مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصور عمومی و رایج درباره دانش این است که گروهی از محققان خوب، سختکوش و صادق به آن مشغولند،‌ افرادی که تنها حقیقت‌هایی که یافته‌اند را براساس استاندارد‌های شیوه‌های تحقیقاتی علمی منتشر می‌سازند، اما حقیقت این است که در میان دانشمندان نیز افراد خطاکار وجود دارد.

مقاله

براساس گزارش ساينس الرت، بروس مرداك متخصص و پژوهشگر علوم عصبي در استراليا، به تازگي از سوي دادگاه به دو سال حبس تعليقي محكوم شده‌است، زيرا 17 اتهام فريبكاري در ارتباط با جعل داده‌ها با هدف بزرگنمايي و تبليغ درمان جديدي براي بيماري پاركينسون را در پرونده‌اش دارد.

چرا بايد كسي درماني جديد را تبليغ كند كه هيچ‌يك از اهداف تعيين شده را برآورده نساخته و اثرگذاري ندارد؟ دريافت كمك هزينه. در جلسه محاكمه‌اي كه در دادگاه بدوي بريزبين كوئينزلند برگزار شد، ماردوك به اتهام دريافت فريبكارانه كمك هزينه 20 هزار دلاري براي تامين هزينه‌هاي پژوهش‌هاي تقلبي‌اش، كه از بي‌پايه بودن آن آگاهي داشت، محكوم شناخته شد.

محقق سابق دانشگاه كوئينزلند در پژوهشي كه در سال 2011 انجام گرفته بود مشاركت داشت و مقاله آن را در نشريه معتبر نورولوژي منتشر ساخته‌بود، در اين مقاله وي از نتايج موفقيت‌آميز آزمايش باليني شيوه درماني جديد خود خبر داده‌بود.

اما تينا پريويترا دادرس دادگاه كه رسيدگي به اين پرونده را به عهده دارد، به دادگاه اعلام كرد كه هيچ مدركي مبني بر اجراي اين آزمايش‌هاي باليني وجود ندارد و نتايج منتشر شده ساخته ذهن مرداك هستند. به گفته وي اين نتايج در شرايطي به پژوهشگران پاركينسون و مبتلايان به اين بيماري اميد واهي داد كه مرداك از ساختگي بودن آن آگاهي كامل داشت.

كارولين باروود همكار مرداك در اين پروژه نيز به كلاهبرداري متهم شده‌است. اين پرونده زماني باز شد كه يك افشاگر ناشناس به كميسيون فساد و جرائم استراليا از ساختگي بودن اين پروژه شكايت كرد.

مرداك اكنون به حبس تعليقي محكوم شده‌است و فاصله چنداني تا زندان ندارد و اگرچه مواردي مانند پرونده وي در جهان بسيار نادر است،‌اما كلاهبرداري‌هاي آكادميكي مانند پرونده وي رو به افزايش گذاشته‌است. براساس گزارش واشنگتن پست، از سال 2000 تاكنون تعداد كلاهبرداري‌هاي آكادميك در آمريكا افزايشي قابل توجه داشته‌است. پنج سال پيش نشريه نيچر آمار مقاله‌هايي كه طي دهه گذشته مسترد شده‌اند را شمارش كرده و دريافت تعداد اين مقاله‌ها 10 برابر افزايش يافته‌است. بيش از نيمي از اين موارد به دليل خطاي محقق و نه خطاي پژوهشي رخ داده‌است.

به گفته كوريه ميل، مرداك به دليل نداشتن سابقه‌اي مشابه از مجازات زندان جان به در برده‌است، اما اگر اين روند ادامه پيدا كند،‌تعداد دانشمنداني كه به جرم كلاهبرداري علمي زندان‌ها راه پيدا مي‌كنند، افزايش خواهد‌يافت. در سال 2014 دونگ پيو هان محقق دانشگاه آيووا به دليل تقلب در نشر داده‌هاي مربوط به نتايج پژوهش‌هايي درباره واكسن ايدز به چهار سال زندان محكوم شد و براي سه سال از دريافت كمك‌هزينه‌هاي مطالعاتي محروم گشت. همچنين در سال 2015 سه دانشمند ايتاليايي به انتشار ناآگاهانه داده‌هاي گمراه‌كننده در چند قدمي زندان قرار گرفتند.

آنچه دادگاه‌ها بايد در آينده در نظر داشته‌باشند،‌تاثيري است كه انتشار داده‌هاي نادرست مي‌تواند بر سلامت انسان‌ها داشته‌باشد. انتشار داده‌هاي دروغ و نادرستي مانند آنچه پزشك بريتانيايي،‌اندرو ويكفيلد در سال 1998 انجام داد و واكسن‌هاي سرخك،‌اوريون و سرخجه را به بيماري‌هاي روده و اوتيسم ارتباط داد، مي‌تواند عوارضي ناگوار و نتايجي غيرقابل جبران بر سلامت انسان‌ها از خود به جا بگذارد.

به گفته واشنگتن‌پست،‌هيچ پايگاه داده‌هاي ملي يا بين‌المللي درباره مقالات مسترد شده وجود ندارد تا بتوان اين فرايند را دنبال كرده و به گونه‌اي مهار كرد،‌بهترين منبع موجود وبلاگي به نام وبلاگ نظارت استرداد است كه توسط مركز تماميت علمي مديريت مي‌شود. اين وبلاگ سال پيش اعلام كرد قصد راه‌اندازي پايگاه داده‌هاي كامل‌تر از استرداد‌هاي علمي را دارد كه به راحتي توسط عموم مردم قابل دسترسي خواهد‌بود.

کد خبر 329455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha