یکشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

همشهری ماه: وقتی خبر اعدام شیخ نمر، روحانی منتقد دولت عربستان منتشر شد، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که تبعات این موضوع تا قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان پیش برود و سعودی‌ها بکوشند ائتلافی از شرکای منطقه‌ای خود را علیه کشورمان بسیج کنند.

 خبر اعدام شیخ باقر‌النمر، روحانی برجسته‌ي شیعه توسط عربستان همراه بیش از ۴۰نفر دیگر با واکنش‌ها و انتقادهای شدید بین‌المللی مواجه شد و در همین راستا در برخی شهرهای کشورمان تجمعاتی در اعتراض به این اقدام نابخردانه‌ي دیکتاتورهای سعودی برگزار شد.

در این شرایط اما عده‌ای سوار بر موج احساسات کاری کردند که یک فرصت طلایی برای جلب‌توجه افکار عمومی جهان به جنایات سعودی‌ها از بین برود و برعکس نگاه‌ها متوجه عمل نابخردانه‌ي عده‌ای از نیروهای خشمگین شود.

واکنش‌های حساب‌نشده به این موضوع تا آنجا پیش رفت که منجر به آتش‌زدن سفارت عربستان و صدمه به ساختمان سفارتخانه‌‌ي این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد شد. بدین ترتیب خبرگزاری‌های معتبر دنیا، اعدام شیخ نمر را از اخبار اصلی خود پایین کشیده و به آتش کشیدن ساختمان سعودی‌ها در تهران را تیتر یک کردند!

این افراد بهانه‌ای به مقامات دولت عربستان دادند تا با تلاش برای سرپوش ‌نهادن بر اشتباه خود در اعدام شیخ‌نمر، ضمن قطع‌ روابط دیپلماتیک با تهران و درخواست خروج هیأت دیپلماتیک ایرانی ظرف ۴۸ساعت از خاک این کشور، به فضاسازی علیه کشورمان در مجامع بین‌المللی بپردازد. برخی کشور‌ها هم همسو با عربستان به قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران اقدام کردند. کشورهایی همچون سودان، جیبوتی، بحرین و امارات به اشکال گوناگون در روابط خود با تهران تجدیدنظر کردند تا فرافکنی سعودي‌ها و سوءاستفاده‌ي آنها از اشتباهات داخلی ما بیشتر خود را نشان دهد.

اشتباه نیروهای خودسر علاوه ‌بر واکنش عربستان و قطع‌ روابط دیپلماتیک و اخراج دیپلمات‌های ایرانی از ریاض، با انتقاد مراجع تقلید، مسئولان و فعالان سیاسی در داخل کشورمان هم مواجه شد. این اقدام بلافاصله با واکنش رئیس‌جمهور همراه شد و دستور پیگیری و برخورد با متخلفان را صادر کرد. روحانی اظهار داشت: «مردم مسلمان ایران اگرچه در کنار همه‌ي مسلمانان جهان این اقدام غیراسلامی را به‌شدت محکوم می‌کنند، اما اجازه نمی‌دهند این جنایت، دستمایه‌ي افراد و گروه‌های خودسر در کشور برای انجام اعمال غیرقانونی و هتک حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی شود. حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی شب گذشته در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان که شرعا و قانونا باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد منجر شد، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

همه‌ي مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود.» همچنین وی در نامه‌ای به رئیس قوه‌ي قضائیه از لاریجانی خواست تا پرونده‌ي حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، فوری و خارج از نوبت رسیدگی شود. بعد از آن هم رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دستور پیگیری و رسیدگی به این موضوع را صادر کرد. در همین حال امیری سخنگوی وزارت کشور هم در گفت‌و‌گویی اعلام کرد پیش از وقوع این حوادث به نیروی انتظامی هشدار لازم برای تأمین امنیت سفارت عربستان داده شده بود. نیروی انتظامی البته خبر از آن داد که ۴۰نفر از کسانی که در ورود به ساختمان سفارت سعودی نقش داشتند، دستگیر شده‌اند و چند روز بعد هم حسن کردمیهن به‌عنوان عامل سازماندهی نیروهای حمله‌کننده به سفارت دستگیر شد.

درحالی که رهبر معظم انقلاب پیش‌تر و در جریان حمله‌ي دانشجویان احساساتی به سفارت انگلستان اقدام یاد شده را اشتباه ارزیابی کرده بودند، بی‌توجهی نیروهای خودسر به این موضوع غیرقابل توجیه به نظر می‌رسید؛ چنان‌که در میان نیروهای داخل کشور هم هیچ گروهی از این اقدام دفاع نکرد و با انتقادات شدید نیروهای سیاسی از هر دو جناح مواجه شد. از آنجا که حمله به سفارتخانه‌ي یک کشور، ولو ظالم، در عرف بین‌المللی عملی نامتعارف و خاص تلقی شده، این رفتار عاملان آن با هر انگیزه‌ای که چنین عملی را انجام دادند، مورد انتقاد قرار دارد و مسئولیت تمام حوادثی که در یک مکان دیپلماتیک به وقوع می‌پیوندد، بر عهده‌ي دولت پذیرنده است.

تجربه‌های گذشته هم نشان داد که چنین اعمالی نه‌تنها کمکی به حل‌وفصل موضوع مورد علاقه‌ي حمله‌کنندگان نمی‌کند، بلکه هزینه‌های مادی و معنوی سنگینی را متوجه نظام و حکومت کشور می‌کند. غالبا در چنین مواقعی اثری از مسئولیت‌پذیری حمله‌کنندگان نیست و این دستگاه دیپلماسی است که باید با کار مداوم و شبانه‌روزی به اصلاح خرابی‌های به بار آمده بپردازد. وضعیتی که در این مورد هم اتفاق افتاده و شاید ماه‌ها تلاش از سوی دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم لازم باشد تا جبران مافات و خسارات وارد شده از سوی نیروهای خودسر محقق شود.

کد خبر 328584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha