و اطلاعاتي هر روز شاهد افرادي باشيم كه كار خود را از دست مي‌دهند. به گفته قاليباف، هم‌اكنون 15هزار نفر در اين زمينه ساماندهي شده‌اند و 50روز بازار و شب بازار در شهر تهران راه‌اندازي شده است از اين‌رو دستفروشي يك مسئله امنيتي و انتظامي نيست.

قاليباف، به فعاليت 120مركز مهارت آموزي كوثر در تهران هم اشاره كرد كه چند ده هزار نفر زن سرپرست خانوار را تحت پوشش دارند. وي تصريح كرد: بنده به‌عنوان شهردار تهران مسئول توليد شغل، حل معيشت و مشكلات اقتصاد نيستم چرا كه ما نيز خودمان آسيب ديده ضعف اقتصاد ملي در اقتصاد شهري هستيم اما بر اين باوريم كه بايد به شهروندان كمك كنيم. قاليباف دستفروشي را نمود عيني ناكارآمدي اقتصاد ملي دانست و گفت:

كاري نكنيم كه در نوع مديريت و برنامه‌ريزي خودمان مردم را مقابل هم قرار دهيم. شهردار تهران از نظارت بر نيروهاي حريم‌بان و شهربان نيز گفت: به هيچ عنوان حق نداريم اجراي قانون را با خشونت انجام دهيم به همين منظور هر كسي قانون را با خشونت انجام دهد، محكوم است و با او برخورد مي‌كنيم. البته وي به اين نكته هم اشاره كرد كه تاكنون ماموران زيادي حين اجراي قانون با قمه، چوب و چاقو كتك خورده و نقص عضو شده‌‌اند.

  • فوايدي كه توسعه مترو دارد

شهردار تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به صرفه جويي اقتصادي مترو اشاره كرد. وي همچنين گفت: هم‌اكنون حدود 1200واگن در 180كيلومتر خط مترو در اختيار داريم و با اين ظرفيت حدود 3.5ميليون مسافر را در روز جا به جا مي‌كنيم؛ در بخش خريد واگن نيز دولت قول همكاري داده است. به اين ترتيب اگر ال‌سي لازم براي خريد 1008واگن بازگشايي شود در كمتر از 15‌ماه آينده مي‌توانيم تعداد مسافران مترو را به 7ميليون نفر افزايش دهيم.

احداث ساختمان در باغات يكي ديگر از موضوعات مهمي بود كه شهردار تهران در اين‌باره گفت: در اين زمينه قانون باغات را داريم كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام به تصويب رسيد. بر اين اساس هم‌اكنون در شهر تهران، در فضاهايي كه باغ - داير يا غيرداير - محسوب شود، 30درصد سطح اشغال براي ساخت‌وساز مي‌دهند.

وي به اين مسئله هم اشاره كرد كه امكان تملك تمامي باغات از سوي شهرداري كلانشهرها به قيمت روز وجود ندارد. قاليباف درباره خشك‌كردن درختان و از بين بردن باغات نيز گفت: ما در اين زمينه حق ورود به ملك مردم را نداريم اما ده‌ها پرونده مرتبط در قوه قضاييه در حال رسيدگي است. سرنوشت گود ايران‌زمين و ارتباط آن با پروژه صدر موضوع ديگري بود كه شهردار تهران ارتباط بين اين دو موضوع را رد كرد. شهردار تهران همچنين پاسخگوي ديگر موضوعات مطرح شده از سوي شهروندان درباره مسائلي چون مطالبات پيمانكاران، سرنوشت بوستان ولايت و اخذ عوارض از تابلوها بود.

  • چهارمرحله براي برون‌رفت از توسعه‌نيافتگي

شهردار تهران صبح ديروز‌ در همايش ساماندهي سياسي فضا و اداره بهينه شهر تهران كه در محل دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، به تاثيرگذاري ساماندهي سياسي فضا بر نظام اداري و اجرايي اشاره كرد و گفت: موضوعي كه همه در كشور به‌عنوان عنصر وحدت بخش از آن ياد مي‌كنيم بحث عقب‌ماندگي در كشور است و ما مرتب عنوان مي‌كنيم كشوري در حال توسعه هستيم.

در اين ميان مسئله كليدي كه بايد به آن توجه كنيم آن است كه از چشم‌انداز دانش جغرافياي سياسي چگونه مي‌توان به چالش عقب‌ماندگي و توسعه‌نيافتگي نگريست؟ وي در ادامه به آسيب شناسي عوامل عدم‌تحقق توسعه و راه‌هاي برون‌رفت از آن پرداخت و 4مرحله را برشمرد. از نگاه وي توسعه و پيشرفت به‌عنوان ضرورت قطعي و حتمي مرحله كنوني انقلاب اسلامي، اولويت حكومت و بوروكراسي كارآمد در فرايند توسعه و پيشرفت در كشورهاي مشابه، تمركزگرايي به‌عنوان چالش كليدي نظام اداري و اجرايي و تمركززدايي به‌عنوان چاره‌جويي براي اصلاح نظام اداري و اجرايي و ارتقاي كيفيت حكمراني حكومتي راه‌هاي تحقق توسعه هستند.

کد خبر 327529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha