دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

مسئولان محیط‌زیست مازندران خبر از احداث جاده‌ای می‌دهند که بدون مجوز در ضلع جنوبی خلیج میانکاله در دست احداث است.

این جاده که پیش از این از سوی برخی مسئولان محلی به منظور دسترسی به دریا از بهشهر پیگیری می‌شد 6 شهریور سال‌جاری با خاک ریزی، تجاوز و تخریب بخشی از تالاب به مرحله اجرا در‌آمد اما با اقدام گارد محیط‌زیست متوقف شده‌است.

دکتر اسماعیل کهرم ،استاد دانشگاه ضمن اسف بار خواندن وضعیت میانکاله به همشهری گفت: این تالاب که در جنوب شرقی دریای مازندران واقع شده اولین ایستگاه ورود پرندگان مهاجر است و به همین دلیل اهمیت خاصی دارد. افزون بر این به لحاظ تنوع زیستگاه دراین پناهگاه منحصر به فرد، هم قرقاول که زیستگاه آن جنگل است و هم دراج که در مناطق شنی و ماسه‌ای خوزستان زندگی می‌کند در کنار هم قابل رؤیت هستند.

این کارشناس حیات وحش می‌افزاید: حدود 30 سال پیش، بیش از 120 هزار بال پرنده در این تالاب سرشماری شده اما بر اساس سرشماری سال گذشته این آمار به 11 هزار بال پرنده کاهش یافته است؛ دلیل آن هم وجود گاومیش دارها و چوپان‌ها و بنه‌دارهایی است که فضای امن این پناهگاه را ناامن کرده‌اند.

از سوی دیگر 26 هزار هکتار از مساحت 68 هزار و 800 هکتاری میانکاله را اراضی مرتعی تشکیل می‌دهد که در حال حاضر سه برابر بیش از ظرفیت، دام در آن چرا می‌کند.

تنها چیزی که الان باقی مانده یک خلیج آرام و ساکت است که می‌خواهند آن‌را به بهانه دسترسی به دریا با احداث جاده تخریب کنند.

وی تصریح کرد: این جاده که میانکاله را به 2 قسمت می‌کند هم آلودگی را به منطقه می‌آورد و هم راه مردم را به محل‌های امن و پناهگاه حیات وحش می‌گشاید.

این درحالی‌است که استناد احداث‌کنندگان جاده، به نامه یکی از رؤسای قبلی سازمان حفاظت محیط‌زیست در دوران قبل از انقلاب است و مشخص نیست در این سال‌ها چرا جاده احداث نشده است؛ نامه‌ای که روی سر برگ متعلق به استانداری وقت مازندران نوشته شده و نام معاون نخست وزیر و رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمان پیش از انقلاب را داشته اما امضای وی را ندارد!

در این نامه که خطاب به هوشنگ صمیمی، استاندار وقت مازندران نوشته شده آمده است: «پیرو جلسه 7/3/2537 در حضور آن جناب با شرکت نمایندگان انجمن شهر بهشهر و به پیروی از نظریات اصلاحی در جهت بهبود و رفاه اهالی شهر، بدین‌وسیله موافقت این سازمان را با ایجاد راه مستقیم از بهشهر به دریا که از پناهگاه حیات وحش میانکاله می‌گذرد، اعلام می‌دارد.»

در بخشی از این نامه امضا نشده همچنین تأکید شده است: «تقاضا دارد همان‌طور که در جلسه مذکور موافقت شد مطالب ذیل همزمان با ایجاد راه به‌مورد عمل درآمده و مسائل اجرایی با اداره کل حفاظت محیط‌زیست

کد خبر 32942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز