سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

فاطمه علیزاده: نوروز فرصت خوبی برای به‌هم‌زدن عادت‌های کهنه و دست و پاگیر است. گاهی بد نیست عادت‌هایمان را تغییر بدهیم و برخلاف روال همیشگی، برای دور هم بودن، فقط به مهمانی شام و ناهار بسنده نکنیم.

میوه

 وعده صبحانه يك فرصت مناسب و البته هيجان‌انگيز براي مهماني‌هاي نوروز است. تنوع مواد غذايي سالم در آن بسيار بيشتر از ساير وعده‌هاست و قسمت عمده آن از قبل آماده است و شما فقط بايد براي چيدن آنها وقت بگذاريد. صبح‌ها همه سرحال‌تر هستند و همه رغبت بيشتري براي خوردن غذاي شما دارند. بازي با تركيب رنگي خوراكي‌ها و قرار دادن آنها در ظروف چوبي يا سفالي و تزئين ميز با يك روميزي با طرح گل‌هاي بهاري همه را به اشتها مي‌آورد. اگر از اين ايده استقبال مي‌كنيد، پيشنهاد مي‌كنيم تا نكات مربوط به يك صبحانه جانانه را با ما مرور كنيد.

  • يك مكان دنج در خانه

در گام اول و قبل از مهماني يك تغيير اساسي در دكور آشپزخانه بدهيد. ميز صبحانه خانوادگي‌تان را كنار پنجره و رو به آفتاب بگذاريد. 3-2 گلدان ريحان و نعناع را كنار پنجره بگذاريد و چند برگ از آن را هم كنار ظرف نيمروي‌تان بگذاريد. چندتايي از ظروف قديمي كه سال‌هاست دم‌دست‌تان نبوده را بيرون بياوريد. بشقاب‌‌هاي گل‌سرخي جان مي‌دهد براي سرو املت. اگر حياط‌خلوت يا بالكن داريد، يك دست ميز پلاستيكي با پايه‌هاي جدا‌شونده دست‌وپا كنيد و مراسم صبحانه‌خوري را در آنجا برگزار كنيد.

از پارچه‌هاي چهارخانه نخي، يك روميزي و چند بالشتك دورچين دار بدوزيد. به لبه بالشتك‌‌ها 2نوار اضافه كنيد تا بتوانيد آنها را به دسته‌هاي صندلي گره بزنيد و ثابت نگه‌داريد. اگر در خانه گلداني داريد، آن را به كنار ميز صبحانه منتقل كنيد. يك گلدان گل وحشي يا يك شاخه گل روي هر دستمال سفره، حال هر بيننده‌اي را خوش مي‌كند.

  • اول بسم‌الله: برنامه‌ريزي

بهترين زمان براي يك مهماني صبحانه، روزهاي تعطيل است. اگر كسي از افراد خانواده‌تان در تعطيلات نوروز مجبور است سر كار برود، اول برنامه را با او هماهنگ كنيد. بهترين زمان صرف صبحانه در تعطيلات ساعت صبح است تا همه با خيال راحت به خوابشان برسند و مهم‌تر از آن اينكه در اين ساعت مهمان‌ها حسابي گرسنه هستند و با لذت فراوان به ميز صبحانه‌تان نگاه مي‌كنند. شما هم در فاصله آمدن آنها به كارهايتان كه پر است از نكات ريز و خرده مي‌رسيد.

  • بازي با رنگ‌هاي طبيعت

در وعده صبحانه از ميوه‌هاي تازه استفاده كنيد. ظرف ميوه‌ها را كنار هم بگذاريد و هر ميوه را داخل يك ظرف بريزيد، از مخلوط كردن اجزاي صبحانه پرهيز كنيد. تفاوت و تضاد رنگي را در ميزتان رعايت كنيد؛ مثلا ظرف كيوي خرد شده و خيار را كنار هم نگذاريد. اگر ظرفي از ميوه را براي پذيرايي از مهمان‌ها درنظر گرفته‌ايد، آن را هم روي ميز صبحانه بگذاريد اما يادتان باشد از خرد كردن ميوه‌هايي مانند سيب و موز خودداري كنيد چون زود سياه مي‌شوند. مي‌توانيد پرتقال‌ها را برش بزنيد و در ظرفي جداگانه بچينيد. يادتان نرود يك گلدان كوچك گل هم روي ميزتان بگذاريد تا همه مهمان‌ها حسابي به حُسن سليقه شما غبطه بخورند.

  • صبحونه چي مي‌خورين؟

خوراكي‌هاي يك ميز صبحانه بسيار متنوع است؛ از خوراكي‌هاي گرم نظير انواع املت، پن‌كيك، نيمرو و انواع صبحانه‌هاي سرد مانند نان و پنير، كره، مربا و عسل تا نوشيدني‌هايي مانند چاي و قهوه و شير و انواع آبميوه. اما براي مواردي كه لازم است حتما روي ميز صبحانه شما وجود داشه باشند، حداقل‌ها و حداكثرهايي وجود دارد. سعي كنيد براي ميز صبحانه‌تان 2نوع نان درنظر بگيريد.

پيشنهاد ما حتما نان سنگك و يك نوع نان حجيم يا شيرمال است. بهتر است تخته چوبي‌تان را از توي كابينت بيرون بكشيد و پنير را هم روي آن، در گوشه‌اي خرد كنيد. در گوشه ديگرش مقداري خيار و گوجه را خرد كرده و با مقداري گردو و جعفري تازه آن را تزئين كنيد. مرباها را در ظرف‌هاي شبيه به‌هم، در يك گوشه بگذاريد. نان را لاي يك دستمال سفيد قرار دهيد. اگر نان‌ها را از قبل تكه كرده‌ايد، آنها را در سبد‌هاي چوبي يا حصيري بگذاريد. كيك و انواع شيريني‌ها را هم در نزديكي نان‌ها قرار دهيد.

  • يك استكان چاي قند پهلو

انواع شربت‌ها، چاي و قهوه و همينطور ليوان‌ها را در طرف ديگري از فضا بچيند، تا مهمان‌تان موقع برداشتن غذا به‌هم برخورد نكنند و با خيال راحت ليوان‌هايشان را پر كنند. اگر از قوري و يك كتري شيشه‌اي براي ريختن چاي استفاده مي‌كنيد زير آن شمعي قرار دهيد تا آب سرد نشود. يك تكه چوب‌دارچين يا چنددانه هل در قوري چاي بيندازيد تا حضار با ريختن يك فنجان از آن، كلي سرخوشانشان بشود.

  • يك خاطره فراموش نشدني

مطمئن باشيد اگر مهمانانتان را به يك مراسم صبحانه‌خوران سنتي به صرف كله‌پاچه و حليم دعوت كنيد، كسي دست رد به سينه‌تان نمي‌زند و همه رأس ساعت در مهماني حاضر مي‌شوند. روميزي قلمكاري اصفهان و ظرف‌هاي سفالي آبي‌لاجوردي جان مي‌دهند براي اين وعده. فرقي نمي‌كند مهماني شما كوچك است يا بزرگ، رسمي است يا دورهمي؛ در هر حالتي بهتر است براي چيدمان سفره كمي وقت بگذاريد و بعد با خيال راحت در كنار ديگران، به صرف آن خوراكي‌ها بپردازيد و اين وعده را به يك دورهمي خاطره‌انگيز براي كوچك‌ترها و بزرگ‌ترها تبديل كنيد. شايد آنها سلامتي و از اين به بعد صبحانه‌خوردنشان را به شما مديون شوند.

کد خبر 328232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha