مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

با فرا رسیدن سال جدید، این امید وجود دارد که طرح کاهش(LEZ) پس از ۶ماه تأخیر سرانجام اجرایی شود.

آنگونه كه سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران گفته، زيرساخت‌هاي طرح كاهش در تهران وجود دارد و اجراي اين طرح از بهار 95به‌صورت جدي پيگيري مي‌شود.

اين عزم درحالي است كه مديريت شهري تنها متولي ترافيك پايتخت نيست و در بخش‌هاي مختلف حمل‌ونقلي، نهادهاي متعددي وجود دارند كه هر يك مسئوليت بخش مربوط به‌خود را بر عهده دارند. بدين سبب هر طرح ترافيكي كه قرار است در تهران ارائه و پياده‌سازي‌ شود، مستلزم هماهنگي و همكاري تمام بخش‌هاي مربوطه است و تمامي اعضا بايد در اجراي آن مشاركت داشته باشند. طرح كاهش الگويي است كه طي آن خودروهايي كه مهم‌ترين منابع آلاينده هوا در جهان هستند، ‌ براساس ميزان انتشار آلودگي‌شان از تردد ممنوع يا محدود مي‌شوند.

مهم‌ترين كاركرد اين مناطق بهبود كيفيت هواي شهرهاست. يكي از مهم‌ترين تأثيرات اجراي طرح كاهش، ‌ كاهش چشمگير ذرات معلق است به‌نحوي كه در‌ماه نخست اجراي اين طرح، در بسياري از شهرهاي جهان، اين آلاينده خطرناك تا 15درصد كاهش يافته است. در پي تصميم مديريت شهري قرار بود طرح كاهش از مهر 94اجرايي شود كه اجراي آن ابتدا به آبان و آذر و سرانجام به « تا اطلاع ثانوي» موكول شد. طي 6‌ماه تأخير مذكور، دولت به همراهي با شهرداري تهران مجاب شد اما پليس راهور همچنان بر اجراي طرح غيركارشناسي زوج و فرد تأكيد دارد. مطالعات مركز كنترل ترافيك شهر تهران نشان مي‌دهد طرح زوج و فرد تاكنون هيچ اثري بر كاهش آلودگي هوا نداشته و در كاهش ترافيك نيز تنها 6درصد مؤثر بوده است.

تشكري هاشمي در اين‌باره مي‌گويد: لازم است تمام بخش‌ها در اين طرح كه از نظر ما به لحاظ اصول علمي، طرحي جامع و كامل است، ورود كرده و تمامي اعضا در اجراي آن مشاركت كنند. پشتوانه طرح كاهش، تجربه‌اي جهاني است كه در 225شهر بزرگ دنيا به مرحله اجرا در آمده است. در عين حال، تمام زيرساخت‌هاي مورد نياز به‌منظور اجراي اين طرح در پايتخت وجود دارد و علاوه بر تهران، امكان اجراي آن در ساير كلانشهرهاي كشور نيز وجود دارد. معاون شهردار تهران خاطرنشان كرد: شوراي عالي ترافيك نيز نسبت به طرح كاهش رويكرد كاملاً مثبتي دارد و اجراي اين طرح از بهار 95 را به‌صورت جدي پيگيري خواهيم كرد.

کد خبر 327428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha