همشهری آنلاین: سارا خاتمی نامی آشنا در عرصه تدریس؛ پخت و تزئین شیرینی‌های خانگی و فانتزی است. این مجری و کارشناس تاکنون دستور العمل‌های زیادی را برای تهیه شیرینی و تزئین روزآمد آن ارائه داده است.

سارا خاتمی

اين هنرمند  بيش از يك دهه است كه فعاليت و تحقيق در اين هنر و حرفه را به صورت روزآمد انجام مي‌دهد. با وي در اين زمينه هم كلام شديم:

  • همواره يك برتري براي سلامت شيريني‌هاي دست ساز در افكار عمومي نهادينه شده ؛در باره سلامتي شيريني‌هاي دست ساز برايمان بگوئيد.

آنچه که مسلم است حجم کارهای خانگی و دست ساز همیشه از کارهای صنعتی بسیار کمتر است و به همین دلیل حتی اگر وسواس‌های تهیه کنندگان کارهای خانگی و دست ساز را هم در نظر نگیریم، به ناچار مواد اولیه خیلی تازه تر و به روز تهیه میشوند که این در مورد مواد اولیه که تاریخ مصرف کوتاه دارند اهمیت بیشتری پیدا میکند و مواد خشک هم از آلودگی‌های همیشگی انبارهای صنعتی به دور می‌مانند. هرچقدر این کارهای دست ساز تزیین بیشتری داشته باشند و کار زیادتری نیاز داشته باشند این مسئله پررنگ تر میشود چون برای هر تزیین، ماده خاصی مورد نیاز هست که خرید عمده آن نه تنها سودی ندارد بلکه ممکن است تا مدتها مصرف نشود و ضرر مالی هم داشته باشد به خصوص که بسیاری از مواد خوراکی تزیینی بسیار گران هستند پس لازم است که مواد بنا به سفارش مشتری تهیه و استفاده شوند.

شیرینی

مورد دیگری که در سلامت شیرینی‌های خانگی حائز اهمیت می باشد عدم استفاده از مواد نگهدارنده است که در تمام محصولات صنعتی مصرف دارند. در محصولات صنعتی به دلیل زمانی که صرف تولید، بسته بندی و عرضه محصولات به بازار مصرف میشود، تولید کنندگان ناچار به استفاده از مواد نگهدارنده هستند اما این مورد کاملا در شیرینی‌های خانگی منتفی است چون مصرف کننده بلافاصله پس از تولید، سفارش خود را دریافت و در زمان نه چندان طولانی مصرف میکند.

یکی از مواردی که در جهت سلامت بیشتر شیرینی‌های خانگی رو به رشد است، امکان عدم استفاده از اسانس‌ها و جایگزین کردن آنها با میوه‌های تازه یا آبمیوه تازه است که طعم فوق‌العاده دلپذیری به شیرینی و کیک میدهد اما هنوز نیازمند تبلیغ و آشنا کردن مردم با این طعم‌ها است. متاسفانه به دلیل استفاده بیش از اندازه از اسانس‌ها و شیرین کننده های مصنوعی، ذائقه مردم با این طعم‌ها بسیار خو گرفته و تغییر دادن این مسیر به سمت طعم میوه‌های طبیعی و شیرین کننده های سالم مانند عسل، شیره انگور، شیره خرما و روغن های بی ضررتر مانند روغن زیتون  نیازمند زمان بیشتری است.

امیدوارم من و همکارانم بتوانیم با ایجاد طعم‌های دلپذیر این زمان را کوتاه تر کنیم و طعم بی نظیر میوه های تازه و مواد سالم را به مردم نشان دهیم.

در کنار موارد بالا لازم به ذکر است با وجود برداشت عمومی در مورد بهداشت بیشتر کارهای صنعتی و ماشینی، وقتی کار به صورت خانگی یا به طور کل به صورت دست ساز تهیه میشود، به دلیل کم بودن تعداد نفراتی که دست اندرکار هستند، با کمی کنترل، به جرات میتوان اصول بهداشتی بیشتری را رعایت کرد که البته مستلزم دقت و حوصله است.

  • با اين توضيحات آيا واقعا پخت شيريني‌هاي خانگي صرفه اقتصادي دارد؟

برای کسانی که تمایل به درست کردن شیرینی در منزل دارند این کار صرفه اقتصادی خوبی به همراه دارد چرا که با وجود تفاوت در قیمت تهیه مواد اولیه،  هزینه های جانبی مانند دستمزد، نگهداری، بسته بندی، ایاب و ذهاب و ... حذف میشوند و با در نظر گرفتن سلامت بیشتر شیرینی های خانگی این صرفه کامل میشود.

برای کسانی که دوست دارند شیرینی‌های خانگی و دست ساز را بخرند، شاید بعضی از شیرینی‌های خانگی  (البته نه همه آنها) نسبت به قنادیها گران‌تر باشند که این به دلیل خرید خرده تهیه‌کنندگان شیرینی‌های خانگی است. قنادیهای بزرگ و تهیه کنندگان صنعتی، مواد را به صورت عمده تهیه میکنند که برایشان بسیار باصرفه است و قیمت خرید عمده با قیمتی که مواد را به صورت جزء از بازار تهیه میکنید تفاوت بسیار فاحشی دارد و این باعث تفاوت قیمت تمام شده بسیار زیاد بین محصولات صنعتی و خانگی است. این تفاوت در مورد محصولات فانتزی که تزیین بیشتری دارند، به دلیل قیمت زیاد مواد اولیه تزیینی، بیشتر است.

  • تفاوت اصلی شیرینی‌های خانگی در پخت و تزیین با شيريني‌هاي قنادي‌ها در چيست؟

به غیر از موارد ذکر شده در بالا درباره سلامت غذایی شیرینی‌های خانگی که خود تفاوت بسیار مهمی است، یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های پخت این شیرینی‌ها با مشابه‌های صنعتی، تنوع در طعم بنا به دلخواه و سفارش مشتری است. بسیار پیش آمده که مشتری دوست دارد که کیک کم شیرینی یا شیرین‌تر از حالت معمول و استاندارد باشد یا مثلا نوع شکلات یا تنقلات خاصی در شیرینی استفاده شود و این کم و زیاد کردن مواد اولیه یا خشک تر و خیس تر بودن کیک، میزان استفاده از مواد رنگی خوراکی، قرار دادن هدیه سورپرایز درون شیرینی و از این قبیل فقط در پخت‌های دستی امکان پذیر است.

شیرینی

در شیرینی‌ها و کیک‌های خانگی تقریبا میتوان همه چیز را کاملا مطابق میل مشتری تهیه کرد مگر در مواردی خاص که بافت کیک تحت تأثیر قرار میگیرد یا کیک قرار است در شرایط خاص مثلا خارج از یخچال نگهداری شود.

در مورد تفاوت در تزیین هم که حرف بسیار است. کیک های صنعتی معمولا مطابق یک سری سلیقه های عمومی و همگانی تزیین می‌شوند و یا نوشته‌های عمومی و خاصی دارند اما در تزیینات خاصی که کیک‌های دست ساز دارند هر نوع سلیقه ای را می‌توان پوشش داد. اگر فردی که کیک برای او تهیه می‌شود مثلا به شیئ یا ورزش یا رنگ خاصی علاقه دارد می توان المانهای خاصی را مطابق با سلیقه‌های خاص آن فرد در کیک یا بیسکویت یا هر نوع شیرینی دیگر گنجاند و یک شیرینی کاملا خاص آن فرد درست کرد در صورتیکه در تزیینات عمومی چنین چیزی یافت نمیشود.

  • از چه زمانی به این هنر علاقمند شدید؟

معمولا این نوع هنرها ریشه در کودکی هر فرد دارد و من هم از این قضیه مستثنا نیستم. علاقه کلی به شیرینی پزی و تزیینات از زمانی که مادرم در منزل کیک‌های تولد ما درست میکرد و علیرغم کار بیرون از خانه، تمام شیرینی های عید و هر از گاهی کیک‌ها و شیرینی‌های عصرانه و دسرهای مختلف برای ما تهیه می‌کرد ایجاد شد و بعد این علاقه گسترش پیدا کرد. از آنجاییکه من به نقاشی هم علاقه زیادی داشتم همیشه سعی میکردم تزیینات روی غذاها هم نوعی نقاشی باشد ولی این قضیه چند سالی به دلیل درگیری های عمومی زندگی مسکوت ماند و بعد از مدتی با دیدن عکسهای تزیینات زیبای غذاها و شیرینی‌ها در فضای مجازی، مخصوصا شیرینی هایی که به این شکل در کشورهای پیشرفته تر تهیه میشوند، دوباره به شکل گسترده‌تری ادامه پیدا کرد و این بار با دسترسی به اینترنت و استفاده از تجربیات اساتید داخل و خارج از کشور شکل تازه‌ای به خود گرفت و امیدوارم همیشه رو به رشد بماند. 

  • در باره اهمیت طراحی و تزیین شیرینی‌های خانگی هم توضيح دهيد.

اولین اهمیت تزیین شیرینی ترغیب به خوردن و اشتهاآور شدن شیرینی است که مخصوصا برای کودکان و در مورد شیرینی‌هایی که ارزش غذایی خوبی دارند و خوردن آنها مفید است این تزیینات نقش خوبی ایفا می‌کنند. بسیاری از شیرینی‌ها ارزش غذایی بالایی دارند و از مواد بسیار سالم و مفید تهیه میشوند که میتوانند حتی جای وعده غذایی مانند صبحانه را بگیرند. در بسیاری موارد از این شیرینی‌ها میتوان به عنوان یک میان وعده کامل و مناسب استفاده کرد و تزیینات زیبا میتواند بچه‌ها را به استفاده از این خوراکی ها ترغیب کند.

در مرحله بعدی همانطور که در بالا توضیح داده شد، اهمیت این تزیینات تهیه یک کیک یا شیرینی کاملا خاص است که حس بسیار خوبی برای فرد یا افرادی که مناسبتی را جشن میگیرند ایجاد می کند و جشنشان را خاص‌تر و به یادماندنی تر می‌کند. مخصوصا جشن‌هایی مانند عروسی که معمولا تکرار نشدنی هستند یا اولین جشن تولد یک کودک که با دوستانش یک جا جمع میشوند و خاطرات خوشی را می‌سازند. در بسیاری مواقع این کیک‌ها به صورت یک هدیه ویژه تهیه می‌شوند و شخصی که جشن برای او برپا شده با دیدن کیکی که مطابق با سلیقه های خاص او تهیه شده کاملا غافلگیر میشود.

اهمیت بعدی این قضیه این است که می توان از هنرهای مختلفی که یک یا چند نفر در آن ماهر هستند بهره جست و یک کار خارق العاده خلق کرد و این تلفیق هنرها در اشل کوچک بسیار زیبا و در اشل بزرگ تر کاملا کارآفرین است. به عنوان مثال میتوان از استادی که مجسمه سازی بلد است یا از هنرمندی که نقاش است در خلق یک خوراکی خاص و به یادماندنی بهره گرفت و ترکیبی از خوشمزگی و زیبایی ایجاد کرد و جشن ها را خاطره انگیزتر نمود.

کد خبر 328769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha