یکشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

همشهری ماه: شهردار تهران سال ۱۳۹۴ را در شرایطی به پایان رساند که علی‌رغم تمرکز او بر مدیریت شهری و اداره‌ی کلانشهر تهران، به‌واسطه‌ی جایگاه و موقعیتی که در فضای سیاسی کشور از آن برخوردار است، همچنان در تیررس حاشیه‌سازی‌ها و جنجال‌سازی‌های سیاسی رقبا قرار داشت.

 در شرايطي كه شهرداري با مشكلاتي چون كمبود اعتبارات و عدم پرداخت تعهدات دولت روبه‌روست و محدوديت‌هاي مالي پيشبرد برنامه‌ها و طرح‌هاي مديريت شهري را با دشواري مواجه ساخته است، قاليباف كوشيد تا پيامد چنين مشكلاتي در شهر احساس نشود و برنامه‌هاي عمراني در تهران متوقف نشود؛ اقدامي كه آن را مي‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترين دستاورد او در سال گذشته دانست.

در كنار تداوم برنامه‌هاي مرسوم، قاليباف سال گذشته طرح احياي منطقه‌ي12 شهرداري را در دستور كار خود قرار داد. طرحي كه مجموعه‌اي از اقدامات در راستاي بهبود وضعيت زندگي عمومي و كاهش سطح آسيب‌هاي اجتماعي را شامل مي‌شد.يكي از بندهاي اين طرح آسيب‌زدايي از پارك مشهور هرندي است كه مدت‌هاست به محل استقرار شبانه‌ي هزاران معتاد خياباني بدل شده و منجر به كاهش شديد احساس امنيت و كيفيت زندگي در منطقه‌ي12 به‌عنوان يكي از قديمي‌ترين مناطق تهران شده است.اين طرح براي قاليباف از آنچنان اهميتي برخوردار بود كه ترجيح داد حتي براي مدتي محل سكونت خود را به اين منطقه منتقل كند تا از نزديك بر اجراي طرح‌هاي اجتماعي منطقه نظارت كند.

  • منتقدان مشغول كارند!

با اين حال رقبا و منتقدان هميشگي شهردار تهران بيكار نبودند و همچون گذشته براي بحران‌سازي و سياه‌نمايي درخصوص عملكرد مديريت شهري فعال بودند. درگيري‌هاي شكل‌گرفته بين پيمانكاران شهرداري و دستفروش‌ها يا ماجراي كارواش سعادت‌آباد دستمايه‌هايي بودند براي حمله و تخريب مديريت شهري كه تنها در سايه‌ي انعكاس يكسويه‌ي ماجرا و زير پا گذاشتن اصول حداقلي اخلاق سياسي و رسانه‌اي ميسر بودند. او در حوزه‌ي سياسي باز هم از موضع خود در نفي دوقطبي‌هاي ساختگي گفت و اينكه مبادا اصولگرايي و اصلاح‌طلبي به مبنايي براي شكاف و گسست در جامعه بدل شود. اينكه دوقطبي اصلي بر مدار انقلابي‌گري و ضدانقلابي‌گري قابل تحليل است و چنين تحليلي مي‌تواند وحدت و همبستگي جامعه را محقق سازد.

  • مطالبه‌ي برجام اقتصادي

درحالي كه بخشي از لايه‌هاي جناح اصولگرا به انتقاد از توافق هسته‌اي پرداختند؛ قاليباف يكي از مهم‌ترين چهره‌هاي اصولگرايي بود كه از توافق شكل‌گرفته حمايت كرد و برجام را نه فتح‌الفتوح كه توافقي مطلوب در شرايط كنوني كشور تحليل كرد كه بايد تنها به‌عنوان مقدمه‌اي بر ضرورت‌هاي اصلي كنوني كشور در نظر گرفته شود. قاليباف عنوان كرد كه گره‌زدن مشكلات كشور به مسئله‌ي هسته‌اي و حل آن خطاست و ضرورت دارد تا به مسائل اصلي فارغ از جدل‌هاي سياسي پرداخته شود.در اين ميان موضع قاليباف در مورد ضرورت ارائه‌ي برجام اقتصادي از سوي قاليباف مطرح شد.

«وقت آن است که مسئولان اجرایی برای مردم برنامه‌ي جامع اقدام حوزه‌ي اقتصاد کشور را ارائه کنند. برنامه‌ای که مانند برجام هسته‌ای وضعیت مشخصی از رشد اقتصاد کشور در مقاطع زمانی معین ارائه کند تا از سوی کارشناسان و مردم قابلیت ارزیابی و اندازه‌گیری داشته باشد.» وی تصریح کرد:«البته من معتقدم برجام اقتصادی و برنامه‌ي رهایی از اقتصاد نفتی و دولتی به برجام هسته‌ای وابسته نبوده است، اما اگر با شعار چرخ سانتریفیوژ و چرخ زندگی هم، به وضعیت کنونی نگاه کنیم، قاعدتا مانع مدنظر دولت برطرف شده و گردش چرخ زندگی مردم باید سرعت بگیرد.» بدين ترتيب شهردار تهران در زمانه‌اي كه برخي رسانه‌ها و جريان‌هاي حامي دولت تلاش داشتند تا با تمركز بر توافق هسته‌اي، توجه افكار عمومي را از وعده‌هاي محقق‌نشده‌ي دولتمردان منحرف سازند، با طرح برجام اقتصادي فتح بابي از مهم‌ترين مسئله‌ي روز كرد كه اساسا دغدغه‌ي اصلي جامعه بوده و بخش عمده‌ي مطالبات رئيس‌جمهور در هنگامه‌ي انتخابات رياست‌جمهوري1392 هم متوجه آن بوده است.

قاليباف سال 94 را در وضعيتي به پايان رساند كه در شهريور ماه با شكستن ركورد بوذرجمهري عنوان تصدي طولاني‌ترين مدت شهرداري تهران را به‌خود اختصاص داد. نظرسنجي‌هاي منتشر شده حاكي از تداوم رضايت تهراني‌ها از رياست او بر يكي از اصلي‌ترين نهادهاي اجراي جمهوري‌اسلامي است.

کد خبر 328581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha